Schroef berekenen rocket science?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Schroef berekenen rocket science?

Berichtdoor quichot » 03 Nov 2018, 09:38

Marie Christina schreef:En ook die snelheid gaat een keer nét niet genoeg zijn om die ene brug of sluis te halen.

Ja, dat hou je. Maar als je het over de dag een paar keer kunt voorkomen is het al gauw anderhalf uur tijdswinst.
Nu lijkt dat voor een recreant minder urgent, maar dat is niet altijd het geval. Denk aan het voorzijn van spitsstremmingen, winkeltijden plaats aankomst, enz.
En bij mijn Parijsreizen heb gemerkt dat je toch een vrij strak schema moet aanhouden. Zeker als familie of vrienden per trein ergens aanmonsteren onderweg.

Iets anders bij een motorsailer is: waar ligt je voorkeur? motoren of zeilen? Zou ik laten meewegen.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Schroef berekenen rocket science?

Berichtdoor bas » 03 Nov 2018, 10:58

(Áls die al bestaat, zoals Bas terecht opmerkt. Ja, een variabele pitch propeller.
Maar die zie je niet veel op jachtjes. ;) )


Ook die zitten met hetzelfde verschijnsel.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Schroef berekenen rocket science?

Berichtdoor stefan » 09 Apr 2019, 19:23

Uiteindelijk heb ik bij Kramer schroeven een 15x12 drieblads schroef gekocht, met dubbele anti zing randen, die ze daar ook hebben berekend.
Boot in het water: wat een verschil met de klapschroef! Schakelt vele malen soepeler, haalt het max toerental zo goed als helemaal, kruip snelheid bij stationair is lager. Geen trillingen of geklapper meer, etc.
Helemaal tevreden!
stefan
 
Berichten: 623
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Schroef berekenen rocket science?

Berichtdoor Marie Christina » 09 Apr 2019, 20:54

Kijk eens aan.
Dat is goed nieuws.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Schroef berekenen rocket science?

Berichtdoor aadbloem » 09 Apr 2019, 21:17

stefan schreef:Uiteindelijk heb ik bij Kramer schroeven een 15x12 drieblads schroef gekocht, met dubbele anti zing randen, die ze daar ook hebben berekend.
Boot in het water: wat een verschil met de klapschroef! Schakelt vele malen soepeler, haalt het max toerental zo goed als helemaal, kruip snelheid bij stationair is lager. Geen trillingen of geklapper meer, etc.
Helemaal tevreden!

Top en zoals ik al schreef, een aanrader Kramer Scheepsschroeven. Ook mijn ervaring.
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Schroef berekenen rocket science?

Berichtdoor swblom » 10 Apr 2019, 15:08

Mijn advies zou zijn om in ieder geval naar een bedrijf te gaan die zelf de boot eruit kan halen en de spoed nog kan verstellen.
Vaak is het niet in een keer optimaal en kost het dan alleen wat extra tijd om de zaak te verbeteren.
Ik heb prima ervaringen in deze met Bakker uit IJlst.
swblom
 
Berichten: 93
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:00
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten