Indenor spuugt ergens water bij het starten

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Indenor spuugt ergens water bij het starten

Berichtdoor bas » 02 Nov 2018, 16:57

Das ff lastig te beantwoorden zo, ik ken zowel je bootje als huidige motor+kk niet.

Heeft die andere kk wel dezelfde overbrenging als je huidige?
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Indenor spuugt ergens water bij het starten

Berichtdoor Wolf1 » 02 Nov 2018, 19:53

Krijg nu niet bepaald de indruk dat dit geouwehoer veel bijdraagt aan het probleem !
Je hebt het over het spruitstuk vervangen, ik kan je hier vanuit mijn luie stoel vertellen dat daar niets aan mankeert, hooguit kan het koel element in het spruitstuk lek zijn.
Kortom zou eens stoppen met leuteren en er iemand bijhalen die in staat is een diagnose te stellen.
Aan de hand daarvan kun je dan een besluit nemen wat verder te doen !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Indenor spuugt ergens water bij het starten

Berichtdoor zebigbos » 20 Apr 2019, 21:43

Het is mooi weer en we zijn eens op onderzoek uitgegaan. (Spoiler alert: het wordt geen mooi verhaal.)

Inmiddels er wel achter dat het ratelend geluid van de gereviseerde startmotor komt: het relais staat een potje te klapperen, daar word je naar van.
Met een schroevendraaier plus en plus kortgesloten en nu draait de startmotor wel vlot rond. Minder leuk is dat als je de schroevendraaier weer weghaalt, hij nog steeds blijft starten! Kennelijk is het relais een beetje vastgelast? Dan maar de plus van de accu afgegooid. Merkwaardig genoeg valt het relais dan weer in de 'uit' stand. En steeds weer die waterlekkage langs de inlaat...

Begonnen met uitlaatspruitstuk en inlaatspruitstuk te demonteren. De verse lichtbruine roest in uitlaat- en inlaatspruitstukken was geen fraai gezicht. Dat wijst op water.
Zonder in-en uitlaatspruitstuk konden we het niet laten om de motor eens rond te tornen op de startmotor (met klepperend relais).
Twee keer wordt een golf water uit de inlaat of uitlaat gegooid, ging te snel om te kijken welke, waarschijnlijk allebei.
Water dus op de zuigers. Da's even schrikken.
Verstuivers losgemaakt: verstuivers krijgen diesel uit de pomp bij het rondtornen door de startmotor. Dat werkt kennelijk.
Na een keer of vijf proberen, wilde de Indenor wat rochelend aanslaan (nog steeds zonder spruitstukken dus)! Jippie! Hij doet het!! Niet te geloven.
Na een seconde of vijf komt er uit het kleppendeksel echter (ik had de olie vuldop los) een flinke golf grijze sludge naar buiten geperst. Haastig de motor afgezet.

Uitlaatspruitstuk is de hoofdverdachte. Met een compressor het ding afgeperst en deze houdt mooi zijn druk (overdrukventiel in de water afsluitdop gaat open). Die is dus gewoon in orde.

Kleppendeksel eens gelicht. Wat een afschuwelijke grijze en smerige sloerie troep ligt daar, zie afbeelding 1. Getverderrie.
Afbeelding

Daarna een oliepomp gekocht om het carter leeg te zuigen door de oliepeilstok opening. Met een dun extra slangetje past het net. Zie afbeelding 2
Afbeelding

Zit je goed? Ik pomp ongeveer 8 liter WATER uit het carter. Ja, water. Anderhalve emmer. En zo te ruiken / voelen: géén koelwater.
De tweede emmer vertoont een paar spoortjes van olie. Zie afbeelding 3.
Afbeelding
Welke beste brave Indenor slaat aan met ACHT LITER WATER in zijn carter?

Daarna een litertje diesel via de kleppen in het carter laten lopen om de olie te verdunnen. Met de pomp krijg ik ongeveer een liter grijze sludge eruit.
De olie laat zich via dat dunne slangetje kennelijk niet meer opzuigen. Als er al olie inzat...

Tja. 10 liter goedkope olie gekocht om mee te spoelen. Morgen verder.
Spruitstukken monteren, olie vullen, motor starten, warm laten draaien, kijken of we de olie nu wel af kunnen tappen.
En dan procedure nog eens herhalen.

Maar de grote grote vraag is toch: waar kwam dat water (geen koelwater) vandaan? Heb ik ergens water opgezogen? Is het uitlaatspruitstuk (gekoeld met koelwater) TOCH ergens lek?
Hoe komt dat water in hemelsnaam in het carter terecht? Via de uitlaat lijkt me uitgesloten, die gaat recht van het uitlaatspruitstuk naar achteren in de boot, dan naar beneden, dan met een s-bocht naar buiten, boven de waterlijn. En toch lijkt het de enig logische verklaring van het water in de inlaat / uitlaat.
zebigbos
 
Berichten: 125
Geregistreerd: 07 Mei 2014, 23:47
ligplaats: haarlem
info:

Re: Indenor spuugt ergens water bij het starten

Berichtdoor bas » 20 Apr 2019, 22:05

Met alle respect maar de vorige post is van November. Als dit water er al die tijd in heeft gestaan kun je morgen beter lekker in de zon gaan liggen en op een tabletje wat anders gaan zoeken.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Indenor spuugt ergens water bij het starten

Berichtdoor zebigbos » 20 Apr 2019, 23:45

Perfecte tip Bas. Had ik nog niet aan gedacht.
Dit soort reacties moet je er altijd gewoon bij nemen.
zebigbos
 
Berichten: 125
Geregistreerd: 07 Mei 2014, 23:47
ligplaats: haarlem
info:

Re: Indenor spuugt ergens water bij het starten

Berichtdoor Klaver vier » 21 Apr 2019, 08:18

En vooral de reactie van Bas ter harte nemen,de leeftijd van de motor is er ook naar.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Indenor spuugt ergens water bij het starten

Berichtdoor Gruttepier » 21 Apr 2019, 09:15

Klaver vier schreef:En vooral de reactie van Bas ter harte nemen,de leeftijd van de motor is er ook naar.
Gr René ( klaver vier)


In dit geval zie ik de waarde van de tip niet, ofwel je tijd verdoen om nutteloos in de zon te liggen ofwel deze te steken in een afgedankte motor. Van beide ga je bruin worden maar bij de laatste doe je wel kennis op van het afgedankte stuk Franse fabricaat.

In beide gevallen na afloop een pilsje en een prima dag.

Ach en krijg je de motor toch weer even aan de loop, twas toch al schroot dus watmaakthetuit.
Gruttepier
 

Re: Indenor spuugt ergens water bij het starten

Berichtdoor Klaver vier » 21 Apr 2019, 11:39

Gruttepier als het spruitstuk er af ligt en hij krijgt nog vollop water binnen,dan is het toch klaar,kan je beter je tijd insteken om de motor eruit te tillen en de ruimte klaarmaken voor iets anders als je toch graag wilt werken,het is nu trekken aan een dood paard.
Maar ja ieder zijn meug,maar ik zou er klaar mee zijn .
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Indenor spuugt ergens water bij het starten

Berichtdoor bas » 21 Apr 2019, 12:37

Excuus dat mijn post wellicht wat lomp is overgekomen, dat was niet de bedoeling. Mijn gebrek aan juiste woordkeuzes.

En natuurlijk is het leuk en leerzaam om het blok uit elkaar te trekken en uit te vinden waar het water uiteindelijk vandaan is gekomen maar laat alsjeblieft het idee los dat dit nog een goed lopend blok gaat worden.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Indenor spuugt ergens water bij het starten

Berichtdoor zebigbos » 21 Apr 2019, 19:15

Geen zorgen jongens, het ding is afgeschreven hoor. Helder. Geen probleem Bas.
Technische nieuwsgierigheid leidt mij tot demonteren en onderzoeken.
Het is een autopsie op een Indenor. Leerzaam.

Nu nog een tip waarmee 8 liter water in het carter kan worden verklaard. Daar was het om begonnen eigenlijk.
Waar ik aan denk is condens in de uitlaat dat langzaam het uitlaatspruitstuk in druppelt? Maar dan nog...
zebigbos
 
Berichten: 125
Geregistreerd: 07 Mei 2014, 23:47
ligplaats: haarlem
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: stefan en 15 gasten