Houten opbouw vervangen voor staal en revit?

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Houten opbouw vervangen voor staal en revit?

Berichtdoor FKZ » 26 Okt 2018, 20:57

Staal is 4 mm dat weeg 32kg per m2 is ongeveer 30m2 staal werk 1000 kg betimmering etc nog 200 en nog wat extra ballast om het weer recht te krijgen. Houten opbouw mahonie multiplex is in het zelfde opp 400 kg. Spanten en andere extras rond de 500kg. Uit gaande van een displacement van 10 ton naar 11 ton zak ik maximaal 10% extra het schip word ook breder. Huidigr diep gang 95 cm word dan dus 104.5 denk dat als eerste aan name van 10cm zakken redelijk klopt redelijk klopt. Stabiliteit is een ander verhaal natuuurlijk
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Houten opbouw vervangen voor staal en revit?

Berichtdoor Marie Christina » 26 Okt 2018, 21:01

Daar is dus weldegelijk over nagedacht.
Top !
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Houten opbouw vervangen voor staal en revit?

Berichtdoor FKZ » 27 Okt 2018, 10:04

Iemand een idee van de kosten. Ik verwacht dat staal goedkoper is om te maken? En moet je een houten opbouw nog isoleren?
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Houten opbouw vervangen voor staal en revit?

Berichtdoor bas » 27 Okt 2018, 11:59

Hangt er vanaf wat je zelf aan bewerking kunt doen maar een plaatje staal is al snel goedkoper dan hout idd.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Houten opbouw vervangen voor staal en revit?

Berichtdoor jkos » 27 Okt 2018, 12:46

Hoever je schip inzakt ligt aan het blokcoëfficiënt, de vorm van het onderwaterschip.
Dit is voor iedere scheepsvorm anders, een ponton heeft een bijna lineaire inzakking.
Een knik of rondspant model heeft een totaal andere inzakking.
Verder vraag ik mij af of 4 mm staal voor de opbouw niet wat aan de zware kant is, als je bijvoorbeeld 3 mm dikte pakt bereik je een gewichtsbesparing van 25%.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Houten opbouw vervangen voor staal en revit?

Berichtdoor Popeye » 27 Okt 2018, 13:13

Waarom zou hout per se in de blanke lak moeten? Ik ben op dit moment aan de Aimée ook gedeeltelijk de houten delen die blank gelakt waren te verven omdat ik dat onderhoud inmiddels niet meer binnen kan doen. Luiken, deur en raampje blijven gewoon blank. Binnen is ook alles licht geverfd op tafel en aanrechtblad na. Die zijn blank gelakt, en een aantal kastdeurtjes bordeauxrood. Niet scheeps dus, maar daar wordt het ook ontzettend donker van.
Bij hout op staal; zorg dat het hout aan de onderkant vrij is van het staal. Die onderkant zou ik dan goed in de epoxy of twee-componenten-verf zetten, en eventueel afkitten met bijvoorbeeld sikaflex 291 of polymax. Die kitnaden altijd goed in de gaten blijven houden, en komt er onverhoopt een rot plekje, repareren met epoxy(plamuur), eventueel met een nieuw stukje multiplex of hout is heel goed te doen.
De Aimee is er gisteren net uit gegaan nadat ze afgelopen seizoen in het water overwinterd had. Met de (professionele) hogedrukreiniger spoot ik toch wat kleine stukjes van het multiplex roer dat er sinds 2006 achter hangt. Heb het er vanmorgen afgehaald en in de garage te drogen gezet. Die gaat er in het voorjaar weer achter nadat het bijgewerkt is met epoxy.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Houten opbouw vervangen voor staal en revit?

Berichtdoor FKZ » 27 Okt 2018, 19:31

Plaatje invoegen gaat niet zo makkelijk vanuit drive. Hopelijk werkt een linkje wel. Zij aanzichtje uit autocad romp vanuit een foto over getrokken. Opbouw is losjes gebaseerd op die van een gillissen steven vlet maar iets gestrekter en een lagere AK. https://drive.google.com/file/d/18Z7Y_SnIOCEN-DeuhVmXDMrxb-gwPck0/view?usp=drivesdk
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Houten opbouw vervangen voor staal en revit?

Berichtdoor bas » 27 Okt 2018, 19:56

Werkt!

Mooi ontwerp zo! Maar als je zo handig bent met autocad dan kun je die tekeningen zo doorsturen naar een snijbedrijf voor een offerte.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Houten opbouw vervangen voor staal en revit?

Berichtdoor Klaver vier » 27 Okt 2018, 19:57

Optisch heel mooi maar ik zou de achterkajuit atijd over de volle breedte van het schip maken dan heb je er tenminste nog iets aan,anders is het allemaal erg krap
Wat de opbouw betreft zou k die altijd van ijzer maken voor mij makkelijker en minder onderhout
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Houten opbouw vervangen voor staal en revit?

Berichtdoor FKZ » 27 Okt 2018, 21:17

Hoi Rene, ik ken weinig boten met ak' s over de hele breedte die ook nog een beetje smoelen. Orgineel zitten er vaak 2x een 1 pers bed in. Ik denk dat er genoeg ruimte is voor een lange twijfelaar van 220x130. Deze zal deels onder 1 vande gangborden vallen. De breedte komt uit een bank die in de kuip staat. Dit heb ik nog niet uit gewerkt. Dus of het past weet ik nog niet. Een aantal barkassen van 1100 hebben een AK over de breedte. Vind. Dat lastig in een klassieker model in te passen. Gedachten spinsels. Altijd leuk tijd verdrijf.
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Vorige

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten