Houten opbouw vervangen voor staal en revit?

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Houten opbouw vervangen voor staal en revit?

Berichtdoor FKZ » 26 Okt 2018, 08:56

Hallo allemaal,

Mijn eerste berichtje hier op het forum :-) Een tijdje gezocht naar een actief forum wat meer gericht is op motorboten. Dat denk ik hier gevonden te hebben, zie wel diverse namen tegen komen die ook op andere watersport fora posten (machinekamer, zeilersforum). Korte introductie van de vraag. Al een tijdje ben ik opzoek naar een passende gezinsmotorboot. Het zoeken met als wensen: Stahoogte 2 meter en een beetje, lange beden 210, AK en klassiek model (waaiersteven) nog niks tegen gekomen wat binnen budget past. Het eerste plan was/is om een boot te kopen die redelijk af is en deze jaarlijks van "grote" upgrades of onderhoud te voorzien. Dus basis moet goed zijn de rest kunnen we in de komende jaren upgraden en ondertussen genieten van het varen etc. Ook met deze instelling is er niet veel te vinden wat aan het wensenlijstje voldoet. Ik vind ik in vergelijking met zeilboten een heel groot gedeelte van de oudere motor boten jaren 60 tot 80 erg aan de prijs gezien de voor 80% verouderde techniek, en aankleding. En dus naast de aanschaf nog steeds de jaarlijkse upgrades en onderhoud gedaan moeten worden. Vanuit hier ontstond de gedachte om met een "casco" te beginnen. eerst vaar klaar en dan elk jaar verder afwerken. Deze optie ben ik rustig aan het onderzoeken maar dan moet je wel eerst een model hebben wat bij de wensen past.

Een lange inleiding voor de topic titel vraag. Toevallig ben ik tegen een 3de optie aangelopen een mooi klassiek stalen schip met een houten opbouw. die al een tijdje droog staat en eigenlijk casco is. Het hout werk zou nog mee kunnen maar er ontbreekt inmiddels van alles zoals daken dak spanen en de staat is lastig te beoordelen onder deels verf en deels lak. Dus het idee ontstond om de houten opbouw te verwijderen en deze nieuw op te bouwen naar eigen ontwerp. Maar doe je dit uit staal of uit hout? Onderstaand een aantal vragen en hoop dat er een leuke discussie ontstaat over de voor en nadelen van het een of het ander.

Kosten naar eigen ontwerp opbouwen stalen opbouw?
is het waar dat het hout om staal altijd problemen geeft?
Hout kan ik goed zelf bewerken en geeft een klassiek uiterlijk is het onderhoud als je vanaf nieuw opbouw nog steeds zo intensief zoals bij de mulders en supervancrafts uit de jaren 70/80
Staal moet ik deels uit besteden en een locatie vinden waar ik de metaal bewerkings- tools mag gebruiken.
Geeft een houten opbouw het voordeel dat je niet hoeft te isoleren?
Je geen binnen betimmering hoeft te plaatsen als je het hout netjes afwerkt aan de binnen zijde?

mvg FKZ
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Houten opbouw vervangen voor staal en revit?

Berichtdoor pascall » 26 Okt 2018, 09:22

Welkom op het Forum.
Ik zou voor hout kiezen, en wel in de vorm van multiplex, en dan op zijn minst Okume.
Dit behandelen en verlijmen met epoxy, deze combinatie is zeer sterk, ligt en duurzaam.
Wil je voor een retro uiterlijk, kan je er altijd nog voor kiezen om delen niet de schilderen en deze in de blanke epoxy te laten.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Houten opbouw vervangen voor staal en revit?

Berichtdoor jade » 26 Okt 2018, 15:59

Moeilijk, hier kan je niet zo makkelijk zo maar even een advies op geven.
Houten opbouw helemaal opnieuw maken kan een heel mooi eind resultaat opleveren, maar is toch wel echt vakwerk en niet makkelijker dan een stalen opbouw.
En de kosten, het kan bij aanschaf van een oud jacht zomaar alle kanten op gaan.
Meestal val het zwaar tegen, en kom je vele malen hogeruit dan verwacht.
Dan kan je beter geduld hebben en rustig verder zoeken naar een model wat je aanstaat en wat in begin nog gewoon goed is.
Aanpassingen om het geheel weer van deze tijd te maken zowel technisch als optisch moeten dan nog wel, maar hier kan je van tevoren rekening mee houden ( tot op zekere hoogte).
Altijd voor aankoop laten keuren, al denk je dat het niet nodig is.
De kosten van een keuring wegen niet op tegen de ellende die je later zonder keurings rapport kunt krijgen.
jade
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 30 Aug 2014, 19:18
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: Houten opbouw vervangen voor staal en revit?

Berichtdoor bas » 26 Okt 2018, 17:58

Wees wijzer bouw van ijzer! :lol:

Dat heeft mijn voorkeur omdat ik meer met ijzer kan dan met hout en omdat ik de schurft heb aan lakken.

Maar zonder gekheid, ik denk dat je voor een goed antwoord eerst eens goed moet uitwerken wat je verherbouw plannen zijn en dan even uit moet (laten) rekenen of het qua gewicht überhaupt een optie is om te overwegen.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Houten opbouw vervangen voor staal en revit?

Berichtdoor pascall » 26 Okt 2018, 18:19

bas schreef:Wees wijzer bouw van ijzer! :lol:

Dat heeft mijn voorkeur omdat ik meer met ijzer kan dan met hout en omdat ik de schurft heb aan lakken.

Maar zonder gekheid, ik denk dat je voor een goed antwoord eerst eens goed moet uitwerken wat je verherbouw plannen zijn en dan even uit moet (laten) rekenen of het qua gewicht überhaupt een optie is om te overwegen.


Staal zou je toch ook moeten lakken anders wordt het een beetje bruin :D
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Houten opbouw vervangen voor staal en revit?

Berichtdoor bas » 26 Okt 2018, 18:38

Da's verven.....heel wat anders :lol: :lol:

Maar corten staal zou mijn keus zijn, hartstikke hip tegenwoordig :mrgreen:
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Houten opbouw vervangen voor staal en revit?

Berichtdoor Marie Christina » 26 Okt 2018, 19:00

In het Nederlands wordt niet voldoende beseft dat lakken en verven feitelijk hetzelfde is.

Een hele tijd geleden kwam mijn toenmalige baas in Singapore aan boord met een prachtig mahonie houten kastje.
Op maat gemaakt voor onze videobanden door een plaatselijke timmerman.
De baas droeg onze min of meer Nederlands sprekende Kaap Verdiaanse matroos op deze even in de blanke lak te zetten.
Een goed uur later stond het kastje keurig wit geschilderd aan dek.
De baas stond er met tranen in zijn ogen naar te kijken en dat was niet omdat hij het resultaat ontroerend mooi vond.

Blanco is wit in het Portugees, tenslotte.
En lak is ( eventueel) glimmende, dekkende verf.
Opdracht dus geheel naar bevel uitgevoerd. :D

Wat wij bedoelen met lakken heet in de rest van de wereld vernissen.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Houten opbouw vervangen voor staal en revit?

Berichtdoor FKZ » 26 Okt 2018, 19:46

Dank voor de antwoorden zover. Wat meer gegevens lenge schip is 11 meter 3.1 breed op de water lijn. Nu staat er een masiefhouten opbouw op. Vervangen door staal zal ongeveer 1.5 ton zijn zijkanten en daken. Oude opbouw schat ik op 500 kg. Verschil van 1000 kg of ongeveer 10% meer gewicht. Op het wedstrijd jacht hadden we een vuist regel voor elke 100kg 1 cm omhoog op de waterlijn. Grof weg denk ik 10cm te zakken. Het zwaartepunt zal iets omhoog gaan en dus wat wiebeliger. Schetsje toevoegen lukt niet ivm google drive root die niet gepakt word. Zal straks nog wel even proberen
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Houten opbouw vervangen voor staal en revit?

Berichtdoor Marie Christina » 26 Okt 2018, 19:58

Wat je per ton gewicht inzinkt of omhoog komt verschilt per schip.
Stel je een driehoekig onderwaterschip VS een rechthoekige voor.
De eerste zal veel verder inzinken bij hetzelfde gewicht als de tweede.
Zeker bij aanvang.

1cm per ton is dus een aanname.
Het gold voor die zeilboot.
De kans dat het voor dit schip ook geldt is erg klein.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Houten opbouw vervangen voor staal en revit?

Berichtdoor Marie Christina » 26 Okt 2018, 20:06

Daar over doordenkend: heb je al aan de stabiliteit gedacht?
Die opbouw was waarschijnlijk niet voor niets van hout.
De dichtheid van hout is 0,58 g/ cm3, die van staal 7,8.(Bron: Wikipedia)
Dat lijkt mij een significant grotere gewichtstoename dan die 10% die jij aanneemt.
Blijft je bootje wel rechtop liggen als je de opbouw van staal gaat maken?
Toch iets om over na te denken...
Stel dat het het effect erger is dan " iets wiebeliger."
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten