GTL diesel een uitkomst?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: GTL diesel een uitkomst?

Berichtdoor Mark Snoek » 29 Okt 2017, 12:11

Hallo Peter,
Goed te horen dat de GTL bevalt. Het was niet echt mijn bedoeling om via dit forum te reageren op diverse verhalen. Het is n.l. lastig om objectief antwoorden te geven terwijl je bij een club werkt die dit ook verkoopt. Echter als ik dan diverse verhalen lees welke de ronde doen, dan begint het te kriebelen om hierop te reageren. Diverse keren ga ik ook naar verenigingen om tekst en uitleg te geven. 11 November zitten we bij Schaap Lelystad en 25 november in Andijk. Ik ben daar om mensen de gelegenheid te geven vragen te stellen of om problemen te bespreken. Als mensen het niet zien zitten GTL te gebruiken, prima maar ga geen kul verhalen verkopen. Voorheen was er geen keuze in brandstof en nu kunnen we zelf bepalen wat er in het schip gebruikt wordt. Voor de liefhebbers heb digitaal de nodige informatie welke ik door kan sturen. Als hier behoefte aan is moet men mij maar een mail sturen (m.snoek@vidol.eu). Groet, Mark
Mark Snoek
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 22 Sep 2017, 20:33
ligplaats: Hasselt
info:

Re: GTL diesel een uitkomst?

Berichtdoor Roelof » 21 Okt 2018, 19:39

Een al wat ouder topic maar vandaag in Delfzijl;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Heb begrepen dat het (futuristische) schip de hoogste ijsklasse heeft, ik neem aan dat ze een charter hebben in de Baltic of Noordpool gebieden.
Vond het de moeite van vermelden waard in deze eerdere discussie (Het verbruik wil ik het niet over hebben :shock: :o :roll: :mrgreen: )

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: GTL diesel een uitkomst?

Berichtdoor Guerto » 21 Okt 2018, 20:14

Leuke foto's.

Ik ben wel benieuwd waar het naar toe gaat met GTL. Er komen meer alternatieven voor diesel, (blauwe diesel, traxx etc.). En de diesel voor personenauto's gaat zo langzamerhand in de ban. Toen ik afgelopen zomer 100L GTL tankte bij Firezone viel de prijs mij tegen, zat al tegen de 1,50 per liter. Bij zo'n prijs kan ik me voorstellen dat watersporters zich bedenken bij het gebruik van GTL. In hoeverre blijft het dan interessant om GTL te blijven ontwikkelen en aanbieden?

Zomaar wat gedachten en ja ik weet, deze vragen zijn al vaker aan de orde geweest. Neemt niet weg dat ik erg tevreden ben over GTL. Nu twee jaar in gebruik (motor Yanmar 4TNV88). Geen rook (was er voorheen ook bijna niet) minder stank en motor loopt mooier en ook stiller. Ook nog geen lekkage waar kunnen nemen.

Groet,
Geert
Doerak 950 AK >Theodoor<
Guerto
 
Berichten: 109
Geregistreerd: 18 Jan 2012, 11:02
Woonplaats: Burgum
ligplaats: Burgum
info:

Re: GTL diesel een uitkomst?

Berichtdoor Klaver vier » 21 Okt 2018, 22:12

Ik heb kort geleden al €1,60 betaald firezone uithoorn
Gewone diesel vliegt ook omhoog,dus zegt het niet veel
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: GTL diesel een uitkomst?

Berichtdoor peter jansen » 21 Okt 2018, 22:29

Prijs..... ach ja wat is de prijs..... ik ben meer kwijt aan bier en wijn tijdens de vakantie dan aan gtl....
peter jansen
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 10 Feb 2014, 23:58
ligplaats: de haukes
info:

Re: GTL diesel een uitkomst?

Berichtdoor Marie Christina » 21 Okt 2018, 22:51

Zuiperd. :lol:
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: GTL diesel een uitkomst?

Berichtdoor gewoonmich » 22 Okt 2018, 06:45

Heb deze zomer voor de eerste keer GTL getankt. Maar ben verrast met de resultaten. Voor mij was de belangrijkste reden de roet aanslag achterop. Met diesel zie onze boot (buiten de koude) start nagenoeg niet roken. Maar toch had ik roet uitslag. (Heb droge uitlaat) Maar met GTL is deze roetuitslag compleet weg.

Koop de GTL in Werkendam en daar is het maar 5 tot 6 cent duurder dan normale diesel. Dus op 100 tot max 150 ltr is dit maar € 7,50 duurder dan normale diesel.

Dat heb ik er graag voorover. Heb nu minder te poetsen en dat is me ook wat waard!
Gebruikers-avatar
gewoonmich
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 08:33
Woonplaats: Waspik
ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Re: GTL diesel een uitkomst?

Berichtdoor aadbloem » 22 Okt 2018, 20:34

sogna mi schreef:GTL is er al jaaaaren in de vorm van V-power

Deze vermoedelijk onjuiste veronderstelling is hardnekkig. V-power tank je langs de weg voor wegverkeer en de overheid heeft opgelegd dat hier ook een deel bio-product bij moet. Daarom is het geen GTL Juist die bio-producten zijn meer gevoelig voor de bekende dieselbacterie. GTL diesel bevat geen bio-prodcuct. Daarnaast zijn er nog wat andere punten waarom GTL niet langs de weg volop te koop is:
Bij overstap naar een andere brandstof dan conventionele diesel, dient men bij oudere motoren te letten op mogelijke brandstoflekkage door het krimpen van pakkingen. GTL bevat immers geen aromaten die zorgen voor de zogeheten “sealswell” zoals bij gebruik van conventionele diesel. Wanneer er vervolgens weer een ander product wordt gebruikt (met aromaten) zullen de pakkingen weer zwellen en geen lekkage meer optreden. Het is goed om –in met name de eerste periode– de rubberafdichtingen op de motor en de bunkertank op lekkages te controleren. Ervaring leert dat met name oudere afdichtingen kunnen gaan lekken.
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten