Water uit de staart

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Water uit de staart

Berichtdoor frankdevries99 » 14 Okt 2018, 18:12

Dag allen,

Omdat het weer tijd werd om de buitenboordmotor wat onderhoud te geven ben ik met een aantal dingen bezig geweest.
Nu heb ik hem vanmiddag getest en zag ik tot mijn verbazing dat er flink wat water bij koppelingsstang en vanuit een klein gaatje aan de zijkant komt.
Is dit normaal?

Ik heb het staartstuk eraf gehaald en de impeller gecheckt. Ook staartstukolie vervangen.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
frankdevries99
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 12 Mrt 2018, 00:06
ligplaats: Earnewald
info:

Re: Water uit de staart

Berichtdoor broekerhaven » 14 Okt 2018, 18:20

Impeller gechecked?!
Ik hoop dat je vervangen bedoeld, de boel open maken en dan niks vervangen is flauwe kul.

en dat water is normaal, is je koelwater retour.
Laatst gewijzigd door broekerhaven op 14 Okt 2018, 18:55, in totaal 1 keer gewijzigd.
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Water uit de staart

Berichtdoor frankdevries99 » 14 Okt 2018, 18:41

De motor koelt wel goed. De straal wat uit de motor komt is ook goed en het water gaat goed rond.
Omdat ik de boot met motor begin van 2018 heb gekocht wilde ik checken of de impeller nog goed was. Dit was het geval.
Het zag er na inspectie in nieuwstaat uit dus is vervanging nog niet aan de orde.

Het gaat dus om het overtollig water wat op de foto's bij de schakelstang vandaan komt.
frankdevries99
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 12 Mrt 2018, 00:06
ligplaats: Earnewald
info:

Re: Water uit de staart

Berichtdoor Rene » 14 Okt 2018, 18:51

Koelwaterpijp vanuit de impellerpomp naar het blok wel op de juiste positie weer terug gemonteerd ?

René
Zij wilde de wereld zien, Hij installeerde google earth
Gebruikers-avatar
Rene
 
Berichten: 395
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 10:00
ligplaats: Giethoorn.
info:

Re: Water uit de staart

Berichtdoor Klaver vier » 14 Okt 2018, 19:40

Wat broekerhaven zegt dat is pas flauwekul,je gaat toch geen impeller vervangen als hij nog in prima staat is.
Dat heeft ook nog eens niets met de vraagstelling te maken
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Water uit de staart

Berichtdoor henkvd » 14 Okt 2018, 19:58

Dat water is normaal. 90% van je koelwater gaat via de de schroef weg, dat het er uit loopt is prima, maakt nml niets uit en zorgt voor koeling van de schakelas bij varen.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4466
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Water uit de staart

Berichtdoor Gruttepier » 14 Okt 2018, 22:25

Is normaal, dont worry.

Keurig dat je direct aales gecheckt hebt, kan je weer rustig een seizoen varen en weet je waar alles zit.
Gruttepier
 

Re: Water uit de staart

Berichtdoor broekerhaven » 14 Okt 2018, 22:36

Klaver vier schreef:Wat broekerhaven zegt dat is pas flauwekul,je gaat toch geen impeller vervangen als hij nog in prima staat is.
Dat heeft ook nog eens niets met de vraagstelling te maken
Gr René ( klaver vier)


nee alles open leggen en dan geen impeller van een paar euro vervangen , dat is lekker zinnig.

En dan volgend seizoen gek kijken als de impeller het toch begeeft omdat deze toch ouder was dan het leek, want hij zag er nog zo mooi uit vorig jaar...

prima hoor doe jij het lekker niet , ik vervang ze wel .

het is natuurlijk volgens jou ook onzin dat ze impellers in een onderhouds pakket doen, want als ze er nog mooi uit zien vervang je hem niet.
doe je dat ook met olie filters??
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Water uit de staart

Berichtdoor Klaver vier » 15 Okt 2018, 08:42

Nou dat is nog al een verschil een impeller of een oliefilter,maar om nou maar meteen te stellen dat het flauwekul is om een motor open te maken en dan de impeller niet te vervangen is natuurlijk onzin een impeller is heel goed optisch te kontroleren een oliefilter niet.
Maar vervang jij hem maar lekker broekerhaven,ik doe het als het nodig is of voorgeschreven wordt.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Water uit de staart

Berichtdoor Gruttepier » 15 Okt 2018, 14:04

Een orginele impeler kost een heel stuk meer dan een paar euro, de goedkoper versies zijn van de Chinees en moet je niet in je motor willen hebben.

Er is niks mis met controle, en een goede niet vetbogen impeller hoeft niet vervangen te worden.
Daarbij, binnen 10 minuten ben je bij de impeller dus om de extra arbeid hoefje het ook niet te doen.
Gruttepier
 

Volgende

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten