Hooveld960 schreef:Duidelijk. Wat betreft het verbruik denk ik dat mijn boot bij 2000 toeren een stuk minder verbruikt als bij 2500 toeren, maar om een beetje meters te maken op een dag is de snelheid wat te laag naar mijn zin. Ik lees in andere topics over snelheden van 10 a 11 km/uur die men haalt bij 1500 toeren (?). Dat zal dan een stuk zwaardere motor zijn?
Ik heb een Peugeot Indenor 62 pk diesel. Is de snelheid die ik haal wel normaal?
Ik heb één keertje geprobeerd te kijken wat de max is maar kwam niet boven de 12 km/uur. Is dat normaal?
Tja, lastig te zeggen zolang we niet weten over wat voor boot we het hebben ....
Een paar one-liners:
- 12kmh is voor een waterverplaatser redelijk normaal
- Of 62Pk genoeg is, hangt van het gewicht (waterverplaatsing) van het schip af.
Als je vandaag de dag naar de bestekken van nieuw gebouwde schepen kijkt, lijkt men als algemene vuistregel ca 7 Pk/Ton aan te houden.
Ik vaar met m'n 84 Pk ca 10 kmh bij 1500-1600 rpm, maar is ook afhankelijk van de diepte (hoe dieper, hoe sneller), bij een waterlijn van 9.60
En wat dat meters maken betreft:
Met het risico je tegen het verkeerde been te schoppen, maar met een waterverplaatser moet je geen haast hebben.
Als je "meters" wilt maken, moet je geen waterverplaatser nemen of op de koop toenemen dat je lange dagen moet maken.