Advies Mercury 90pk 2T

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Advies Mercury 90pk 2T

Berichtdoor kenntukkie » 08 Okt 2018, 19:00

Hallo,

Graag krijg ik advies van de mensen hier die er verstand van hebben.

Er is mij een Bayliner 1800 met een Mercury 90pk 2T met blauwe stickers.

Wie kent deze motoren, waar moet ik op letten, wat zijn de zwakke punten.....

Alvast bedankt voor de reacties.

Gr Jan
kenntukkie
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 27 Aug 2017, 18:29
ligplaats: Lochem
info:

Re: Advies Mercury 90pk 2T

Berichtdoor broekerhaven » 08 Okt 2018, 19:27

Zwak punt van een 90 pk 2t is het verbruik.
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Advies Mercury 90pk 2T

Berichtdoor Gruttepier » 09 Okt 2018, 07:06

Zijn in de basis goede motoren die in verschillende uitvoeringen zijn geleverd. Ben ze ook tegen gekomen in Jetboten waar dus alleen het blok zelf is gebruikt.
Minpunten heeft deze motor niet echt, relais van de trim gaat snel stuk maar dat is niet een duur probleem.
Wel moet je bedenken wat er met de motor is gedaan in al die jaren, het is een motor om mee te knallen.
Ander punt is de uitvoering, blauw is de salt water uitvoering en daar zal hij dan ook op gebruikt zijn, dan moet je rekening houden met "verotte" parts.
Gruttepier
 

Re: Advies Mercury 90pk 2T

Berichtdoor kenntukkie » 10 Okt 2018, 10:33

Hallo Gruttepier,
Dank voor de nuttige info.
Ik heb er niet al teveel verstand van, maar als de motor uit zoutwater komt, is het meestal toch te zien aan de aantasting van de buitenkant van het staartstuk?
Kun je met ter plekke compressie meten veel over de binnenkant te weten komen, of blijft het gokken hoe de motor is.
Ik zal proberen aan foto's van de motor te komen.
Gr Jan
kenntukkie
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 27 Aug 2017, 18:29
ligplaats: Lochem
info:

Re: Advies Mercury 90pk 2T

Berichtdoor Gruttepier » 11 Okt 2018, 22:11

Uiteraard is een compressie test altijd handig, bij elke motor.
Maar zout water komt niet in je cilinder maar door de koelkanalen, is daarom ook belangrijk dat wanneer je op zout water hebt gevaren de boel te spoelen met zoet.

Anodes vertellen veel, degene op zout zijn vaak hevig aangetast terwijl de zoetwatermotoren meer geleidelijk weggevreten exemplaren hebben.
Ook onderste deel van de bracket is een graadmeter, deze hangt als enige altijd in het water .(behalve als de set nadien op de trailer staat)

Maar ga niet direct vrezen, ik beantwoord slechts je vraag mbt minpunten.
Gruttepier
 

Re: Advies Mercury 90pk 2T

Berichtdoor eagle » 11 Okt 2018, 23:44

Pas op met motoren die op zout hebben gevaren en gelegen!
Als het onderhoud niet zorgvuldig is uitgevoerd (Spoelen en periodiek los nemen van allerlei verbindingen en het met vet verpakken ervan), corroderen vooral roestvast-stalen delen zoals bouten en pennen voor het oog onzichtbaar vast in het aluminium, maar bij demonteren breekt er van alles af! Kruip olie werkt niet, Alleen de brander erop helpt soms, maar is riskant.
Het vervolgens uitboren van de afgebroken delen (Heli-coil) is weer een vak apart en tijdrovend..
We maken het wekelijks mee: Men heeft ergens een BBM gekocht en of we even een beurtje kunnen geven...Kosten vliegen dan soms de pan uit..
Uiterlijk is er vaak weinig aan te zien, zeker voor een leek, ook niet onder de kap..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Advies Mercury 90pk 2T

Berichtdoor kenntukkie » 13 Okt 2018, 17:46

Ik ben er ontzettend verlegen mee, wat te doen.

Goed kijken dus naar de staat van het staartstuk, hoe het er onder de kap uitziet qua verbindingen enz..

Ik las het volgende nog op het net, wie herkend dit en wat klopt hiervan;

Niet de degelijkste motoren
Bovenste cilinder die warm lopen
Koperrot in de bekabeling
Kapotte ontsteking
Cdi en stators
kenntukkie
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 27 Aug 2017, 18:29
ligplaats: Lochem
info:

Re: Advies Mercury 90pk 2T

Berichtdoor broekerhaven » 13 Okt 2018, 20:39

Als je er al niet zoveel verstand van heb zou je er gewoon voorbij moeten lopen.

Niet aan beginnen .
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Advies Mercury 90pk 2T

Berichtdoor kenntukkie » 13 Okt 2018, 21:21

Ik zeg niet dat ik er geen verstand van heb, vraag alleen advies en waar ik op moet letten
kenntukkie
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 27 Aug 2017, 18:29
ligplaats: Lochem
info:

Re: Advies Mercury 90pk 2T

Berichtdoor Gruttepier » 14 Okt 2018, 11:04

Dat bovenste cilinders warm lopen heeft met smering te maken, dat is nietperse een probleem voor dit type motoren. Het zijn bijna altijd de bovenste cilinders en te herleiden naar slechtwerkende lubesystemen.
Vooral VRO van OMC was berucht, maar ook de DT v4 van Suzuki vaak met deze klachten.
Koperrot is een gevolg van vaak de zoute omstandigheden, maar je ziet in 1 oogopslag hoe de staat onder de kap is.
Cdi etc is ook weer een algemeen iets, maar mijn insziens geen bekend probleem specifiek.

Maar cilinders testen sluit schade aan cilinders uit.
En voor de rest, je koopt een beest van een motor welke specifiek voor zout is en waarschijnlijk al 15 jaar of ouder is. Daar moet je gewoon altijd rekening mee houden, ongeacht het merk. In 95 % van de gevallen gaat het goed.

En een dikke proefvaart zou je heel wat duidelijkheid verschaffen

Succes
Gruttepier
 


Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten