bas schreef:Voor wat betreft die boxcoolers, enige waar je wel goed naar moet kijken is dat je drijfvermogen in gaat leveren, dat moet maar net kunnen.
Ik zal straks 's meten, maar ik denk dat de inhoud (verlies drijfvermogen) een liter of 20 is. Het gewicht van een kind. Verwaarloosbaar, zelfs bij relatief kleine jachtjes.
bas schreef: Dat is wel heel klein maar het zou kunnen.
Wat verder een rol speelt is het recreatieve gebruik van de 575. Komt zelden boven de 1700 rpm, waarbij het schip zo'n 12 km/h loopt. Meestal draai ik echter 1500 rpm bij 11 km/h (op diep water). Op kanaaltjes houd ik het op 1400 rpm (ongeveer 10 km/h), omdat meer power in ondiep, smal water eigenlijk alleen resulteert in meer zuiging.
bas schreef: Is dat zo? Ik neem aan de de koeler berekend is op 100% motorvermogen met wat extra capaciteit i.v.m. aangroei/vervuiling/temperatuur buitenwater/enz.
Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten