Draairichting schroef

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Draairichting schroef

Berichtdoor Lotte » 14 Okt 2018, 10:19

Hallo,

Weet iemand wat de logica is om voor een draairichting van een schroef te kiezen? Of is dat hetzelfde verhaal zoals bij het stuur, bakboord of stuurboordzijde? Een motor draait altijd rechtsom? Dus waarom dan niet altijd een rechtsdraaiende schroef?

Gr Lotte
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 461
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Re: Draairichting schroef

Berichtdoor henkvd » 14 Okt 2018, 10:31

De motor op zich mag dan wel bijna altijd rechtsom omdraaien, echter hoe wordt deze ingebouwd ?
Vliegwiel aan de voorkant of vliegwiel aan de achterkant bij plaatsing, de schroefas draait dan links of rechtsom en heb je dus een linkse of rechtse schroef nodig.( de motor staat dus in z'n geheel andersom)
Dan kan ook de keerkoppeling nog roet in het eten gooien, normaal is de constructie voorruit de draairichting gelijk wat betreft ingaande en uitgaande as, maar dat is niet vanzelfsprekend voor alle modellen.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Draairichting schroef

Berichtdoor bas » 14 Okt 2018, 11:14

Voor schepen die (bijna) altijd dezelfde manoeuvre doen kan de de keuze voor een linkse dan wel rechtse schroef van invloed zijn i.v.m. schroefwerking. Voor de rest maakt het niet zoveel uit.
De vraag naar linksdraaiende keerkoppelingen en schroeven blijft toch wel bestaan voor toepassingen in dubbelschroevers bijvoorbeeld.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Draairichting schroef

Berichtdoor Klaver vier » 14 Okt 2018, 13:23

Met veel aan dezelfde kant aanleggen kan je er voordeel uit halen.
Ik leg bijv, graag rechts aan dan is een linkse schroef wat makkelijker,dan trekt hij de kont naar de kant met achteruitslaan
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Draairichting schroef

Berichtdoor Marie Christina » 14 Okt 2018, 14:21

Ja, ik ook.
Helaas is Pikmeer dan weer zo handig geweest om de stuurstand aan BB te bouwen. :(
Heb je nauwelijks zicht op de afstand tot de steiger.
Gelukkig heb ik een hele goede schipperse die dat feilloos aan kan geven.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Draairichting schroef

Berichtdoor Klaver vier » 14 Okt 2018, 14:34

Ik heb binnen de stuurstand ook aan bb,dat hoort ook vind ik het is toch geen engelse boot
Buiten heb ik de stuurstand in het midden en daar zit ik altijd,de stuurstand binnen heb ik nog nooit gebruikt.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Draairichting schroef

Berichtdoor Noordvaarder » 14 Okt 2018, 14:58

Klaver vier schreef:Ik heb binnen de stuurstand ook aan bb,dat hoort ook vind ik het is toch geen engelse boot.

Dat heeft m.i. niets met "engelse" te maken,maar alles met "waar plaats je de morse bediening".
Op veel boten zit de morse aan de rechterzijkant van de stuurkast.
Zou deze links zitten,dan is dat dat voor de rechtshandigen,en die zijn er in de meerderheid, niet handig zijn.
Kijk je naar de Noorse en Zweedse spitgatters,dan zit de morse bovenop het instrument paneel,maar zit het stuur ook rechts.
links zit meestal de keuken.
En een Antaris 720 en 950 Family hebben ook de stuurstand rechts,maar ook de morse bovenop het dashboard.
Bij Nederlandse boten zit de morse dus rechts,en staat de stuurbediening zodoende links.
Daarom denk ik,dat de plek van de morse leidend is,wat de plaats van de stuurstand is.
Noordvaarder
 

Re: Draairichting schroef

Berichtdoor benE » 14 Okt 2018, 15:13

Alle Volvo Penta figuratie's hebben een links draaiende schroef.Dus ik denk dat het niets met plaatsing van iets of soort schip te maken heeft.
Ik weet niet wat de reden is.
benE
 
Berichten: 137
Geregistreerd: 29 Jan 2012, 17:42
ligplaats:
info:

Re: Draairichting schroef

Berichtdoor Popeye » 14 Okt 2018, 20:36

Ik heb bij de Aimée nog nooit iets gemerkt van schroefwerking. Misschien moet ik het toch eens uitproberen bij windstil weer, stilstaand water en het roer helemaal recht!
Aanmeren doe ik bij voorkeur rechts omdat ik daar stuur (stuurboord) en daar de bediening zit!

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Draairichting schroef

Berichtdoor jaccomiranda » 15 Okt 2018, 09:23

Marie Christina schreef:Ja, ik ook.
Helaas is Pikmeer dan weer zo handig geweest om de stuurstand aan BB te bouwen. :(
Heb je nauwelijks zicht op de afstand tot de steiger.
Gelukkig heb ik een hele goede schipperse die dat feilloos aan kan geven.


En daarom heb ik dan weer een rechtsdraaiende schroef. Kan ik lekker links liggen terwijl de meeste rechts willen aanmeren.... :D
Jacco

Pikmeer 1050
Bouwjaar 1986 / gerenoveerd 2015
10.70m X 3.40m
jaccomiranda
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 13 Jun 2016, 11:35
ligplaats: krimpen aan den ijssel
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Navigo en 25 gasten