R.C.Grootveld schreef: Over de praktische haalbaarheid van e-aandrijving (hoe mooi die ook is, ooit een trein met een versnellingsbak gezien?) voor dit soort snel-varende schepen heb ik zeer ernstige twijfels.
Ik weet niet zo gauw welke serie dubbeldekkertreinen dat is, maar er is een type bij dat je bij het optrekken duidelijk een keer of 8 hoort opschakelen.
Nee, ik heb niet de geringste twijfel dat die er op den duur gaan komen. Juist vaartuigen voor dagrecreatie lenen zich daarvoor, want die keren immers 'savonds altijd weer terug op het laadstation, zoals nu al met E-rondvaartsalonboten in Amsterdam.
Er varen ook al volelektrische (dus niet hybride) containerschepen over flinke afstanden. Nu gaat dat nog op basis van omwisseling van complete accupakketten op de laad- en losterminals, maar in de toekomst zal dat waterstoftechniek worden. Op het vlak van praktische en veilige opslag van waterstof worden grote ontwikkelingsstappen gemaakt.
Nu kun je tegenwerpen dat snelle runaboats een zware E-motor nodig hebben, dus dito accucapaciteit, maar dat hangt samen met de tijdsduur die je voluit wilt kunnen varen. Nu valt het mij altijd op dat mensen met open speedboten dat snelvaren meestal wel hebben gezien na een uurtje, verdeeld over de dag. En wat die containerschepen doen, kan natuurlijk ook bij (dag)recreatievaartuigen. Omwisselen van gestandiseerde pakketten, vergelijkbaar met gasflessen. Eenmaal zo'n pakket aangekocht, betaal je bij omwisseling alleen de opgeslagen stroom plus de marge voor de handel.
Maar goed, de tijd zal het leren.
Wie vaart zit niet aan de grond.
Met schippersgroet, Guido