stalen boot kuisen

Re: stalen boot kuisen

Berichtdoor Rene » 03 Okt 2018, 17:14

Totaal geen na de laatste schilderbeurt, toen gepolijst, en voorzien van was, nu bijna 4 jaar geleden. Vanaf die tijd, alleen wassen met water en schoonmaakazijn. :D , na het wassen mooie druppels over de boot.

René
Zij wilde de wereld zien, Hij installeerde google earth
Gebruikers-avatar
Rene
 
Berichten: 393
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 10:00
ligplaats: Giethoorn.
info:

Re: stalen boot kuisen

Berichtdoor Erik Snellens » 04 Okt 2018, 00:31

Ik heb wel wat tips voor je,

Veel verontreiniging die op een boot terecht komt is atmosferische verontreiniging welke via de lucht aangevoerd wordt zoals bv zand, bladeren, vette uitltaatgassen, vogel en spinnenpoep. Daarnaast komt er afval van mensen op zoals huidschilfers, zonnebrand, etensresten. Dit soort verontreinigingen kan je het beste verwijderen met een licht schuimende onvetter, iets als Ajax of Andy werkt prima, geen afwasmiddel want daar zit vaak een olie zoals palmolie in en dat blijft vaak vettig wat weer vuil aantrekt

Tijdens het varen komt er vaak buiswater op je boot, na opdrogen blijft er dan vooral kalk achter, dit kan je periodiek goed verwijderen met een zuur, bijvoorbeeld azijnzuur of een product als viakal. Dat na het reinigen met een zuur het water als een drupel op het oppervlak blijft liggen komt doordat het oppervlak schoner is. Kijk met sterke zuren uit bij aluminium raamprofielen, voor glas kan het geen kwaad.

Algen in het voorjaar op een teakdek, tent, of de schaduwkant van een gangboord kan je inspuiten met een groene aanslagreiniger, gewoon verdund eroverheen vegen en dag later afspoelen met water.

Rubberstrepen van schoenen en spinnenpoep kan je het makkelijkste verwijderen met een een alcoholhoudend product, bv Dasty, spuit een beetje op een microvezeldoek en veeg de vlekken weg.

Je boot in de was zetten kan helpen om hem langer schoon te houden, welk merk was maakt dan niet zoveel uit. Zelf zet ik mijn boot nooit in de was omdat ik het A: te glad vind en B te lasting vind om volledig te verwijderen bij een volgende schilderbeurt. dit blijft een persoonlijke voorkeur.

Als je de boot schoon wilt houden zul je hem simpelweg regelmatig moeten poetsen, vooral rond deze tijd zit hij wekelijks vol met spinnen. Je hebt daar wel spuitbussen met insecticides voor maar als het regent spoelt dat meteen weg.

Succes
Erik Snellens
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 04 Mei 2016, 20:31
ligplaats:
info:

Re: stalen boot kuisen

Berichtdoor Marie Christina » 04 Okt 2018, 09:36

Helemaal met het verhaal eens, alleen afwasmiddel laat een vettig laagje achter? :shock:
Dat spul is gemaakt om te ontvetten, toch?

Als ik thuis de afwas gedaan heb (jawel, nog in een teiltje ;) ) is het eerste dat ik daarna doe mijn handen invetten met een cremepje omdat ze kurkdroog geworden zijn.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: stalen boot kuisen

Berichtdoor Mopolcamper » 04 Okt 2018, 20:38

Gedurende het seizoen maak ik de boot nog wel eens schoon met een sopje waarin wax-houdende autoshampoo van de Action a € 0,99 per liter. Riwax heeft dat ook maar dan voor € 36,-- per liter.
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: stalen boot kuisen

Berichtdoor Erik Snellens » 04 Okt 2018, 23:50

In afwasmiddel zit een stof die ontvet en daardoor ook huidvet tijdens het afwassen uit je huid trekt. Dit is ook de reden dat op geconcentreerde afwasmiddelen vaak een gevarenteken staat.
Als je na het afwassen niet goed afspoeld blijven dit soort stofjes achter en voelen glad en vettig aan. Op een boot kan je daar makkelijk op uitglijden en bv een teakdek wordt er ook niet mooier van.
Erik Snellens
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 04 Mei 2016, 20:31
ligplaats:
info:

Re: stalen boot kuisen

Berichtdoor Marie Christina » 05 Okt 2018, 07:45

Weer wat geleerd.
Dank je.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Vorige

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten