Vergelijk binnen- buitenboord motor.

algemene discussies

Re: Vergelijk binnen- buitenboord motor.

Berichtdoor Popeye » 30 Sep 2018, 16:01

Klaver vier schreef:Nogmaals je vergelijkt een oude diesel met de allernieuwste buitenboord motor.
Gr René ik respecteer je mening maar ben het totaal niet eens je vergelijkt appels met peren.

Heeft Wolf1 dan toch gelijk?

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Vergelijk binnen- buitenboord motor.

Berichtdoor Noordvaarder » 30 Sep 2018, 17:01

Gruttepier schreef:En afwegen van de kosten, een moderne kleine diesel kost je rond de 10.000 incl inbouwen. Een Outboard zit op een derde van dat bedrag.
Maar dan heb je geen motor met 42 pk zoals een Mitsbishi inboard.
Een outboard van dat formaat op één derde? Twee derde minstens.

Voordelen en nadelen inboard: Tot 10 pk nog te tillen( 37 - 47 kg)
Voorbeeld: Tohatsu MFS40A ETL weegt 95 kg.
Die til je niet meer op.Dus valt je voordeel t.o.v. een inboard bijna helemaal weg.
Praktisch alle outboards zijn benzine motoren.
Benzine is langs de waterkant slecht verkrijgbaar.
Qua ontbrandingsgevaar zou ik GEEN benzine motor in een jachtje willen hebben.
Benzine dampen zijn gevaarlijker dan dieseldampen.
Prijs van benzine is beduidend hoger dan van diesel.
Er zijn maar weinig tot geen voordelen te bedenken waarom je een outboard,desnoods in een bun , in een jacht zou willen toepassen.
Als ik al voor een outboard zou kiezen,dan werd het een Yanmar D36 of D40. http://yanmardieseloutboardmotors.com/
Ook deze is niet te tillen,net zo min als dat een 40pk Tohatsu ook niet te tillen is,maar wel gemakkelijk te liften,en weg te nemen is t.o.v. een inboard motor.De motor zou ik dan wel in een "inboard bun" maken ,en er niet achter aan hangen.Dit i.v.m de gewichtsverdeling van de boot.Voordeel is dan diesel of andere soorten diesel waar deze motor op kan draaien,dat ook langs de waterkant verkrijgbaar is.
Noordvaarder
 

Re: Vergelijk binnen- buitenboord motor.

Berichtdoor broekie » 30 Sep 2018, 17:47

Tot een pk of 30 kun je nog iets vergelijken.
Maar ik zie mijn 12 ton met een 6 cyl. Diesel en overbrenging 1:3 nog geen 30 jaar door een 100 pk BB varen. ik vaar op 1200 rpm tot 1800 rpm. Een hoogtoerige BB met kleine schroef zal niet prettig varen.
Sloep met bun en BB is prima. Voor veel gebruikers van een dieseltje zelfs beter, maar ze willen plop plop horen en 1 liter diesel per uur verbruiken.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Vergelijk binnen- buitenboord motor.

Berichtdoor Klaver vier » 30 Sep 2018, 19:59

Helemaal mee eens broekie
Gr René
Klaver vier
 

Re: Vergelijk binnen- buitenboord motor.

Berichtdoor bas » 30 Sep 2018, 21:03

Misschien handig als TS eerst even meld over wat voor boot we het hebben, welk vermogen en wat het gebruik ervan gaat worden. Volgens mij valt er zonder deze info anders geen zinnig antwoord op de vraag te geven.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Vergelijk binnen- buitenboord motor.

Berichtdoor Gruttepier » 01 Okt 2018, 05:56

Ik vraag mij toch echt af of er gelezen word wat er geschreven is.

@klaver4, idd vergelijk ik een moderne outboard met een oude diesel, ik heb ook geschreven waarom, gewoon zelf even teruglezen.

@noordvaarder, ik schrijf een kleine moderne scheepsdiesel.
Ik heb het nergens over een 42 pk waar jij nu bewust mijn verhaal op krom trekt. Daarnaast gaat je benzineverhaal ook slecht op, exploderende outboardtanks hoor je nooit wat over en is bangmakerij. Hetgeen wat nog welleens wil explodern zijn de oude inboard benzine motoren met vaste tank.
Een outboard heeft een externe tank, je kan dus tanken waar je wilt en op het land ook beduidend goedkoper. Ik heb het niet over een 40 pk maar over het meest gangbare voor achter een weekender. De range 9.9 tot 20 pk, deze nieuwe generatie met injectie maar ook de carburateur versies vanaf 2008 zijn schrikbarend zuinig. Een nieuwe diesel zal net zo zuinig of zuiniger zijn maar vele malen duurder zoals ik schreef, 2/3 om en de nabij...
Een oude diesel kan tegen beide niet meer op.

@Broekie, het zal wel een zot zijn als de vraagsteller overweegt een 100 pk outboard achter een 12 tonner wil hangen :lol:
Maar idd is het sloepverhaal een mooi voorbeeld hierin, en al ben ik ook iemand die een diesel wil horen (heerlijk geluid, is de outboard voor deze range uitstekend (je kan elkaar verstaan)

@bas idd
Gruttepier
 

Re: Vergelijk binnen- buitenboord motor.

Berichtdoor broekie » 01 Okt 2018, 11:31

Aan de andere kant zal de snelvarende Sportboot mijn motor niet gebruiken. Een en ander zal afhangen van wat voor soort motor qua slaglengte en boring. Elk schip type vraagt een motor die daarop toegespitst is.
Ik vaar graag met outboard qua sturen met de schroef. Trimmen is fijn onderhoud en vervanging makkelijk.
Toervaart met een wat groter schip zal de binnenboord motor weer in het voordeel zijn.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Vergelijk binnen- buitenboord motor.

Berichtdoor R.C.Grootveld » 01 Okt 2018, 11:51

Gruttepier schreef:De betrouwbaarheid van een goede diesel is een mening, geen feit en daarom ook geen juist advies.

Statistisch gezien is een diesel betrouwbaarder dan een bezinemotor.
Alleen al het ontbreken van een relatief complex hoogspannings systeem maakt een diesel per definitie betrouwbaarder dan een benzine motor.
Je mag het dan een mening noemen, voor mij is dat een op statistiek en technische onderbouwing gebaseerd feit.
En als je dat niet als feit beschouwd, kun je niets als feit beschouwen.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Vergelijk binnen- buitenboord motor.

Berichtdoor R.C.Grootveld » 01 Okt 2018, 11:56

Noordvaarder schreef:Qua ontbrandingsgevaar zou ik GEEN benzine motor in een jachtje willen hebben.
Benzine dampen zijn gevaarlijker dan dieseldampen.

Ik ook niet: Benzine op een boot is voor mij een absolute no-go
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Vergelijk binnen- buitenboord motor.

Berichtdoor R.C.Grootveld » 01 Okt 2018, 11:58

Bobbob schreef:Als je moest kiezen tussen bb-motor of ib-motor,waarom zou je dan de één,of juist de andere kiezen ?
Of is het appelen met peren vergelijken ?
Diesel,benzine,lpg of elektrisch?

Hangt van het soort schip af ......
Ik zie bij 85PK Deutz nog niet snel in een speedboat staan (goede kans dat ie direct zinkt)
Ik zie een 85PK BB mijn 11ton nog niet tegen de Merwede opdrukken

Dus ... eerst maar eens helder maken over wat voor boot we het hebben, wellicht kun je dan wat zinnige antwoorden verwachten
'
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten