Lassen aan de boot vs. stroom

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Lassen aan de boot vs. stroom

Berichtdoor Hooveld960 » 18 Sep 2018, 11:08

Komend najaar gaat er gelast worden aan mijn boot (zwemplateau).
Maar kan dat zo maar zonder meer? Of moeten eerst alle accu's worden losgekoppeld?
En hoe zit dat met de zonnepanelen? Die blijven stroom opwekken of is het niet erg dat ik de accu's dan losgekoppeld heb?
En kan dat wel zomaar alles loskoppelen en doet alles het weer zoals daarvoor als ik weer alles aankoppel?

Aan boord heb ik een Victron Multiplus 12/3000/120, een Victron solar charge controller MPPT 100/15, vier service accu's en twee start/boegschroef accu's.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 794
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Lassen aan de boot vs. stroom

Berichtdoor Klaver vier » 18 Sep 2018, 11:20

Ik heb nog nooit wat afgekoppeld,maar het is volgens mij wel beter,wat ik gehoord heb kan het schade aan je dynamo veroorzaken
Ter vergelijking ik heb 2 accu,s start en boegschroef plus 4 verbruikers accu,s plus omvormer lader en mppt regelaar.
Wel zet ik altijd de min van de lastrafo zo dichtmogelijk bij het laswerk,zodat het niet het hele schip door moet om bij de min te komen,maar dit schijnt niet uit te maken
Maar of het uitmaakt of niet ik heb nog nooit enige schade gehad,maar dat is misschien meer geluk als wijsheid.
Hier komt geheid kommentaar op dus wacht dat even af zou ik zeggen
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Lassen aan de boot vs. stroom

Berichtdoor Noordvaarder » 18 Sep 2018, 17:22

Hooveld960 schreef:En hoe zit dat met de zonnepanelen? Die blijven stroom opwekken of is het niet erg dat ik de accu's dan losgekoppeld heb?
En kan dat wel zomaar alles loskoppelen en doet alles het weer zoals daarvoor als ik weer alles aankoppel?

Ik ga dat doen door op de zonnepanelen een stuk bisonil doek leggen.
Je hebt dan immers geen produktie van stroom meer.

Alleen moet je even opletten hoe je het weer aan zet.
Dan moet eerst de spanning erop via de accu's,en dan pas de zonnepanelen inschakelen.
De MPPT moet namelijk weten of het een 12 volt of een 24 systeem moet opladen.
Zo is het me verteld door mijn leverancier.
Noordvaarder
 

Re: Lassen aan de boot vs. stroom

Berichtdoor Marie Christina » 18 Sep 2018, 17:35

Jan, afdekken is uiteraard een prima oplossing, maar onnodig.
Zie de panelen als een accu.
Als je daar een kabel op aansluit die verder nergens op aangesloten is gaat de accu ook niet stuk.
(Zolang de twee draadjes van de kabel elkaar maar niet raken)
Even de draadjes aftapen is dus het devies.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Lassen aan de boot vs. stroom

Berichtdoor Rene » 18 Sep 2018, 17:45

Zonnepaneel afkoppelen, accu's loskoppelen, laswerk doen, accu's aankoppelen, en daarna je paneel weer aankoppelen, de enige juiste manier.

René
Zij wilde de wereld zien, Hij installeerde google earth
Gebruikers-avatar
Rene
 
Berichten: 395
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 10:00
ligplaats: Giethoorn.
info:

Re: Lassen aan de boot vs. stroom

Berichtdoor Klaver vier » 18 Sep 2018, 19:14

René Je zegt de enige juiste manier,en dat geloof ik helemaal,maar wat kan er gebeuren als je het doet zoals ik al heel vaak heb gedaan?
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Lassen aan de boot vs. stroom

Berichtdoor broekerhaven » 18 Sep 2018, 19:25

Las al jaren aan auto's , nog nooit iets afgekoppeld van accu's of iets dergelijks.

nog nooit fout gegaan.
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Lassen aan de boot vs. stroom

Berichtdoor Martin65 » 18 Sep 2018, 19:45

Deed het vroeger wel altijd omdat "men" zegt dat het moet. De laatste jaren niet meer gedaan en tot nu toe zonder problemen. Ben dus heel benieuwd wat er kan gebeuren.
Gebruikers-avatar
Martin65
 
Berichten: 127
Geregistreerd: 16 Apr 2017, 21:35
ligplaats: Deventer
info:

Re: Lassen aan de boot vs. stroom

Berichtdoor Roelof » 18 Sep 2018, 21:26

Persoonlijk zou ik de accu's en zonnepanelen uit voorzorg afkoppelen, een kleine moeite.

Als je gaat lassen aan de boot terwijl deze in het water ligt: Zorg altijd voor een aarde van de boot rechtstreeks naar de wal, ongeacht of de de massa van de lasmachiene op de boot is aangesloten.
In mijn werk, waar enorm veel gelast wordt na de tewaterlating, heb ik schades gezien door ontoereikende massa aansluitingen wat resulteerde in elektrolease.
De hoeveelheid laswerk voor een zwemplateau zal niet in verhouding staan met de professionele scheepsbouw maar "better safe as sorry".

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Lassen aan de boot vs. stroom

Berichtdoor Rene » 18 Sep 2018, 22:12

Zelf nooit een probleem gehad, omdat ik alles afkoppel, beter safe thane sorry.... Het schijnt iets te maken te hebben met hoge piekspanningen of frequenties, maar pin me er niet op vast, zoals gezegd, ik koppel alles braaf af voor laswerkzaamheden.

René
Zij wilde de wereld zien, Hij installeerde google earth
Gebruikers-avatar
Rene
 
Berichten: 395
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 10:00
ligplaats: Giethoorn.
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten