Yep,
Dit soort regelaars zijn er niet in het "blauw", we hebben een tijd dynamo's van Balmar in het programma van Victron gevoerd.
Victron is daar twee jaar geleden mee gestopt, niet omdat het product niet goed is maar omdat er te veel varianten zijn in dynamo's om de markt goed te kunnen voorzien.
Wijzelf hebben het importeur schap doorgezet om deze dynamo's met regelaars te leveren.
De Balmar MC-624 regelaar is een zeer mooi stukje techniek wat van een reguliere dynamo (voorwaarde is wel dat de dynamo is voorzien van externe regelaar) een processor gestuurde acculader maakt.
Temperatuur gecompenseerd laden en een extra temperatuursensor voor de bewaking van de dynamo temperatuur.
Daarbij heeft de regelaar een "amp manager" ingebouwd.
Als de verhouding tussen dynamo en batterij heel groot is (kleine batterij met grote dynamo of grote batterij met kleine dynamo) dan kan de laadstroom begrenst worden om in het ene geval de batterij niet op te blazen en in het andere geval te voorkomen dat de dynamo verbrand of continue tegen zijn maximaal beveiliging aan loopt.
Dit laatste is ook belangrijk bij het toepassen van bijvoorbeeld lithium batterijen, dit type batterijen kunnen zeer snel energie opnemen waar de standaard dynamo niet helemaal voor gebouwd is.
Door nu het veld te begrenzen kun je bijvoorbeeld instellen dat een 120A dynamo geen grotere laadstroom levert als 95A zodat hij heel blijft.
Wat je je wel moet afvragen is of je een dergelijke (dure) regeling in jouw geval echt nodig hebt.
Ik ga er van uit dat jij dagelijks, of in ieder geval wekelijks aan de walstroom ligt.
Je Quattro zorgt dan voor de onderhoudslading van de batterij.
Wij adviseren dit soort regelaars alleen in systemen waar er spreke is van een scheef verhouding tussen dynamo en batterij, een lithium bank of systemen zonder andere laders.
Aquanaut