Brug Elburg/Flevoland

Re: Brug Elburg/Flevoland

Berichtdoor R.C.Grootveld » 10 Sep 2018, 20:52

bas schreef:Waarom zonder onderscheid tussen recreatie en beroeps?

Waarom wel?
Waarom onderscheid op basis van iets wat niet in de wet is gedefinieerd?
Geef mij maar een verwijzing naar de BPR/RPR of wat voor water-reglement dan ook, waarin die definitie is vastgelegd en op basis waarvan 'groot' een voorkeurbehandeling zou moeten krijgen.
Waarom moet een beroepsschip voorgetrokken worden tov pleziervaart?
Dat de voorrangsregels onderscheid maken tussen groot en klein, is meer ingegeven door veiligheid dan door commercieel belang.

Het water is net als de weg van iedereen, en daar dient geen enkele partij een voorkeursbehandeling te krijgen, tenzij het om veiligheid gaat.
Dus laat dat binnenschap ook gewoon maar even wachten en zeker als het leeg is, dan is het nl gewoon op weg van resp. naar een klus en dus net als ik op de weg 'woon werk verkeer' (net als lege vrachtwagens).

Bruggen open in de spits, ongeacht voor groot of klein, is niet meer van deze tijd.
Er wordt wel eens gezegd dat binnenvaart goed is voor het milieu, op het moment dat één schip 1000en auto's in de file zet (zoals de eerder genoemde N201 brug) durf ik dat met de hand op het hart als onzin bestempelen.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Brug Elburg/Flevoland

Berichtdoor bas » 11 Sep 2018, 05:38

Dat bruggen in de spits opengaan op drukke wegen is inmiddels al iets uit het verleden, die zijn nagenoeg allemaal gesperd.

En van mij hoeft de regelgeving tussen groot en klein ook niet zonodig aangepast te worden maar het onderscheid tussen beroeps en recreatie. En dat onderscheid is er in de praktijk al lang.
Overigens is er genoeg wetgeving waarin dat onderscheid ook gemaakt wordt met betrekking tot bijvoorbeeld bemanningseisen, vaar- en rust tijden, diploma's , etc etc.
En of ze nu vol of leeg zijn maakt niet uit, ze hebben toch wat meerf te make met planning etc.

Neem bijvoorbeeld nu de lage waterstanden. Die mannen varen hier op tijd momenteel en dat wordt redelijk strak ingepland om maar zoveel mogelijk mee te kunnen nemen. Die zouden dan maar het tij moeten missen omdat een vakantievierend notendopje zonodig voorrang heeft bij bruggen en sluizen. Dat is m.i. onlogisch en in de praktijk gebeurd dat ook niet, al is het maar om logistieke chaos bij de wachtplekken te voorkomen.

En het verschil met de weg is, en daarom gaat voor mij het vergelijk niet helemaal op, is dat er op de weg niemand in de file staat op recreatieve basis.
Maar ook op de weg wordt er toch onderscheid gemaakt? De weg is van iedereen maar ondertussen zijn er ook busbanen, taxistroken, inhaalverboden voor bepaald verkeer, wegen voor ontheffingshouders, etc etc.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Brug Elburg/Flevoland

Berichtdoor Popeye » 11 Sep 2018, 07:34

bas schreef:En het verschil met de weg is, en daarom gaat voor mij het vergelijk niet helemaal op, is dat er op de weg niemand in de file staat op recreatieve basis.

Mogen campers en caravans tegenwoordig over de vluchtstrook dan? :mrgreen:

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Brug Elburg/Flevoland

Berichtdoor kajoe » 11 Sep 2018, 14:27

ja mijn mening doet er niet toe maar ik vind wel dat iemand die voor zijn brood bezig is iets meer rechten mag hebben op vakantie gangers .
ik zelf heb er ook een hekel aan dat ik dan ev een draai moet wachten ,maar bv bij sluizen mag er wel eens gekeken worden of men niet beter met de recreand om kan worden gegaan ,vaak is er nog ruimte zat tussen of achter grote schepen ,maar de deuren dicht ,en neem je dan contact op met de bediening is er weer een exuus ,jammer ,en ik weet ook wel dat het bij sommigen en ramp is met het invaren ,duurt soms langer dan een groot schip ,ook kan ik het begrijpen als er een kegelschip met 1 of 2 kegels in ligt ,daar mag je niet bij .
en het word erv met aldie afstands bedieningen ook niet altijd beter op .door verschillende omstandigheden tussen bedienings punt en het te bedienen object .
ik
kajoe
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Brug Elburg/Flevoland

Berichtdoor bas » 11 Sep 2018, 15:50

[/quote]Mogen campers en caravans tegenwoordig over de vluchtstrook dan? :mrgreen: [quote]
Nee Tuurlijk niet :lol: en er zal ook altijd een uitzondering zijn, wat je ook verzint. Zo zal er vast ook wel ergens een verhuurder of werfbaas zijn die wel voor zijn brood op een jachtje vaart.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Brug Elburg/Flevoland

Berichtdoor Ivoisrood » 11 Sep 2018, 17:12

Beetje zelfde discussie als dat je als zeevaart soms ook rare capriolen moet gaan uithalen om dat een of ander klein rotjachtje zonodig voorrang dient te hebben, maar zo is het nou eenmaal.
"Always sink in shallow water"
Ivoisrood
 
Berichten: 115
Geregistreerd: 15 Nov 2017, 05:10
ligplaats: Plasmolen
info:

Re: Brug Elburg/Flevoland

Berichtdoor Popeye » 11 Sep 2018, 18:23

bas schreef:
Mogen campers en caravans tegenwoordig over de vluchtstrook dan? :mrgreen:
Nee Tuurlijk niet :lol: en er zal ook altijd een uitzondering zijn, wat je ook verzint. Zo zal er vast ook wel ergens een verhuurder of werfbaas zijn die wel voor zijn brood op een jachtje vaart.

Nee, maar je doet of de file alleen bestaat met mensen die voor hun werk onderweg zijn. Sta er af en toe ook in, maar ben al jaren niet meer voor mijn werk onderweg!

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Brug Elburg/Flevoland

Berichtdoor bas » 12 Sep 2018, 05:40

Nee, maar je doet of de file alleen bestaat met mensen die voor hun werk onderweg zijn. Sta er af en toe ook in, maar ben al jaren niet meer voor mijn werk onderweg!


Nou nee, niet zozeer alleen werk maar iig niet ter recreatie ( op een enkeling met camper of caravan na). Daarom gaat voor mij het vergelijk tussen pleziervaart en wegverkeer in deze mank.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Brug Elburg/Flevoland

Berichtdoor Popeye » 19 Okt 2018, 15:59

Heb het nu toch echt wel een beetje gehad met varen in de provincie Flevoland. Afgelopen zaterdag wou ik vanaf het Zwarte Meer naar de Beulakerwiede. Dan heb je de keus om dat via Vollenhove en Blokzijl te doen, en via het Meppelerdiep. Afstanden ongeveer gelijk, maar via Blokzijl aantrekkelijker, en Meppelerdiep heb ik al zo vaak gevaren! Maar via Blokzijl heb ik twee door de Provincie Flevoland op afstand bediende bruggen met misschien wel lange wachttijden! Toch maar voor Blokzeil gekozen. Het was mooi weer, ik had geen haast en ging er vanuit dat ik bij het wachten voor de brug wel ergens vast kon maken. Wanneer ik de Kadoelerbrug nader bel ik het bewuste nummer voor brug- en sluisbediening van de provincie Flevoland, maar er komt geen Kadoelerbrug voor in het opgesomde lijstje bruggen. Ik herinner me een marifoonkanaal gezien te hebben, roep die op, en meteen zie ik ook dat lichten op dubbel rood staan, wat ik ook meld aan de mevrouw die ik aan de marifoon krijg, maar hoor dat ze om 14.45 de brug gaat draaien. Ik maak vast aan het remmingwerk achter een groot jacht uit Brugge. Van hen krijg ik gelijk de vraag of ik weet of, en wanneer de brug bediend wordt. Op mijn antwoord dat het kwart voor drie wordt, vraagt de schipperse met een beetje angstig gezicht; "Maar wanneer we dan weer terug willen?", antwoord ik dat volgens mijn informatie de brug gewoon tot 19.00 bediend wordt. Wanneer we door de brug zijn is het jacht uit Brugge al snel uit het zicht verdwenen en ik keutel er op mijn dooie akkertje achteraan. Wanneer ik zowat bij de Vollenhoverbrug ben zie ik het jacht uit Brugge losmaken van de aanlegplaats voor de brug, en weer richting Kadoelerbrug varen. Aan de andere kant van de brug zie ik een zeiljacht voor de brug heen en weer varen, die wacht ook duidelijk op bediening. Ik meld mij telefonisch aan en krijg de bevestiging dat ik ben aangemeld voor de Vollenhoverbrug. Ook hier staan de lichten op dubbelrood, maar ja dat was bij de Kadoelerbrug ook! Ik maak vast achter een zeiljacht dat kennelijk ook wacht op een bediening, en ga koffie maken. In de kuip hou ik, in mijn stoeltje, de lichten in de gaten, maar wanneer na ruim een uur (Bij de Elburger Brug hoorde ik ja dat het wel een uur kon duren) er nog niks gebeurt bel ik toch maar eens, en hoor dat de brug gestremd is. Wanneer ik mijn frustratie uit zegt de man, dat ik in het vervolg bij dubbel rood eerder moet bellen. En dat dubbelrood van de Kadoelerbrug?; "Ja, die wordt niet door ons bedient". Wanneer ik later zoek op Kadoelerbrug zie ik dat die vanaf de Nagelerbrug bediend wordt, en vind ik ook een link naar eventuele stremmingen. Geen stremming te zien voor de Vollenhoverbrug, ook niet op teletekst. Waarom hoor ik trouwens op de Kadoelerbrug niet dat de Vollenhoverbrug gestremd is. Eenzelfde geintje heb ik in 2015 meegemaakt met de Vaartsluis bij Almere buiten. Ook toen wist een sluismeester in Almere kennelijk nergens van en staat nergens een mededeling van de stremming. Ja op teletekst, hoorde ik toen van de man op de bedieningspost!
Ik heb de mast maar gestreken, en kon toen onder de brug door!

De brug bij Elburg zal ik helaas af en toe nog wel eens moeten passeren, maar verder heb ik het geloof ik wel gezien in Flevoland, evenals dat jacht uit Brugge veronderstel ik!

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Brug Elburg/Flevoland

Berichtdoor Guerto » 20 Okt 2018, 11:41

Afgelopen zomer een tijdje liggen wachten voor de sluis bij Vollenhove de polder in. Ook voor deze sluit moet je bellen voor sluisbediening. Toen wij aan kwamen varen lagen er al een aantal boten aan de wachtsteiger en ik zag ook wel mensen rond het bedieningshuisje lopen. Na kort te hebben gedobberd ook maar vastgemaakt. In de sluis zelf zag ik weinig beweging. Na het nodige wachten (ik schat zo'n 30 minuten) en wat heen een weer geroep tussen de bootjes bleek dat er nog niemand gebeld had! :oops:
Nadat dit was rechtgezet, stond binnen 5 minuten het licht op rood/groen. Bij uitvaren lag aan de andere kant van de sluis lag ook een groep boten te wachten.

Moraal van dit verhaal: altijd bellen, er vanuit gaan dat ze je wel zien gaat niet op. Omdat er al bootjes lagen te wachten toen ik aan kwam varen ging ik er vanuit dat dit al gedaan was.

Verder hebben wij ons prima vermaakt op de randmeren. Een aantal dagen aan de nieuwe steiger bij het strand van Harderwijk gelegen. Het wordt wel lastiger om bij de vrije aanlegplekjes je afval kwijt te kunnen. Toen ik hier bij de 'havenmeester' naar vroeg werd mij verteld dat ze hiermee waren gestopt omdat de afvalbakken te vaak werden vernield. Ik kon het afval bij de sluis in leveren volgens hem. Maar dat is iets van vroeger volgens mij.

Groeten,
Geert
Doerak 950 AK >Theodoor<
Guerto
 
Berichten: 109
Geregistreerd: 18 Jan 2012, 11:02
Woonplaats: Burgum
ligplaats: Burgum
info:

VorigeVolgende

Terug naar Reiservaring

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten