Brug Elburg/Flevoland

Re: Brug Elburg/Flevoland

Berichtdoor Klaver vier » 09 Sep 2018, 20:02

Nou kajoe dat er voor een sloep met een te hoge vlag wordt gedraaid heb ik nog nooit gezien en als je baas vindt dat daarvoor gedraaid moet worden,moet je baas nagekeken worden want dan spoort hij niet.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Brug Elburg/Flevoland

Berichtdoor Popeye » 09 Sep 2018, 21:23

Wanneer er nu wachtsteigers zouden zijn was het probleem wat mij betreft al grotendeels opgelost. Nu krijg je echter en computer aan de telefoon en heb je geen idee hoe lang het gaat duren. Lekker met veel wind! :roll:
Ook een mogelijkheid is bediening op hele en halve uren. Meer je desnoods even op het kanaaltje richting Elburg aan, je maakt even een kop koffie, en je zorgt dat je op tijd bij de brug bent. Ik heb geen haast, maar drie kwartier voor een brug liggen drijven bij windkracht 4 duurt lang hoor!

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Brug Elburg/Flevoland

Berichtdoor R.C.Grootveld » 09 Sep 2018, 22:46

en de automobilisten gewoon hun MRB betalen om op de weg te mogen rijden.Die staan dus "betaald" voor de slagbomen

Ja? So what?
Speel nu even gewoon advocaat van de duivel:
Wie wil er nu wat:
- Wil die boot onder de weg door?
of
- Wil die auto over het water heen?
Wat was er nu eerder? Dat water of die weg? Dus wie heeft er nu de meeste (lees: oudste) rechten en (daaruit voortvloeiend) wie moet zich dus maar aan wie aanpassen?

En over 'gelijke monniken, gelijke kappen' gesproken: Ik vind dat een prima uitgangspunt, maar dan ook consequent:
En aangezien er in de wet nergens een definitie is van beroepsvaart, dan dus ook geen onderscheid maken tussen (die niet bestaande) 'beroepsvaart' en (evenmin) bestaande 'pleziervaart'.
Dus of iedereen er door, of iedereen wachten, spits of geen spits, bloktijden of geen bloktijden.

Overigens ben ik het eens met de stelling, dat schepen met makkelijk strijkbare mast geen brugopening krijgen; iets wat in Friesland regelmatig staat vermeld bij bruggen.
Alleen wie bepaalt er wat 'makkelijk strijkbaar' is?
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Brug Elburg/Flevoland

Berichtdoor Noordvaarder » 10 Sep 2018, 00:51

R.C.Grootveld schreef:Wat was er nu eerder? Dat water of die weg? Dus wie heeft er nu de meeste (lees: oudste) rechten en (daaruit voortvloeiend) wie moet zich dus maar aan wie aanpassen?

Ik wist niet dat je zo dom kon zijn.
Daar gaan we dus:
PMK is gegraven.
Van Starkenborgkananaal is gegraven
Eemskanaal is gegraven.
Zuid Willemkanaal is gegraven.
Noord Willemskanaal is gegraven.
het Stadskanaal is gegraven.
ARK is gegraven
de Hoogeveens vaart, is gegraven.

Kort geleden is nog het kanaal doorgetrokken naar de Emmercompascuum ,om een rondje te kunnen maken via Ter Apel.
Van mij als wegvervoerder had dat helemaal niet gehoeven,want nu sta ik regelmatig voor een brug waar voorheen gewoon land was,en de weg rechtdoor liep.

Een sleat(fries) of sloot is gegraven.
Een diep is een gegraven waterloop.

We hebben in Nederland maar en paar natuurlijke waterwegen.
Dat zijn de Rijn, de Waal , de Lek ,de IJssel en de Maas.
En verder nog wat kleinere.
Praktisch alle waterwegen van en naar de grote rivieren zijn allemaal gegraven.
Had voor mij niet gehoeven als wegvervoerder.
Ze hadden van mij gerust die weg de weg kunnen laten blijven.
Nu zit er een plaat ijzer in,dat af en toe omhoog moet, omdat er mensen zijn,die menen dat ze meer rechten hebben dan een ander.

Moet ik nog verder gaan met alle gegraven kanalen?
Over wie was er het het eerst? De weg of het water?
In de meeste gevallen de weg dus.
Dus wie heeft dan de meeste rechten?
Wegvervoer dus.

Wat was er dus eerder? In ierder geval die brug niet,wnt die kwam er pas,toen het kanaal werd gegraven.
Voorheen kon men zo met paard en wagen doorrijden.
Maar Nederland meende destijds,dat ze alles met de schuit moesten vervoeren,en zo werden er vele kanalen en diepen en sloten gegraven.
Het diende twee doelen. Afwatering en het vervoer van turf,vooral uit Drenthe en meer veenstreken.

Rob ,wie kaatst ,kan de bal terug verwachten. :mrgreen:
Jij bent kortgeleden naar Belgie en Frankrijk geweest.
Heb je daar alleen maar natuurlijke waterlopen bevaren?
Of heb je ook gebruik gemaakt van die kanalen die er voorheen niet waren,maar gegraven zijn om scheepvaart mogelijk te maken?
Zonder deze kanalen was je er namelijk niet gekomen waar je dus nu wel bent geweest.

R.C.Grootveld schreef:Dus of iedereen er door, of iedereen wachten, spits of geen spits, bloktijden of geen bloktijden.

Onzin.
Waarom moet een boot wachten,als deze er gewoon onderdoor kan varen?
Voor mij hoeft de brug in de A6 bij Scharsterbrug,als ik naar het Tjeukermeer wil, niet open.
Die moet alleen open voor al die "yachts" waarop een "cockpit" achterop is gebouwd,waar een binnenvaardschipper jaloers op kan worden.
En als ze de Zwmmer op willen,halen ze de boel ook plat.Waarom dan niet als ze voor dioe brug liggen?
Waarom wel als het hun past,en waarom niet,als ze menen dat ze "rechten" hebben?
Wat voor onzin is dat?
Om even een voorbeeld te geven:
Een Pedro Solano heeft gewooin een stuurstand binnen.
Maar nee,er moet achterop ook eentje.
Op zich niet erg,maar dan komt het.
Men wil daar ook droog kunnen zitten,dus er moet een opbouw op van je hela hola.
Een doorvaarthoogte van heb ik jou daar.
En wie staan daar dan te wachten,omdat er een boot door dat gegraven gat moet?
Ik dus,die zijn tijd meer dan genoeg beter kan gebruiken,dan te gaan wachten op al die hotemetoten die menen dat ze meer rechten hebben,dan een ander.
Ik heb door die ongein wel eens een extra pauze moeten maken,omdat ik het binnen de rijtijd niet kon halen.
Met als resultaat,dat je niet meer loste,en de dag naar de galemiezen was.
Terneuzen - Surhuisterveen was precies 4uur en een kwartier rijden.
Stond je voor de Ketelbrug stil,dan kon het net,maar stond je dan bij de Scharsterbrug ook nog een keer stil,dan kon je het wel schudden.
Ik weet neit of je het weet,maar voor iedere vrachtwagen dat hier in NL gebruik maakt van de snelweg,moet per jaar ,boven de normale MRB nog eens 1250 euro worden afgetikt.Dat is voor een eurovignet,waar destijds alle euro landen aan meededen,en nu alleen nog Denemarken en Nederland.
Alle andere landen heffen tol in eigen land.Met dat vignet mag ik op de snelweg.Heb ik dat niet,mag ik alleen op de Provincialeweg komen.
Het is te zot voor woorden,maar het is niet anders.
Daarom ,iedereen die meent dat ze hun rechten moeten laten gelden op het gebruik van waterwegen,direct een vignet invoeren a 150 euro per jaar.Met dat vignet heb je het recht op gebruik van waterwegen.
Maak maar een systeem met een nieuw soort vereenvoudigde marifoon,waarmee iedereen zich kan melden bij brug of sluis.
Je bootkenteken doorgeven,en degene die dat niet heeft,en geen cent bijdraagd,wacht gewoon wanneer er plek is in colonne,of bij een ander schip in de sluis.
Noordvaarder
 

Re: Brug Elburg/Flevoland

Berichtdoor R.C.Grootveld » 10 Sep 2018, 08:48

Noordvaarder schreef:Over wie was er het het eerst? De weg of het water?
In de meeste gevallen de weg dus.
Dus wie heeft dan de meeste rechten?
Wegvervoer dus

Dat al die kanalen gegraven zijn, wil niet zeggen dat die weg er toen al lag.
"De auto" is later gekomen dan "het schip", veel kanalen zijn van eerdere datum dan de wegen die er overheen gaan.
Het is dus op zijn minst aannemelijk dat de meeste doorgaande wegen zijn aangelegd NADAT het kanaal er was.

Inzake wachten:
Als je er onderdoor kunt is het natuurlijk onzin om te wachten, daarom is er ook in het BPR een speciaal verkeersteken opgenomen, die dat mogelijk was.

Het ging mij over het onderscheid tussen (niet bestaande) "beroepsvaart" en (evenmin bestaande) "pleziervaart".
Dat verschil maken we op de weg ook niet (en terecht!), dus waarom op het water wel.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Brug Elburg/Flevoland

Berichtdoor broekerhaven » 10 Sep 2018, 12:00

Hoho dat is niet helmaal waar.
hoe word de grond afgevoerd als het kanaal gegraven word?

Met een vrachtauto over de WEG ..... dus die was er eerder. :D
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Brug Elburg/Flevoland

Berichtdoor R.C.Grootveld » 10 Sep 2018, 13:00

broekerhaven schreef:Hoho dat is niet helmaal waar.
hoe word de grond afgevoerd als het kanaal gegraven word?

Met een vrachtauto over de WEG ..... dus die was er eerder. :D

De meeste kanalen zijn van voor de vrachtauto.
Daarbij werd zo'n weg dan meestal aangelegd voor de aanleg van het kanaal, niet ervoor :D

Daarbij zal het me verder een zorg zijn wat er eerder was, in de praktijk zul je een afweging moeten maken wie er voorrang heeft: Weg of water, en zonder onderscheid van beroeps of plezier.

Het is nu gelukkig verleden tijd, maar ik kan me de dagelijkse chaos nog herinneren bij de brug in de N201 over de Ringvaart bij Aalsmeer.
Een verkeerschaos van hier tot aan de overkant, omdat er om 17:30, als half Schiphol leegloopt zonodig een lege zandbak door heen moest varen. Hoezo "binnenvaart'' goed voor het milieu? :roll:
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Brug Elburg/Flevoland

Berichtdoor bas » 10 Sep 2018, 16:08

Waarom zonder onderscheid tussen recreatie en beroeps? In de praktijk is dat onderscheid er al lang en m.i. eerlijk gezegd niet meer dan logisch. Moet er een brug open voor beroeps dan kan de recreatie mee, zo niet dan draaien op gezette tijden voor de recreatie.
Hier in de buurt loopt momenteel zo'n zelfde discussie over de staande mast route, en dan het stuk van Alphen a/d Rijn tot aan Krimpen. Daar gaan de bruggen zo vaak open dat de veroorzaakte verkeersopstoppingen niet eens is opgelost voor de volgende opening. Zowel water als weg zijn drukker geworden en dat het nu niet meer werkt zoals het voorheen altijd gewerkt heeft wordt nu wel duidelijk. Dan zul je toch wat anders moeten gaan verzinnen om het voor iedereen een beetje werkbaar te houden. En dan denk ik eerlijk gezegd dat het niet meer dan logisch is dat de recreatie ergens onderaan de prioriteitenlijst komt te staan.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Brug Elburg/Flevoland

Berichtdoor kajoe » 10 Sep 2018, 17:42

nou wat er eerst was dan komt het verhaaltje van de kip en het ei dus word dat nooit opgelost .
ander ding er moet gewoon veeeeeeel meer vervoer over water komen kunnen de bruggen vaker open dus voor de recreant ook gunstiger ,blijft het gedoe met de spoorbruggen wand dat zijn de hardste tegenwerkers met hun bruggen .en het word steeds erger ze willen er naar toe dat die bruggen alleen nog maar in de nacht open gaan voor een uurtje nou dan de klos als je te hoog bent .
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Brug Elburg/Flevoland

Berichtdoor Popeye » 10 Sep 2018, 20:43

broekerhaven schreef:Hoho dat is niet helmaal waar.
hoe word de grond afgevoerd als het kanaal gegraven word?

Met een vrachtauto over de WEG ..... dus die was er eerder. :D

De grond uit het kanaal is volgens mij meestal gebruikt voor de dijken langs het kanaal. En je kunt wel net doen alsof die kanalen nu vaak geen praktisch nut meer heben, maar je wil niet weten hoeveel water afgelopen zomer naar hoger gelegen gebieden gepompt is, en bij te veel water zijn ze eigenlijk ook wel handig!

Groet, Jack.
Laatst gewijzigd door Popeye op 10 Sep 2018, 21:58, in totaal 1 keer gewijzigd.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

VorigeVolgende

Terug naar Reiservaring

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten