Honda BF75 start slecht, draait moeilijk stationair

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Honda BF75 start slecht, draait moeilijk stationair

Berichtdoor deltamacs » 09 Sep 2018, 00:18

Goede avond,

Nog mensen die deze oude beesies van binnen en van buiten kennen?
Het gaat om een blauw witte BF75 met contactpunten, rood vliegwiel.

Goede herinneringen aan van vroeger. Ik heb er recent 1 gekocht om wat mee te hobbyen. Hij liep niet toen ik hem kocht.
Ontsteking deed niks. De condensator was doorgeslagen en deze heb ik vernieuwd. Daarnaast was 1 van de bougiekappen kapot, gaf een oneindige weerstand. Ik heb ze allebij vervangen voor 2 nieuwd 2 Kohm exemplaren en ik had weer een vonk.
Ontsteking afgesteld, carburateur schoongemaakt, bezinepomp schoongemaakt, kleppen gesteld, benzineslagen vernieuwd en olie vernieuwd.
Na een paar keer trekken sloeg het oude beestje aan.
Maar sindsdien ben ik aan het klooien.
Hij blijft moeilijk starten en ik moet hem aardig op toeren houden om hem aan de praat te houden. Stellen met de stelschroeven schijnt weinig effect te hebben.
Ondertussen de carb al een keer of 5 schoongemaakt maar weinig verschil. Opvallend is wel dat als ik de choke (even) gebruik dat als ik de choke eraf gooi het toerental 5 seconden even flink oploopt, alsof er zich een berg bezine opgehoopt heeft in de carburateur wat eruit gezogen wordt als de choke weer "open" gaat.
Waar ik ook niet van weet of dat klopt is dat als ik de vlotterkamer volpomp met de knijpbal, de carburateur via het overloopgaatje gewoon doorloopt als ik blijf pompen. Ik zou half verwachten dat de vlotternaald de bezinetoevoer zou afsluiten en dat ik daar niet zomaar doorheen pomp.

Heeft er iemand wat tips of ideeen wat ik nog kan proberen? D'r valt weinig te stellen , vonk en benzine en lopen zou ik zeggen maar dat valt tegen.
Ik hoop dat iemand me kan helpen.
Bij voorbaat dank
Delta
deltamacs
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 28 Jan 2012, 22:03
ligplaats:
info:

Re: Honda BF75 start slecht, draait moeilijk stationair

Berichtdoor Gruttepier » 09 Sep 2018, 00:23

Ultrasoon al geprobeerd?
Gruttepier
 

Re: Honda BF75 start slecht, draait moeilijk stationair

Berichtdoor broekie » 09 Sep 2018, 07:38

Je hebt duidelijk een carburatie probleem.
Of je nu ultrasoon of ouderwets schoonmaakt, schoon is schoon.
Maar je kan ouderwets een kanaaltje missen en ultrasoon is dan toch zekerder.

De bal moet hard worden, dus de vlotter sluit niet goed af.
Of het vlotterniveau staat te hoog en stroomt hij toch over.
Dus ik zou eerst dat niveau verlagen, dit is zeker niet goed . Is de vlotter niet lek?

De klacht past aardig bij dit advies.
Proberen en dan verder kijken.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Honda BF75 start slecht, draait moeilijk stationair

Berichtdoor deltamacs » 09 Sep 2018, 13:23

Bedankt voor de reacties,

Carburateur is iid wel het meest logisch. Daarom heb ik hem al een keer of 5 schoongemaakt, maar dan iid wel op de ouderwetse manier.
Ik heb net een klein ultrasoontje geleend, dat maar eens proberen. Wat gooi je daar in, heeft iemand daar ervaring mee? Water, benzine, water met dreft, amoniak.....?
Ik neem aan dat je de dampspanning wilt verlagen om cavitatie te bevorderen. Wat lost lak op?

Vlotter zal ik ook naar kijken. Ik heb niet het idee dat hij lek is, hij klotst iig niet. De bal wordt niet hard, dat is wel zeker.
Zijn er maten om te gebruiken bij het afstellen of is dat gewoon wat buigen en proberen?
Alle tips zijn welkom, bij voorbaat dank,
Delta.
deltamacs
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 28 Jan 2012, 22:03
ligplaats:
info:

Re: Honda BF75 start slecht, draait moeilijk stationair

Berichtdoor Gruttepier » 09 Sep 2018, 13:38

In de ultrasoon gaat Ticopur R33 gelengd met water.

Ik doe nu al ruim 10 jaar buitenboordmotoren en vooral met de opkomst van de 4 takt is de ultrasoon bijna onmisbaar.
Iig 1 van mijn waardevolste aankopen van de afgelopen jaren.

Maar dus wel op de juiste manier gebruiken met de juiste vloeistof, en heel goed schoonblazen na afloop. En denk om je vingers, je carburateur komt er behoorlijk heet uit. (Belangrijk dat de ultrasoon ook een Heat functie heeft)
Gruttepier
 

Re: Honda BF75 start slecht, draait moeilijk stationair

Berichtdoor deltamacs » 09 Sep 2018, 15:00

Dank je Gruttepier,

Het leendingetje heeft geen heater, is volgens mij om brillen of gereedschap (tandarts) schoon te maken.
Kan ik hem ook opvullen met warm water? hij zal ook niet helemaal onder staan, ik zal men een keer moeten draaien.
Eeens kijken waar ik dat Tiko spul kan vinden. Zeker vrij aan de prijs en alleen in 204 liter drums te krijgen....:-)

Hoe lang gooi je een carb in zo'n ding, minuten of uren?

Heb net wat staan proberen met de vlotter. Heb in het manual de afstelmaat gevonden, was niet het probleem. Het lijkt of de vlotter blijft hangen. Als ik tegen de bowl tik, sluit hj wel af. Geen idee waar hij op hangt, moet ik nog eens goed naar kijken. Alles lijkt soepel te lopen.
deltamacs
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 28 Jan 2012, 22:03
ligplaats:
info:

Re: Honda BF75 start slecht, draait moeilijk stationair

Berichtdoor Gruttepier » 09 Sep 2018, 15:24

Zonder Heat functie heeft het geen zin.
En een juweliersmodel is ook niet geschikt.
Ticopur kan je ook per liter kopen.
Gruttepier
 

Re: Honda BF75 start slecht, draait moeilijk stationair

Berichtdoor deltamacs » 09 Sep 2018, 20:30

Ik ga kijken of ik een litertje Tico op de kop kan tikken.
Ik giet hem wel vol met heet water en wissel het wel mocht het teveel afkoelen. Proberen kan geen kwaad lijkt me. Het ding is iig van een goed merk, geen Chinese troep.
45 KHz is 45 KHz toch?
Mocht dat niet werken kan ik altijd nog iets anders zoeken.

Hoelang gooi jij ze meestal in de ultrasoon?
deltamacs
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 28 Jan 2012, 22:03
ligplaats:
info:

Re: Honda BF75 start slecht, draait moeilijk stationair

Berichtdoor henkvd » 11 Sep 2018, 23:30

Je kan beginnen met kokend water, die meng je aan met max 10% tickopur, met een 20 min zou de boel schoon moeten zijn en anders giet je de boel weer in en pan en breng je het weer bijna aan de kook en doe je nog een sessie, thee muts op en gaan met die banaan.

Bij gebrek aan tico, met mengsel van water en amoniak gaat het ook, doe het wel buiten je maakt geen vrienden met de stank en naspoelen met liefst een beetje diesel, slaat anders wit uit.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Honda BF75 start slecht, draait moeilijk stationair

Berichtdoor bas » 12 Sep 2018, 05:43

met mengsel van water en amoniak gaat het ook


Werkt dat ook? Had eigenlijk begrepen dat dat op aluminium niet zo'n goed idee zou zijn.

Puur interesse.....ik heb nog wel is wat werk over aan het einde van de ticopur :mrgreen:
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Volgende

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten