aflezen en alarm koelwatertemperatuur

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

aflezen en alarm koelwatertemperatuur

Berichtdoor Arthur4 » 07 Sep 2018, 22:37

Hallo forumleden,
recent heb ik een "kokende motor" gehad, doordat de leiding tussen het motorblok en de boiler was gescheurd. Het alarm is niet afgegaan, ik ontdekte het doordat ik stom toevallig op de koelwatermeter keek en een veel te hoge waarde zag. Ik dacht dat de meter ruim over de 100'C liet zien, maar dat klopt misschien niet helemaal. In ieder geval was ik in 2 seconden beneden bij het motorluik en toen ik die opende stond ik in de mist. Het is allemaal goed gekomen en ik heb het kunnen repareren. Mogelijk is er toch schade aan de koppakking maar dat moet ik nog even definitief vaststellen.

Wat ik niet helemaal nog doorheb, is hoe het alarm wordt aangestuurd. Enkele jaren geleden heb ik een heetwateralarm gekregen toen de wierpot een scheurtje had, motor was toen amper warmer geworden en ik heb in ieder geval ruim op tijd kunnen stoppen, voordat er schade zou kunnen ontstaan.

De temperatuurvoeler heeft 1 draadaansluiting en die gaat naar de meter, de draad naar de meter toe, gaat ook naar een kastje waar ook het oliedrukalarm heen gaat ( die olie-alarm doet het prima). Kan het zijn dat er in de zender naast een soort potmeter ook een schakelaar zit, die bij b.v. 90'C sluit en daardoor de zenderdraad aan massa legt en die dan daardoor het alarm laat afgaan......
Een andere optie die ik bedacht, maar ik kan het me haast niet voorstellen, is dat er in de uitleesmeter, een contact zit die bij een bepaalde temperatuur een signaal doorgeeft aan het alarm.
Misschien is het wat verhaal wat vaag geworden ( excuus daarvoor), maar is er iemand die kan vertellen hoe het waarschijnlijk werkt,
bij voorbaat dank voor een reactie,
met vriendelijke groeten Arthur
Arthur4
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 04 Okt 2016, 20:10
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: aflezen en alarm koelwatertemperatuur

Berichtdoor R.C.Grootveld » 07 Sep 2018, 23:03

Arthur4 schreef:Ik dacht dat de meter ruim over de 100'C liet zien, maar dat klopt misschien niet helemaal.

Als je koelcircuit onder druk staat, kan de temperatuur tot boven de 100' oplopen, zodra die druk wegvalt en het water kan ontsnappen wordt het stoom.
Water 'in the open', kan nooit heter worden dan 100'
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: aflezen en alarm koelwatertemperatuur

Berichtdoor henkvd » 07 Sep 2018, 23:58

Er zijn 3 soorten temp sensors voor meter en temp alarm

met 1 draad:
- sensor voor de koelwater temp meter
- sensor voor tem alarm

met 2 draden
1 ader voor temp alarm en 1 draad voor de temp meter.

Conclusie je hebt mogelijk nog een sensor als je maar 1 draad hebt terug gevonden.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: aflezen en alarm koelwatertemperatuur

Berichtdoor Amersfow » 08 Sep 2018, 07:39

De "laden" en "oliedruk" alarmen "test" je bij contact aan en motor uit. De temp alarm moet je testen door de connector van de sensor af te halen en tegen het blok (-/-) te houden; dan test je de kabels en alarm. Moet je dus extra actie voor doen.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: aflezen en alarm koelwatertemperatuur

Berichtdoor benE » 08 Sep 2018, 07:40

Hallo,ik denk dat toen het wierfilter gescheurd was,je uitlaat temperatuur alarm is afgegaan,en bij de kapotte boiler slang blijft de uitlaat gewoon gekoeld.Alleen loopt dan de motortemperatuur op,en daar heb je waarschijnlijk alleen een meter op staan,en geen geluids alarm.
benE
 
Berichten: 137
Geregistreerd: 29 Jan 2012, 17:42
ligplaats:
info:

Re: aflezen en alarm koelwatertemperatuur

Berichtdoor aquanaut » 08 Sep 2018, 20:39

VDO heeft in het verleden ook "kastjes" gehad welke van het temperatuursignaal van de gever een alarm konden maken.
Je moest deze met een trimpotmetertje instellen op de gewenste waarde, je hoefde dan geen separate alarmgever te hebben of een dubbele gever.
Ik meen me te herinneren dat je ze zelfs in een dubbele uitvoering had waarbij je dus ook het oliedruk signaal kon bewaken voor te lage druk.
Misschien is dit het kastje wat je bent tegen gekomen en werkt hij niet helemaal naar behoren.

Zet een pannetje water op het vuur verleng tijdelijk de gever draad en mik de gever met een thermometer in de pan.
Stook de temperatuur op naar de gewenste waarde en je kunt kijken of je het alarm kan triggeren.
Eventueel de potmeter verdraaien om te zien wat dat doet.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: aflezen en alarm koelwatertemperatuur

Berichtdoor Yep » 08 Sep 2018, 21:57

https://www.aliexpress.com/item/Mini-Di ... 4c4dd0YqeI
Een erg makkelijk metertje om van alles en nog wat te controleren.
Vrij nauwkeuring en goedkoop.
Veel plezier van.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: aflezen en alarm koelwatertemperatuur

Berichtdoor Arthur4 » 08 Sep 2018, 22:04

Heren, bedankt voor alle reacties.
Ik heb vanmiddag e.e.a. open gemaakt en ben begonnen met diverse testen.
Wat "aquanaut" al schrijft klopt wel, de temperatuurzender ( 1-draads) geeft een bepaalde weerstand bij een bepaalde temperatuur, deze stuurt de meter op het dashbord aan. De signaaldraad gaat ook naar een VDO-kastje welke bij een bepaalde weerstand ( lees temperatuur) een commando naar het alarm geeft, werkt prima. Toch had ik geen alarm en wel jaren geleden bij die wierpot lekkage. Wat blijkt, toen ik de boot kocht had ik 2 temperatuuruitlezers, 1 beneden bij de stuurstand en 1 boven bij de buitenstuurstand. Die van buiten was nooit aangesloten. Die kun je ook niet zomaar aan de gever doorverbinden wat dan is de temperatuurwaarde niet meer goed. Je hebt schijnbaar zenders met 2 onafhankelijke uitgangen, ik heb het toen met opgelost met een wisselschakelaar in de gever-draad. Wil ik buiten lezen dan staat de schakelaar naar boven en om binnen uit te lezen moet ik de schakelaar omzetten. Toen ik de schakelaar monteerde heb ik nooit geweten van die doorkoppeling naar dat VDO kastje, die was nu alleen aangesloten bij de uitlezing beneden en als de uitlezing op boven staat, is die niet aangesloten, dus géén alarm. Bedrading iets aangepast en het werkt nu prima.
Nogmaals bedankt voor de reacties,
Arthur
Arthur4
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 04 Okt 2016, 20:10
ligplaats: Aalsmeer
info:


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten