Lekkage tjalk 1932

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Lekkage tjalk 1932

Berichtdoor Martin65 » 01 Sep 2018, 19:13

Zou hem eruit halen en juist die plekken goed bekijken. Met een bikhamer krijg je ook wel een idee of ie daar dun is of niet.
Gebruikers-avatar
Martin65
 
Berichten: 127
Geregistreerd: 16 Apr 2017, 21:35
ligplaats: Deventer
info:

Re: Lekkage tjalk 1932

Berichtdoor Klaver vier » 01 Sep 2018, 19:52

Martin ik denk dat het weinig zin heeft om er met een bikhamer op te slaan,als hij gedubbeld is is waarschijnlijk de buitenplaat nog goed en de binnenplaat verrot.
Eén minimaal laslekje kan dat veroorzaken en aangezien de binnenkant al slecht was,anders dubbel je hem niet val daar eerder een gat in als de buitenkant.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Lekkage tjalk 1932

Berichtdoor Martin65 » 02 Sep 2018, 21:00

Das waar ook, hij is gedubbeld. Ben er zelf niet zo'n voorstander van, je ziet toch vaak dat er vocht tussen komt en het redelijk snel doorrot.
Gebruikers-avatar
Martin65
 
Berichten: 127
Geregistreerd: 16 Apr 2017, 21:35
ligplaats: Deventer
info:

Re: Lekkage tjalk 1932

Berichtdoor Amersfow » 08 Sep 2018, 07:50

Boot gaat vandaag naar de werf. Het altijd gevreesde is nu werkelijkheid. De werf zal hopelijk het lek vinden. Vervolgens moeten ze m weer betrouwbaar maken. Als ze laagdiktes meten en waar het dun is plaatjes erop zetten, kan die dan weer even mee? Ik heb in het motorruim naden (daar nog enkel geklonken ijzer) die zweten; paar druppels tijdens het varen. Kun je dan de geklonken naden gaan dichtlassen? Het is ijzer uit '32 en ik begrijp dat dat niet zomaar te lassen valt. Liefst niet aan het geklonken ijzer bakken. Wie heeft ervaring? Is het een langdurige klus? Wij kunnen alleen toekijken en later in de tenco bottomcoat zetten.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Lekkage tjalk 1932

Berichtdoor Klaver vier » 08 Sep 2018, 09:34

Het blijft lappen ik ben het met Martin eens dubbele is knoeien maar je moet nu wat
Het is net als met een oude broek er zit een sleet gat in en je zet er een lap op
Bij de boot is het net zo hij is dun en je last er een plaatje op,maar verderop is hij natuurlijk ook dun,daar bak je het dan weer aanvast
In die oude plaat zit veel koolstof waardoor het al moeilijk last,plus het vuil wat je moeilijk wegkrijgt.
Er zijn wel elektrodes voor die meer geschikt zijn voor vuil werk.
Ik wens je veel succes
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Lekkage tjalk 1932

Berichtdoor stefan » 08 Sep 2018, 10:05

Sterkte vandaag ! Altijd spannend....
stefan
 
Berichten: 623
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Lekkage tjalk 1932

Berichtdoor jade » 08 Sep 2018, 10:43

Volgens mij is dat dubbelen van oude schepen toch een hele normale oplossing?
Hoe wil je het anders doen met een overnaads geklonken schip van die leeftijd.
Kennissen hebben een oude bakdekker, ook gedubbeld over hele onderwaterschip, geen enkel probleem.
Meestal zijn deze schepen over de hele romp dusdanig dun, je kan moeilijk het hele onderwaterschip eraf slijpen.
jade
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 30 Aug 2014, 19:18
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: Lekkage tjalk 1932

Berichtdoor Amersfow » 08 Sep 2018, 13:56

Wow, we hebben giga geluk gehad, het was de oude standpijp van het toilet.

Ik begon die te verdenken, dus ging het plaatwerk daar weghalen. En toen begon het harder te lekken. Zo hard dat de boot er direct uit moest (dompelpomp niet betrouwbaar genoeg).

Op het droge kon ik zonder enige moeite de pijp eraf halen! Gat van 15cm rond. Als dat op ARK was gebeurt was ik gemengd binnenlands nieuws geworden. Wat een geluk. Nu plaat erop met afsluiter. En de kimmen blijken wel gedubbeld, blijkbaar gaat het daar harder dan scheiding water en wind. Ik laat ook de andere twee standpijpen dichtlassen, wil kuiplozing alleen nog maar boven de waterlijn.

https://photos.app.goo.gl/aNYcFPFAxkGatbq1A
https://photos.app.goo.gl/uZ5uK5qPNyJUHvJm9
https://photos.app.goo.gl/jwUJ7v7sJWbuuufCA
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Lekkage tjalk 1932

Berichtdoor Gruttepier » 08 Sep 2018, 14:12

Dat is dus eigenlijk heel goed nieuws :D
Het plaatstaall is daar iig nog dik zat.
Gruttepier
 

Re: Lekkage tjalk 1932

Berichtdoor peter jansen » 08 Sep 2018, 15:56

Dat is zeker goed nieuws zeg. Mag wel een borreltje op gedronken worden! Nu aan de klus en nieuwe doorvoeren plaatsen. Gelijk onderwaterschip ook aanpakken?
peter jansen
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 10 Feb 2014, 23:58
ligplaats: de haukes
info:

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten