50 versus 75 Ohm: Hoe kritisch is dat nu echt?

communicatie en navigatie apparatuur

50 versus 75 Ohm: Hoe kritisch is dat nu echt?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 03 Sep 2018, 19:02

Hoe kritisch is het gebruik van 50 versus 75 Coax kabel nu in de praktijk echt bij gebruik voor een marifoon (of in dit geval een AIS transponder).

Achtergrond:
Ik ga een AIS Transponder installeren, nu wilde voor de antenne de locatie èn de coax kabel van de huidige Omnimax antenne gebruiken, want die gebruik ik toch niet meer.

Nu verwacht ik dat die kabel een 75 Ohm kabel is, terwijl voor VHF 50 Ohm wordt opgegeven.

Hoe kritisch is dat in de praktijk? Heeft iemand daar ervaring mee?
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: 50 versus 75 Ohm: Hoe kritisch is dat nu echt?

Berichtdoor henkvd » 03 Sep 2018, 19:14

Voor korte lengte is het geen probleem ( < 10 mtr) je loopt alleen tegen een praktisch probleem aan, passende connectors, dunne 50 Ohm kabel is 5mm , 75 ohm kabel 5.5 of 6mm, bij een pl259 plug is het merk verschillend of je de kabel + mantel er dan wel of niet zonder dat de mantel het opgeeft er op kan krijgen.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: 50 versus 75 Ohm: Hoe kritisch is dat nu echt?

Berichtdoor aadbloem » 03 Sep 2018, 20:16

R.C.Grootveld schreef:Hoe kritisch is het gebruik van 50 versus 75 Coax kabel nu in de praktijk echt bij gebruik voor een marifoon (of in dit geval een AIS transponder).

In de praktijk is het een misaanpassing van impedantie van 50% hoe dan ook. Minste risico is slechte ontvangst en ergste risico is het opblazen van je zendereindtrap.
Buitengaats en onder andere op kanaal 16 (hoog vermogen) kan, net als te korte of te lange antennes, je marifoon zender-eindtrap beschadigen.
Op laag vermogen wellicht alleen de brugwachter die je pas dichterbij hoort en dergelijke.
Maar waarom deze verkeerde zuinigheid, zo duur is de juiste kabel toch niet? RG-58/U kabel (niet in de watersport winkel voor watersport prijs) minder dan 50c per meter, per 100mtr € 24,99

Je AIS transponder is waarschijnlijk in staat de staande golfverhouding te meten en met het testprogramma ProAIS2 dat (waarschijnlijk) meegeleverd wordt kan je de staande golfverhouding zien.
Met een misaanpassing van 50% zal de staande golfverhouding verslechteren en je AIS signaal dempen. De gemiddelde AIS transponder is beveiligd en zal bij een staande golfverhouding van 1:3 niet eens meer uitzenden. Daarnaast bevat een klasse B AIS transponder een laagvermogen zender (2 Watt) en zo'n misaanpassing is echt een onnodige handicap.
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: 50 versus 75 Ohm: Hoe kritisch is dat nu echt?

Berichtdoor henkvd » 03 Sep 2018, 20:38

Aad de theorie klopt in de praktijk merk je er weinig tot niets van, zo netjes 50 Ohm zijn de antenne en AIS ook niet, al zou indien het mogelijk is vervangen de beste optie zijn, of het praktisch geen hele sloop partij wordt en het daarom niet te doen, kunnen we van hier af niet beoordelen.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: 50 versus 75 Ohm: Hoe kritisch is dat nu echt?

Berichtdoor aadbloem » 03 Sep 2018, 20:50

henkvd schreef:Aad de theorie klopt in de praktijk merk je er weinig tot niets van, zo netjes 50 Ohm zijn de antenne en AIS ook niet, al zou indien het mogelijk is vervangen de beste optie zijn, of het praktisch geen heel slooppartij wordt en het daarom niet te doen kunnen we van hier af niet beoordelen.
Henk, ik kan me wel vinden in je mening dat het in de praktijk toch wel functioneert maar je tweede deel: "zo netjes 50 Ohm zijn de antenne en AIS ook niet" ben ik benieuwd naar de onderbouwing. Heb je daar metingen op gedaan, vastgesteld dat een AIS ontvanger/zender slecht ingeregeld is op 50ohm impedantie of antennes niet goed voldoen aan de 50ohm impedantie?
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: 50 versus 75 Ohm: Hoe kritisch is dat nu echt?

Berichtdoor henkvd » 03 Sep 2018, 21:40

De antennes zijn zo breedbandig ( voor marifoon) is een goede aanpassing tussen 153 en 163 Mhz doorgaans geen enkel probleem, dat is om dat ze zo netjes ontworpen zijn om de hele marifoon band af te dekken, dat zouden ze nooit doen als alle regels keurig waren toegepast een zuivere impedantie van 50 ohm, kan je dus hier al vergeten.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: 50 versus 75 Ohm: Hoe kritisch is dat nu echt?

Berichtdoor aadbloem » 03 Sep 2018, 22:16

henkvd schreef:De antennes zijn zo breedbandig ( voor marifoon) is een goede aanpassing tussen 153 en 163 Mhz doorgaans geen enkel probleem, dat is om dat ze zo netjes ontworpen zijn om de hele marifoon band af te dekken, dat zouden ze nooit doen als alle regels keurig waren toegepast een zuivere impedantie van 50 ohm, kan je dus hier al vergeten.
Het werkgebied is niet echt breedbandig lijkt mij, qua golflengte praten we over een verschil van 13cm op een kleine twee meter golflengte dus een verschil van laagste naar hoogste ruim 5%. De antenne wordt gebouwd op basis van de golflengte in relatie met gewenste impedantie.
De (marifoon)antennefabrikant zal streven naar een impedantie van 50ohm in het midden van het werkgebied (153-163Mhz). Dat geldt ook voor de fabrikant van de zendereindtrap. Daarmee wordt de afwijking in impedantie van zender en antenne ten opzichte van het midden dan 3% en dat is een redelijke en aanvaardbare tolerantie. Toch heel anders dan een misaanpassing op kabel impedantie van 50% ??
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: 50 versus 75 Ohm: Hoe kritisch is dat nu echt?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 03 Sep 2018, 22:50

aadbloem schreef:Maar waarom deze verkeerde zuinigheid, zo duur is de juiste kabel toch niet? RG-58/U kabel (niet in de watersport winkel voor watersport prijs) minder dan 50c per meter, per 100mtr € 24,99

Ik kan me niet herinneren, dat ik ergens over het financiële aspect gesproken heb .....

Het is een praktisch aspect: Het feit dat ik een kabel moet vervangen; dwz de oude er uit en de nieuwe erin door de mast (dat is nog het minste probleem) en vervolgens door de doorvoer en dan door een buis achter de betimmering.
En zowel die doorvoer als die buis zitten als (letterlijk) propvol en ik ben als de dood dat als ik de ene kabel met de andere er door probeer te trekken, de zaak knapt.
Ik heb er ooit 2 kabels bijgetrokken (1x coax en 1x USB) en dat heeft heel wat zweetdruppels gekost (en schrammen opgeleverd)
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: 50 versus 75 Ohm: Hoe kritisch is dat nu echt?

Berichtdoor aadbloem » 03 Sep 2018, 22:59

Rob, gewoon proberen dan maar. Het kan geen kwaad en de AIS transponders zijn in staat om de staande golfverhouding weer te geven en niet te zenden wanneer er teveel zendvermogen terugkeert in de zender.
Je kan dat zien met het programma ProAIS2.
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: 50 versus 75 Ohm: Hoe kritisch is dat nu echt?

Berichtdoor Bobbob » 16 Nov 2018, 21:57

Mijn levensmoto is een Honda Gold Wing super bike 1800cc 6flat .
Bobbob
 
Berichten: 74
Geregistreerd: 22 Feb 2017, 05:11
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten