Alarmpiep tijdens varen

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Alarmpiep tijdens varen

Berichtdoor Freebird2017 » 02 Sep 2018, 20:25

Goedenavond vanuit het prachtige Kroatie. :D
Ik zal ons eerst even voorstellen, wij zijn 2 30-ers met een prachtige boot genaamd Freebird.
Een Uttern S52 met een Mercury motor met 75 PK.

Sorry voor het kortafe voorstellen,maar we hebben een probleempje en ik hoop dat hier iemand is die ons kan helpen.

Gisteren tijdens het varen op open zee ging er tijdens het trimmen van de motor een piep af, die je ook krijgt als je het contact aanzet.
Hierna gaf de dieptemeter 2 streepjes (Niet te lezen diepte)
Prima, kan gebeuren, olie was in orde, brandstof ook.

Toen we in de haven hier aankwamen (1.70 diepte) gaf de meter weer een piep en stond de diepte ineens op 75 meter.

Niets geks gevonden of gehoord verder.

Vandaag met wegvaren weer een piep, weer 2 streepjes, en toen sloeg de motor af.

We hebben de motor herstart en naar de kant gevaren, trailer gehaald en de boot uit het water gehaald.
We hebben op de kant de koptelefoon erop gezet en de motor gestart, we konden gewoon trimmen omhoog en omlaag, waterstraal is goed, geen problemen.


Morgen gaan we bellen naar Jan Korteland, die heeft 2 maanden geleden onderhoud gepleegd aan onze motor, gaan hem even vragen of hij enig idee heeft.



Ik dacht, wellicht heeft iemand die een idee, of herkent dit probleem?
De dieptemeter kunnen we niet vinden, we vermoeden dat deze onder het consol in de boot zit,echter hebben wij hier niet de middelen om de hele boot te strippen om dit uit te zoeken.

Erg vervelend probleem zo op vakantie.


Sorry voor de abrupte vraag, als het niet goed staat hoop ik dat het verplaatst mag worden.


Vriendelijke groeten
Jolanda en Wouter
Freebird2017
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 02 Sep 2018, 20:15
ligplaats:
info:

Re: Alarmpiep tijdens varen

Berichtdoor henkvd » 02 Sep 2018, 21:06

1 piep krijg je normaal als controle bij het contact aanzetten, na het trimmen lijkt het of er een spanningsdip is en de controle piep weer hoorbaar is, de diepte meter lijkt ook opnieuw op te starten, alleen het afslaan hoort niet in het verhaal thuis.

Op het eerste gezicht geen reden om je vaar genot door te laten verpesten, gewoon varen en de diepte meter heeft verder niets met de motor te maken.

Zolang je geen serie piepjes of ononderbroken piep hebt niets aan de hand om je zorgen over te maken

De sensor diepte meter, als je buiten niets ziet zitten, zit hij binnen in de romp, zou er geen drukte om maken als hij buiten een dip gewoon werkt ( of niet) ook geen ramp om te kunnen varen.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Alarmpiep tijdens varen

Berichtdoor Freebird2017 » 02 Sep 2018, 23:26

Dankjewel!

Met draaiende motor gewoon 14.7 volt,dus dat lijkt me prima.
Zullen eens kijken wat de meter zegt als we weer een piep hebben.

Gaan m morgen weer int water doen en in de buurt even varen, want om nou stil te komen op de Adriatic sea lijkt ons niet zo verstandig.


Bedankt voor je uitgebreide antwoord!
Freebird2017
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 02 Sep 2018, 20:15
ligplaats:
info:

Re: Alarmpiep tijdens varen

Berichtdoor Freebird2017 » 03 Sep 2018, 15:48

De plus van de accu zat speling op.
Vastgedraaid en tot nu geen problemen.

Gaan straks verder varen.

Bedankt!
Freebird2017
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 02 Sep 2018, 20:15
ligplaats:
info:

Re: Alarmpiep tijdens varen

Berichtdoor henkvd » 03 Sep 2018, 18:26

Verklaart de dip in ieder geval.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:


Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten