Veel dieselolie in carter brandstofpomp.

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Veel dieselolie in carter brandstofpomp.

Berichtdoor degraaf20 » 31 Aug 2018, 22:50

De brandstofpomp van mijn Mercedes 636 heeft een brandstofpomp met een carter waar ongeveer 50cl motorolie in hoort.Maar na 50 vaaruren zit hij ver boven peil en kan ik er 120cl diesel uithalen. Ik heb gelezen dat het opvoerpompje inwendig kan lekken, of zal er zoveel brandstof langs de plunjers lopen? De motor start en loopt prima.
degraaf20
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 31 Aug 2018, 12:50
ligplaats: H.H.Waard
info: Motorboot
9meter

Re: Veel dieselolie in carter brandstofpomp.

Berichtdoor Klaver vier » 01 Sep 2018, 20:45

Ik heb er wel eens eerder wat op het forum over gelezen,volgens mij kan het niet veel kwaad,maar pin mij er niet oo vast
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Veel dieselolie in carter brandstofpomp.

Berichtdoor Mea Vota » 02 Sep 2018, 12:13

Ik heb tenminste 60 uur en waarschijnlijk nog veel meer uren gevaren zonder carterstop in mijn brandstofpomp.
Dus gesmeerd met diesel. Toen ik erachter kwam is de pomp destijds weggebracht voor revisie en er was geen enkele schade volgens het bedrijf.

Groet,
Erik
Gebruikers-avatar
Mea Vota
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:53
ligplaats:
info:

Re: Veel dieselolie in carter brandstofpomp.

Berichtdoor degraaf20 » 03 Sep 2018, 14:16

Hallo , bedankt voor de geruststellende reactie. Dan laat ik het gewoon zoals het is! Fijne dag nog.
Groeten, Mark..
degraaf20
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 31 Aug 2018, 12:50
ligplaats: H.H.Waard
info: Motorboot
9meter

Re: Veel dieselolie in carter brandstofpomp.

Berichtdoor Wolf1 » 05 Sep 2018, 19:10

Lullen dat ze hier kunnen op dit forum, daar lusten de honden geen brood van !
Tussen de pomp en het blok zit een banjo boutje met een 180 graden pijpje.
Dit overloop pijpje zorgt voor het correcte niveau in het nokkenascarter van de pomp.
En vult zich met lek olie van de plunger elementen, om van deze olie de smerende werking te verbeteren is het aan te raden de lekolie bij stil staande motor te verwijderen, door de pomp te vullen met een klein bierglaasje smeerolie. Het soortelijk gewicht van de smeerolie is hoger dan dat van de dieselolie, waardoor deze boven gaat drijven en door het overlooppijpje wordt afgevoerd.
Afhankelijk van het aantal draaiuren 1 of 2 keer per seizoen, te veel kan niet !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Yep en 14 gasten