Antwerpen

Antwerpen

Berichtdoor R.C.Grootveld » 23 Aug 2018, 23:06

Er is iets veranderd mbt Antwerpen Willemdok:
Dit valt niet meer onder de haven van Antwerpen, maar onder de gemeente.

In de praktijk merk je er niet veel van, behalve dat je nu bij het passeren van de Siberiabrug de haven van Antwerpen verlaat resp. binnenkomt en je dus moet melden met je FD nummer.

En wat ik nooit verwacht zou hebben:
Toen ik me op de terugweg bij de Siberiabrug meldde, kwam de opdracht dat we (we waren met 2 schepen) ons bij het aan sb afgemeerde douanevaartuig moesten melden .....
Het andere schip gaf geen gehoor, wij wel en ons werd keurig verzocht om de scheepspapieren, vaarbewijzen en paspoorten.
Na een paar minuten kwam de beambte terug dat alles in orde was bevonden en wij konden onze weg vervolgen.
Siberiabrug had op ons gewacht (ging eigenlijk op slot) en het andere schip kreeg een korte reprimande dat hij z'n marifoon niet had uitgeluisterd, want ook hij had zich moeten melden.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Antwerpen

Berichtdoor Georges » 24 Aug 2018, 08:36

Blij te lezen dat je het allemaal als keurig en vriendelijk ervaren hebt, we doen ons best ;)
Dat is overigens al langer zo de jachthaven is/was geen onderdeel van de commerciële haven, maar om ze te bereiken moet je wel door een stukje commercieel en dus met FD nummer werken.

Die extra controles heeft met andere zaken te maken , er is de terreurdreiging, en het overladen van verboden middelen dat strenger gecontroleerd wordt.
Dat die andere er met een preek vanaf kwam is uitzonderlijk, de regel is al sinds 2 jaar bekeuren ( tot 550 euro ! voor hardlerende mensen ), er is de jaren daarvoor genoeg info verstrekt en gewaarschuwd ... je hebt een vriendelijke man/vrouw getroffen.

Nuttig bij een bezoek aan Antwerpen/België :

https://jachthaven-antwerpen.be/informatie

https://jachthaven-antwerpen.be/fdnummer-aanvragen
Met vriendelijke groet
Georges

www.beekvaarders.be
Gebruikers-avatar
Georges
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 12 Sep 2015, 11:17
ligplaats: Arnemuiden
info:

Re: Antwerpen

Berichtdoor R.C.Grootveld » 24 Aug 2018, 08:56

Georges schreef:Blij te lezen dat je het allemaal als keurig en vriendelijk ervaren hebt, we doen ons best ;)
Dat is overigens al langer zo de jachthaven is/was geen onderdeel van de commerciële haven, maar om ze te bereiken moet je wel door een stukje commercieel en dus met FD nummer werken.

Die extra controles heeft met andere zaken te maken , er is de terreurdreiging, en het overladen van verboden middelen dat strenger gecontroleerd wordt.
Dat die andere er met een preek vanaf kwam is uitzonderlijk, de regel is al sinds 2 jaar bekeuren ( tot 550 euro ! voor hardlerende mensen ), er is de jaren daarvoor genoeg info verstrekt en gewaarschuwd ... je hebt een vriendelijke man/vrouw getroffen.

Nuttig bij een bezoek aan Antwerpen/België :

https://jachthaven-antwerpen.be/informatie

https://jachthaven-antwerpen.be/fdnummer-aanvragen


:-)

Wij zijn zeer te spreken over de haven in het Willemdok en Antwerpen is en blijft een fraaie stad en varen door de haven is en blijft een spectaculaire ervaring. We hebben Brussel niet voor niets overgeslagen :-) En varen in Belgie? Daar is niets mis mee .....

Het viel mij inderdaad op dat het andere schip er met een 'preek' vanaf kwam; douane was zeer vriendelijk.

Voor de rest prima ervaringen op deze reis, ook van brug/sluiswachters, zowel in Vlaanderen als in Wallonië.
Ik had van te voren een beetje 'sluizenfrans' ingestudeerd en dat doet wonderen en opent (in dit geval letterlijk) vele deuren.
Afgezien van de afsluiting in Namen (wegens plaatsen brug) die men zonder verdere aankondiging 24 uur naar voren had gehaald, waardoor 10tallen schepen (zowel plezier als beroeps) onverwacht een paar dagen opgesloten waren.

Alleen die bureaucratie is zo non-anno 2018 ......
FD nummer voor Antwerpen, vergunning voor Vlaanderen, andere vergunning voor Wallonie; wel inmelden, niet uit hoeven te melden, in Vlaanderen wel betalen (€ 40 voor in mijn geval het stukje Antwerpen - Brussel), in Wallonie weer niet etc. etc.
Zelfs voor de ENC kaarten moest ik op 2 verschillende sites zijn en kennelijk moet je voor die van Brussel weer ergens anders zijn, want daar heb ik maar óp zicht' gevaren want die heb ik niet kunnen vinden.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Antwerpen

Berichtdoor Georges » 24 Aug 2018, 09:51

Ja tegen wie zeg je het wij als Belgen krijgen er ook een punthoofd van een landje met minder inwoners dan groot Londen (wat bestuurd word door 1 burgemeester en zijn ploeg) bestuurd door 5 regeringen en 55 ministers die niet overeen komen maar ja ze willen allemaal een leuke job en pensioen op 50 of 55 dus terugdraaien zal niet voor morgen zijn , zeker niet met bepaalde extreem harde groeperingen die met leeuwenvlaggen zwaaien ...
Maar dat is de politiek en wij zijn de pineut, verdeel en heers !

In ieder geval maakt het er een leuke puzzeltocht van om hier rond te varen zullen we maar denken, ikzelf heb nog nooit door België gevaren op de Antwerpse jachthavens na en mijn wintertochtje naar Burcht.
Er zijn nu wel plannen voor volgend jaar, de mast eraf en de korte houten mast die in de garage klaar staat erop, 12 stootwillen eraan en we gaan het doen in juni , na onze Frankrijk huurboot vakantie die we ieder jaar in Mei doen, dus kanalen en sluizen varen kennen we ondertussen al wel.
Met vriendelijke groet
Georges

www.beekvaarders.be
Gebruikers-avatar
Georges
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 12 Sep 2015, 11:17
ligplaats: Arnemuiden
info:

Re: Antwerpen

Berichtdoor quichot » 24 Aug 2018, 09:58

Bij binnenkomst in, en vertrek uit de haven van Antwerpen moet je je melden met je FD-nummer én bestemming (kaainummer of jachthaven) bij de havendienst. Vanuit/naar Kreekrak bij de Noordlandbrug, Vanuit/naar Albertkanaal bij het Straatsburgdok. Vanuit/naar Schelde op de Royersluis. Dat is bij mijn weten al verplicht sinds de invoering van dit Fiscale Dienstnummer. Veel jachtschippers weten dat niet, melden zich ook niet, en die worden dan kennelijk opgeroepen door de Siberiabrug.
Bij de Siberiabrug heb ik me nog nooit hoeven melden.
Volgens mij staat die steekproefcontrole van de douane daar trouwens geheel los van.
Maar we gaan het zien, ik ben daar eind volgende week.

En hoezo bureaucratie? Dan heb daar in de jaren 80 niet gevaren! :lol:
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Antwerpen

Berichtdoor R.C.Grootveld » 24 Aug 2018, 10:54

quichot schreef:Bij de Siberiabrug heb ik me nog nooit hoeven melden.

Klopt, omdat WIllemdok onder Haven Antwerpen viel, en je dus gewoon onder Antwerpen Port Authority bleef vallen.
Dat is recentelijk veranderd, en verlaat je bij het passeren van de Siberiabrug formeel het gebied van APA en dus moet je je formeel uit/in melden.
In de praktijk loopt het niet zo'n vaart.

Douanecontrole staat er inderdaad los van, had ook de indruk dat het een soort praktijk oefening voor nieuwe mensen was.
Maar goed, alles was in orde; ze accepteerden zonder problemen m'n bijna 9 jaar verlopen ICP en het enige echte juridische eigendomsbewijs (Kadaster registratie) hadden ze niet nodig .....
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Antwerpen

Berichtdoor Popeye » 24 Aug 2018, 10:57

Georges schreef:Ja tegen wie zeg je het wij als Belgen krijgen er ook een punthoofd van een landje met minder inwoners dan groot Londen (wat bestuurd word door 1 burgemeester en zijn ploeg) bestuurd door 5 regeringen en 55 ministers die niet overeen komen maar ja ze willen allemaal een leuke job en pensioen op 50 of 55.........

Vandaar dat de EU Brussel heeft uitgekozen als bestuurlijk centrum van Europa! Een soort warm bad als het ware. :mrgreen:

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Antwerpen

Berichtdoor R.C.Grootveld » 24 Aug 2018, 11:04

Georges schreef:In ieder geval maakt het er een leuke puzzeltocht van om hier rond te varen zullen we maar denken, ikzelf heb nog nooit door België gevaren op de Antwerpse jachthavens na en mijn wintertochtje naar Burcht.
Er zijn nu wel plannen voor volgend jaar, de mast eraf en de korte houten mast die in de garage klaar staat erop, 12 stootwillen eraan en we gaan het doen in juni , na onze Frankrijk huurboot vakantie die we ieder jaar in Mei doen, dus kanalen en sluizen varen kennen we ondertussen al wel.

Wij hebben het rondje Antwerpen - Brussel - Charleroi - Namen - Maastricht gevaren en hebben het ontzettend naar ons zin gehad.
Die stootwillen heb je echt niet nodig om anderen van je af te houden, want zoveel soortgenoten zijn we niet tegengekomen.

Met je eigen boot via het Hellend Vlak 70m omhoog en met een 120 jaar oude scheepslift weer naar beneden is een hele ervaring.

Ongevraagd advies:
Maak je wat 'sluizenfrans' eigen, scheelt een hoop en opent letterlijk vele deuren
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Antwerpen

Berichtdoor quichot » 24 Aug 2018, 11:08

R.C.Grootveld schreef: Maar goed, alles was in orde; ze accepteerden zonder problemen m'n bijna 9 jaar verlopen ICP en het enige echte juridische eigendomsbewijs (Kadaster registratie) hadden ze niet nodig .....


:lol: Zo ben ik ooit gecontroleerd in sluis Grande Malade Namur. Ik met m'n hele ordner naar boven. Daar werd even gewichtig in gebladerd. Toevallig zat er achterin nog een oud, verlopen keuringsrapport. Daar werden allerlei niet terzake doende gegevens uit genoteerd en toen was het in orde!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Antwerpen

Berichtdoor R.C.Grootveld » 24 Aug 2018, 12:33

quichot schreef::lol: Zo ben ik ooit gecontroleerd in sluis Grande Malade Namur. Ik met m'n hele ordner naar boven. Daar werd even gewichtig in gebladerd. Toevallig zat er achterin nog een oud, verlopen keuringsrapport. Daar werden allerlei niet terzake doende gegevens uit genoteerd en toen was het in orde!


Aan de andere kant:
Voor m'n vignet voor Vlaanderen moesten ze alle's van m'n scheep weten, tot aan het laadvermogen aan toe ..... :D
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Reiservaring

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten