Probleem m.b.t. stroomverbruik

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Probleem m.b.t. stroomverbruik

Berichtdoor Klaver vier » 08 Aug 2018, 08:33

Roelof ik denk dat het elkaar niet veel uitmaakt of je de ijskast nou uit zet of laat draaien en de zonnepanelen de boel weer op laat laden
In een auto verbruik je en vul je het toch ook meteen weer aan,wat is daar op tegen?
Mijn transporter doet dit al 9 jaar probleemloos met de zelfde accu ( nu roep ik het af en zal hij wel snel kapot zijn)
Enigste verschil de 1 doet het met de zonnepanelen de ander met de dynamo.
Volgens mij is het juist goed als de accu,s moeten werken
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Probleem m.b.t. stroomverbruik

Berichtdoor Hooveld960 » 21 Aug 2018, 18:50

Uiteindelijk toch gekozen voor de Mobicool B40, vanwege de afmetingen, maar ook vooral vanwege de grote inhoud, 40 echte liters!

Weet niet wat het exacte stroomverbruik is, maar het scheelt een slok op een borrel met de ouwe Elektrolux. Afgelopen vrijdagmiddag vertrokken met 4 man aan boord, de Waeco koelkast en de Mobicool continu aan op standje 4. Regelmatig de wc (elektrisch) spoelen, lampen 's-avonds, radio, paar uurtjes tv, ventilator, etc. Stond zondagmiddag toen ik in de jachthaven terugkwam nog op zo'n 65% accucapaciteit zonder aan de walstroom te hebben gehangen. Dat redde ik voorheen niet. Dus ben er blij mee.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Probleem m.b.t. stroomverbruik

Berichtdoor R.C.Grootveld » 21 Aug 2018, 22:07

elrenegado schreef:die koelbox, kan op 12v, 220v en gas.
Dat is een zogeheten absorptie koelkast.
Die staan bekend als energieslurpers...
Dat geld dus ook als je hem op 220v zet, de stroom consumptie is dan een stuk hoger dan wanneer het een moderne compressor koelkast op 220v zou zijn.

Inderdaad, wij hadden ook zo'n ding mee op onze tocht door NL/B (als aanvulling op onze Electrolux, om te voorkomen dat we elke dag naar de supermarkt moesten) en verbruik ik normaal ca 20% van m'n accu capaciteit, dat waren er nu ruim 30.
Nu waren de temperaturen natuurlijk extreem, maar slurpers zijn het zeker ......
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Probleem m.b.t. stroomverbruik

Berichtdoor jkb » 21 Mei 2019, 15:09

Tja, ietwat laat misschien. Ik heb een 230V huis/tuin en keuken compressorkoelkast 130l. Gewoon op de omvormer. Verbruik hangt af van het aantal keren dat deze aanslaat. Specificatie uit mijn hoofd gezegd 570 watt per 24 uur. Op zonnige dag vaker aanslaan maar ook meer opbrengst zonnepanelen. De omvormer verbruikt ook, dat is al gemeld. Mijn zonnepaneel van 330 watt levert op een zonnige dag zomaar 1 Kw. Maar ik vertrouw niet op zonnepanelen alleen. Want een week regen of bewolking en het zonnepaneel levert te weinig op. Kan schade aan de accu's veroorzaken. Dus: door de week in de haven, aan de stroompaal, schakelt mijn koelkast automatisch op walstroom en is de omvormer uit. (Mocht de walstroom uitvallen, ja dan kan de koelkast ontdooien.) Lig ik niet aan stroom, bijv op vakantie, dan ca 2 à 3 dagen niet aan stroompaal en houd ik de accu's in de gaten. vr gr Jan
jkb
 
Berichten: 311
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: Probleem m.b.t. stroomverbruik

Berichtdoor Klaver vier » 21 Mei 2019, 17:33

Jkb je zegt als ik aan de stroompaal lig schakelt mijn omvormer automatisch over op walstroom,dat is prima maar dat doet hij andersom toch ook,walstroom uit omvormer aan.
Dan is het toch prima
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Probleem m.b.t. stroomverbruik

Berichtdoor Klaver vier » 24 Mei 2019, 17:59

En dan krijg je geen antwoord meer
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Probleem m.b.t. stroomverbruik

Berichtdoor jkb » 11 Jun 2019, 17:15

Slaat dat op mij: dan krijg je geen antwoord meer? Kan komen doordat ik geen notificatie voor een reactie heb ingeschakeld. En ik kijk niet altijd elke dag op het forum.
Alleen het stopcontact van de koelkast schakelt automatisch op walstroom als er geen omvormerstroom is en omgekeerd. De omvormer zelf moet ik eerst aan zetten. Die gaat altijd uit als ik van boord ben. En dan gaat de koelkast dus op walstroom. vr gr jan
jkb
 
Berichten: 311
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten