Klaver vier schreef:Dat kan niet
Gr René
Ik moet eerlijk bekennen dat deze opmerking me toch wel raakt.. er is eerder tegen me verteld dat ik dingen gezegd heb die niet kunnen terwijl ik hier echt geen leugens ga verkondigen.
Ik weet ook echt dat ik eigenwijs ben en er zijn hier mensen die dat ook echt kunnen en zullen bevestigen als dat nodig is, maar ik weet ook dat ik in deze gelijk heb.
Stukje verhaal dan.
Na in de eerste week van de vakantie water in mijn cilinders te hebben gehad, de verstuivers er uit gehaald en de cilinders leeggepompt en daarna leeg gestart( zie filmpje). Uiteraard gelijk voor het starten olie gepijlt(wat ik altijd doe voor het starten, elke dag) en geen verhoging van het olie niveau. Motor gestart en warm laten lopen. Motor gestopt en olie even laten zakken.. geen enkele verkleuring of rare druppels.. daarna nog 2.5 week vakantie gehad waarin ik om en nabij 30 uur gevaren heb.
Nu weer een week gewerkt en druk geweest maar gisteren de tijd gevonden om de boel preventief te vervangen. Eerst het blok warm laten lopen en daarna ongeveer 3 volle cola flessen(die passen zo mooi onder het pompje) met olie uit het blok gepompt. Dat komt neer op 4.5 a 5 liter olie, filter ook vervangen, waar natuurlijk ook de nodige olie uit komt. Volgens de beschrijving Gaat er max 6 liter olie in het blok, maar er zal altijd wat achter blijven en hoeveel ik er nu heb uitgehaald is gelijk aan wat ik er voorgaande jaren heb uitgehaald.
Anyway.. Ik kan me voorstellen dat als de cilinders vollopen er heel langzaam vocht tussen de zuigerveren en olie schraapveren naar beneden loopt en het carter daardoor vol loopt. Maar ik geloof ook dat dit heel langzaam gaat omdat die veren enigsinds moeten afdichten anders zou ik immers ook een hoop olie moeten verbruiken. Wellicht dicht alles nog netjes af na al die jaren omdat ik vorig jaar tijdens de olie wissel het blok ook heb geflushed met forte en daarna meerdere keren heb gespoelt met verse olie.
Ik zal uiteraard niet ontkennen dat er een paar druppels water in de olie zouden kunnen zitten maar hoe ik het op dat moment heb beoordeeld was het dusdanig minimaal dat ik er nog goed mee kon varen, en dat heb ik dus gisteren bevestigd gezien.
Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik het vervelend vind om mezelf te moeten verdedigen, maar dat zal er wel bij horen.
Oke dat is dat.
Nu de oplossing, ik draai de buitenwater kraan nu steeds dicht en ondanks dat dat natuurlijk ook helpt tegen eventuele slangbreuk vind ik het niet wenselijk om na elke rit op mijn bloedhete motor te gaan liggen om met moeite die kraan dicht te kunnen draaien.
Zat te denken dat ik natuurlijk na elke tocht de wierpot open kan draaien is lucht in de leiding en geen hevelen, lijkt mij hetzelfde effect te hebben als een beluchter plaatsen maar heeft niet mijn voorkeur.
Dus van de winter word er een beluchter geplaatst.
Er zijn meerdere soorten zag ik. Met en zonder terugslag klep. Beide met hun eigen voor en nadelen.
Mijn voorkeur gaat uit na een zelf gemaakte oplossing welke lijkt op de beluchter zonder terugslagklep en dus met straaltje naar buiten.
Er lijkt me wel dat er een limiet zit aan de dikte van de slang die naar buiten gaat, als je immers te veel water naar buiten pompt dan zal de pomp minder water door het blok pompen en minder koeling geven(en een indenor staat er al om bekend om te weinig koeling te hebben).
Iemand een idee wat de maximale slang/pijp dikte mag zijn voor de afvoer naar buiten waar als het blok stil staat dus de lucht door aangezogen mag worden.
Ook de plaats van de beluchter houd me nog bezig. Mag de beluchter( het bochten ding)zelf op dezelfde hoogte zitten als de wierpot zolang de lucht aanzuigslang/controlewaterslang maar op afschot boven de waterlijn zit?
Heel verhaal en zal weer ongetwijfeld een hoop reacties losmaken maar staan toch voor mij wat belangrijke dingen in.
Arco