Klaver vier schreef:Ik denk toch dat bij de meeste motorboten de motor boven de waterlijn zit bij een zeilboot is het een ander verhaal.
Eigenlijk komt het er gewoon op neer dat wat onder de waterlijn zit kan hevelen,wat er boven zit niet.
Gr René
Je conclusie is helemaal juist!
Maar met je gedachten kun je nog wel eens mank gaan.
Het gros van de in Nederland varende motorschepen kruipt met het stuurhutdak onder 2,5 meter door.
Natuurlijk zonder het windscherm en de tent of eventueel pilothouse mee te tellen.
Idem voor alle masten radarbeugels en dergelijk.
Nee, puur het stuurhut dak (of er nou een stuur zit of niet)
Bij de meeste motorschepen is het de vloer van deze stuurhut of bij open kuip de gelijk liggende kuipvloer waaronder de motor is weggeborgen.
In de stuurhut genieten we van 2 meter stahoogte (ook aan de zijkant van de hut) dit positioneert de stuurhut vloer maar net boven de waterlijn.
Alles wat onder deze vloer staat (stuurhut of kuip) staat dus onder water.
Voor alle duidelijkheid, de waterlijn moet onder het uitlaatspruitstuk blijven om geen water naar binnen te krijgen.
Bij jouw Iveco is de afstand tussen bovenzijde klepdeksel en onderkant uitlaat spruitstuk ook al gauw een centimeter of 15-20.
Aquanaut