Waarop letten bij rubberbootje

Waarop letten bij rubberbootje

Berichtdoor Jos » 19 Aug 2018, 21:56

Hoi.

Zoals ik in een vorig bericht reeds berichtte, heb ik via MP een 2de hands zodiac gekocht met een 2,5PK motortje.

Vorige week is echter de bodem over een goede 10cm losgekomen. Natte billen tot gevolg. Veel water in het bootje.
Ik ben gaan vragen voor reparatie, maar de eerste vraag die ik kreeg was: "hoe oud is het bootje? Want de lijmlaag kan na verloop van tijd (10 jaar) loskomen en dan is het niet de moeite om hem te repareren omdat hij dan binnenkort op een andere plaats loskomt, of de gehele bodem loshalen en opnieuw lijmen."
Dus nu ben ik aan het kijken naar een nieuw bootje.

Ik heb nu een Zodiac van 2.6 meter, maar mijn vrouw wil ook wel een keertje mee, dus zal de volgende iets van 2.75 / 3 meter worden.
Maar ik weet echter helemaal niet waar ik op moet letten.
Wat is het verschil tussen een goede en een slechte rubberboot.

Het bedrijf waar ik ging vragen om reparatie heeft een Mercury/Quicksilver staan. Nieuw in de doos. (Dus ik heb hem niet gezien)
Ze willen hem wel een keer opblazen, maar waar moet ik dan op letten????

Ik hoop dat iemand mij advies kan geven.


Jos van den Elshout
Al wat je niet mee hoeft te nemen is mooi meegenomen.
http://www.elshout-natuurfotografie.nl
Jos
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 20:40
Woonplaats: Dongen
ligplaats: Schuur
info: QuickSilver

Re: Waarop letten bij rubberbootje

Berichtdoor broekerhaven » 19 Aug 2018, 22:18

Nieuw in doos , dus met garantie.
niks aan de hand dan toch.

alleen kijken of het aan jou eisen voldoet.
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Waarop letten bij rubberbootje

Berichtdoor Jos » 19 Aug 2018, 22:36

broekerhaven schreef:Nieuw in doos , dus met garantie.
niks aan de hand dan


Bedankt voor je reactie.
Maar op een goedkope boot krijg ik toch ook garantie?
Ik vraag mijzelf of ok ik ergens aan kan zien of een bootje in het laag, midden of hoog segment thuishoort.
De verkoper kan mij alles wijsmaken, vandaar. ;)


Jos
Al wat je niet mee hoeft te nemen is mooi meegenomen.
http://www.elshout-natuurfotografie.nl
Jos
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 20:40
Woonplaats: Dongen
ligplaats: Schuur
info: QuickSilver

Re: Waarop letten bij rubberbootje

Berichtdoor RuudM » 19 Aug 2018, 22:48

Hallo jos,

Zoek je een rubberboot of een rib?
Rib heeft een harde polyester bodem en is dus duurder
Ook zijn er 2 materiaal keuzes pvc of hypalon
Hypalon gaat volgens zeggen 1,5 keer langer mee dan pvc dit zie je dan ook terug in de prijs.

Google maar eens op ribbootwinkel.nl

En geniet...

Gr
Ruud
Ancora Imparo
Gebruikers-avatar
RuudM
 
Berichten: 310
Geregistreerd: 27 Mei 2016, 19:24
ligplaats: wisselend
info:

Re: Waarop letten bij rubberbootje

Berichtdoor Jos » 20 Aug 2018, 06:39

Ruud.

Ik zoek een rubberbootje met een airdeck.
Ik heb geen plaats om hem ergens te stallen.
Dus achter in de auto en ter plaatste oppompen en genieten :D
De verschillen in materiaal zijn me bekent.
Maar als ik kijk zijn er rubberbootje van €400 tot €1500.
Ergens moet dan toch verschil in zitten.

En die verschillen zou ik graag willen zien/weten alvorens tot koop over te gaan.

Ik wil geen Skoda kopen met het idee dat ik een Mercedes aangeschaft heb :?
Al wat je niet mee hoeft te nemen is mooi meegenomen.
http://www.elshout-natuurfotografie.nl
Jos
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 20:40
Woonplaats: Dongen
ligplaats: Schuur
info: QuickSilver

Re: Waarop letten bij rubberbootje

Berichtdoor Gruttepier » 20 Aug 2018, 09:08

Hier ken ik je heel veel over vertellen, meerdere reparaties gedaan aan meerdere merken waaronder afgelopen week nog aan een 4 meter Allpa waar alles los aan lag.

Jouw Zodiac, tooevallig onderzijde voorkant losgekomen?
De onderzijde is goed te lijmen en heeft vooral te lijden aan de druk van de vlonders of airdeck, vooral de laatste geeft mee als je erin staat of loopt en krijgt vooral een kracht te verwerken als je instapt.
Zodiac is absoluut 1 van de betere merken en gaan bij normaal gebruik wel 20 jaar mee.
Bombard is ook Zodiac en zelfde kwaliteit.
Made in France

Merken gerelateerd aan de buitenboordmotoren zoals Honwave,Suzumar,Quicksilver en Yam zijn niet slecht maar takelen na 10 jaar behoorlijk af (bij normaal jaarlijks gebruik)
Maar ik heb ze allemaal in de meest slechte condities gezien, en allen made in China.

Tegenwoordig is de markt overspoeld met de raarste merken, bijna allemaal uit de Wei Hai fabriek in China. En deze boten zonder uitzondering hebben last van spontaan loslatende lijmranden en opgelijmde delen.
Deze boten halen de 10 jaar nauwelijks om dit probleem en zijn een slechte investering. Denk aan merken als Allpa, Seamaster,Hibo,Jokion,Sunmarine en nog vele andere fantasienamen. Op het typeplaatje staat WeiHai en dan weet je nu genoeg.

Bovenstaande over PVC
Hypalon is een ander verhaal maar is prijzig en 2e hands vaak gedateerd.
Zover mij bekend ook niet leverbaar met airdeck

Ander heel belangrijk punt is de druk.
Een rubberbootis heel gevoelig voor temperatuur, waar hij in de morgen er slap bij kan liggen zo kneiterhard kan hij in de middagzon zijn.
En juist in de morgen gaan mensen dan bijpompen omdat hij er zo zielig bijligt, en dan is hij met lage temperatuur al keihard en wordt hij naarmate de temperatuur stijgt alleen nog maar harder waardoor de naden langzaam loslaten.

Succes
Gruttepier
 

Re: Waarop letten bij rubberbootje

Berichtdoor Klaver vier » 20 Aug 2018, 11:42

Zodiac mag dan een goed merk zijn maar bij mij lag de hele bodem los naar 10 jaar.
Maar bij de kenners is bekent dat dat bij een zodiac gebeurd naar 10 jaar dan is 20 jaar wel heel bijzonder.
Ik denk dat zo,n quikzilver geen verkeerde rubberboot is,doet niks onder voor een zodiac,daar betaal je voor de naam
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Waarop letten bij rubberbootje

Berichtdoor Gruttepier » 20 Aug 2018, 21:03

Ik geef ook aan dat de onderzijde te lijden geeft incl de uitleg waarom.
Dat bij jouw Zodiac het gebeurd heeft dezelfde oorzaak, de bodem en de stijfheid van de vlonders, dit begint 9 van de 10 x vooraan.
Repareer het met goede lijm en je kan weer 10 jaar vooruit, de verdere lijmkwaliteit is verder prima.

De kenner, in jouw ogen, verkoopt liever een nieuwe Quicksilver dan dat hij een boot moet repareren, als ze dit al kunnen. Het is niet het leukste werk en je moet geduld hebben.

De bodem is nog de makkelijkste reparatie.
Gruttepier
 

Re: Waarop letten bij rubberbootje

Berichtdoor Klaver vier » 20 Aug 2018, 21:39

Ik bedoel met de kenner niet de verkoper ik bedoel met de kenner iemand die ze regelmatig lijmt,en het eerste wat hij zij toen ik de boot liet lijmen ,dan is hij een jaar of tien oud en dat klopte precies
Ik ben zelf helemaal geen kenner,maar de naam zodiac was mij wel bekent,niet bekent bij mij was dat ze met 10 jaar loslaten,en als dat aan de bodem ligt is het wel een wonder dat het naar 10 jaar gebeurd.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Waarop letten bij rubberbootje

Berichtdoor Gruttepier » 20 Aug 2018, 22:17

De bodem, en vooral de voorzijde heeft continu te maken met druk, van het instappen, golfslag, luchtdruk etc. Het is niet dat de lijm echt uitzichzelf loslaat, het wordt als ware losgedrukt.

Loslaten is echt spontaan op de spiegelpunten, zonder er zelf ook maar iets voor te doen.
Gruttepier
 

Volgende

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten