Nieuwe accu boegschroef.

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Nieuwe accu boegschroef.

Berichtdoor quichot » 19 Aug 2018, 17:27

Marie Christina schreef:En hierboven wordt yellowtop geadviseerd.
Neem de mengvorm: orangetop. :D


Code rood, code geel, het blijkt achteraf altijd mee te vallen.
Redtopje is inderdaad ook een goeie optie. Nog goedkoper ook. Destijds raadde Ton Aarts me een yellowtopje aan. Dat had volgens hem een voordeel boven de redtop, maar welk voordeel ben ik vergeten! :lol:

Ik had destijds braaf volgens de specificaties van de fabrikant ook iets van 180Ah opgesteld, maar mijn yellowtopjes van 60Ah voldoen echt veel beter. En dat bij een 7kW boegschroef. Alerter. Gelijk op vol vermogen. Ik kan in niemands portemonnee kijken, maar meer Ah's kopen is zonde van je centen!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Nieuwe accu boegschroef.

Berichtdoor aquanaut » 19 Aug 2018, 20:48

Als je een fles bier wilt openmaken kies je dan voor aankoop van een flessenopener, of koop je een veel duurder zwitsers zakmes waar toevallig ook een opener op zit?

Een boegschroef trekt een accu nooit leeg, de capaciteit van deze accu doet dan ook niet terzake.
Het gaat er alleen maar om dat hij stroom kan leveren, voor dit gebruik worden speciale accu's gemaakt.
De Optima Redtop is zo'n batterij, een hele goede zelfs.
Een Redtop kan er absoluut niet tegen om met kleine stromen langdurig ontladen te worden, daar gaat hij kapot van.
Optima heeft ook een batterij die wel ontladen mag worden gedurende een langere tijd, de Optima Yellowtop, je levert iets in als het gaat om stroom leveren maar je kunt er nu wel een lampje radio of waterpompje op laten werken.
Tractie noemen we dat (met startcapaciteit erbij Semi-Tractie)
Wel is de Yellowtop duurder als zijn rode broer.
Als je dus een accu puur gaat gebruiken voor zijn vermogen om stroom te leveren ben je beter af met de Redtop, deze kan dat namelijk beter en is goedkoper.
Waarom Ton jou destijds de Yellowtops heeft aangeraden heeft waarschijnlijk te maken vanwege de grootte, de Yellowtop is namelijk ook in een 75Ah uitvoering verkrijgbaar, welke niet in Redtop verkrijgbaar is, door de grotere uitvoering kan deze nog net wat meer stroom leveren als een kleinere Redtop.
Voor proportioneel geregelde boegschroeven wil ik ook nog wel een de grotere Yellowtop adviseren bij mijn klanten.
Dit soort boegschroeven wordt nog wel eens gebruikt in laag vermogen om een schip tegen de kant aan te houden.
Als je zulk gebruik gaat bekijken gaat het niet meer over seconden explosief kracht leveren maar tractiegebruik.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Nieuwe accu boegschroef.

Berichtdoor quichot » 20 Aug 2018, 10:32

Misschien dat Ton destijds inderdaad al rekening hield met latere uitbreiding naar proportionele regeling. Ik herinner me dat niet meer zo precies. Wel weet ik nog dat hij met name de yellowtop prees vanwege de ongekende prestaties, robuustheid en levensduur. Zo blijven ze volgens Ton vol vermogen leveren, ook naarmate ze leger worden, en zijn ze snel weer opgeladen. Op beurzen ramden ze enorme draadnagels dwars door een yellowtopje, dat gewoon bleef functioneren. Hij kon beide leveren, maar omdat zijn adviezen altijd wel hout sneden heb ik zijn raad opgevolgd. Voor forumleden had hij zeer vriendelijke prijsjes, dus om die paar tientjes meer omzet was het hem niet te doen.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Nieuwe accu boegschroef.

Berichtdoor Davidos » 21 Aug 2018, 09:49

Ik heb een VMF VDC31M bij/naast mijn 55kgf boegschroef staan. Kostte me ooit 100 euro en gaat nu al zijn 11e jaar in.

Wordt wel ietsje minder maar werkt nog steeds prima. Met 100Ah misschien wat overkill maar mede daardoor houdt de accu het wel erg lang vol....

Ik zou zelf nooit een Optima kopen voor de boegschroef, ik geloof er namelijk niet in dat die meerprijs er ooit uit zou komen.

Als startaccu heb ik de goedkoopste Zilver Calcium accu gekocht die ik kon vinden (bij de lokale auto onderdelen winkel). 100Ah voor iets van 80 euro en ook die accu is nu 11 jaar...

De accu's blijven in de boot, en aan het eind van het seizoen zorg ik dat ze 'vol' zijn. Begin van het volgende seizoen (6-8 maand later) kan ik er gewoon op starten en weer door.... ze hebben lage zelfontlading en tussendoor bijladen doe ik niet. Wel ontkoppel ik ze (met de schakelaar) zodat ze niet door lekstroom leeg kunnen lopen.
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: Nieuwe accu boegschroef.

Berichtdoor Serieus » 22 Aug 2018, 22:00

Allen bedankt voor de goede adviezen.

Gr. Wim
Serieus
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 15 Aug 2018, 21:20
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten