Uitlijnen motor met homokineet

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Uitlijnen motor met homokineet

Berichtdoor Amersfow » 14 Aug 2018, 17:09

Dag, ik heb in mijn poly sloep een 11 pk Vetus dieseltje. Met homokineet. Nu bleek de motor bij stationair tegen de fundatie te bonken! Ik heb de motor op alle 4 de steunen een paar mm hoger gezet, nu is dat gebonk weg, hij loopt nog mooi rond. Is er een techniek om het helemaal na te kijken? Ik had nu met de bovenmoeren allemaal los "ongeveer zelfde belasting" en geen gekantel. Maar weet niet of dat beter kan. Wie weet?
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Uitlijnen motor met homokineet

Berichtdoor broekerhaven » 14 Aug 2018, 18:47

Is met homokineet toch juist beter als het niet in lijn staat, om inslijten te voorkomen.
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Uitlijnen motor met homokineet

Berichtdoor Amersfow » 14 Aug 2018, 18:50

Ja dat weet ik, hij staat niet in lijn met de schroefas. Ik bedoel, hoe zorg je dat alle steunen juist ingesteld staan. Zelfde gewicht dragen?
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Uitlijnen motor met homokineet

Berichtdoor jkos » 15 Aug 2018, 13:52

Volgens mij gewoon secuur opmeten met een schuifmaat.
Zorgen dat de voorste 2 steunen even hoog staan, ik bedoel dan aan sb en bb zijde, hetzelfde herhaal je aan de achterzijde.
Stuurboord en bakboord moeten hetzelfde zijn, voor en achter mag/kan afwijken, al gelang de helling van de motor.
Wel zorgen dat je binnen de door de fabrikant opgegeven marge’s blijft.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Uitlijnen motor met homokineet

Berichtdoor Amersfow » 15 Aug 2018, 21:27

Ok dank!
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Uitlijnen motor met homokineet

Berichtdoor aquanaut » 16 Aug 2018, 07:58

Amersfow schreef:Ja dat weet ik, hij staat niet in lijn met de schroefas. Ik bedoel, hoe zorg je dat alle steunen juist ingesteld staan. Zelfde gewicht dragen?


Door de invering te meten met een schuifmaat, dit gaat het makkelijkst door de schuifmaat tussen de onderkant van de motorsteun en de montageplaat van de trillingsdemper te plaatsen.
Als je dit aan de voorkant en de achterkant van de motorsteun doet weet je gelijk of de steun voorover of achterover wordt getrokken.
Ik gebruik dan ook nog een klein blokhaakje om de afstand van de voorzijde van de trillingsdemper (voetplaat) en de achterzijde te meten t.o.v. de bevestigingsbout door de motorsteun.
Zo controleer je dat de steun niet "vertrokken" staat (de voetplaat staat dan niet symmetrisch onder de steun en moet in lengterichting verschoven worden)
Hetzelfde kun je doet in de dwarsrichting al kom je meestal daar niet lekker bij met een blokhaakje aan de binnenkant van de motorsteun.

En zoals Jkos al aangeeft de invering hoeft aan de voorzijde en de achterzijde van het blok niet gelijk te zijn als SB en BB maar gelijk zijn.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Uitlijnen motor met homokineet

Berichtdoor Amersfow » 16 Aug 2018, 11:27

Tis een motortje van 98 kg, zoveel zal het niet inveren, ik krijg de schuifmaat er niet netjes tussen. Heb nu vanaf fundatie tot onderkant motorsteun gelijk gemaakt. Het loopt prima, de lagers van homokineet blijven ook heerlijk koel. Tis wel zo'n flutding; https://www.4uboot.nl/motorsteun-voor-k ... 58QAvD_BwE
Zou het enigszins meeschudden van de motor met betere dempers minder kunnen worden?
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Uitlijnen motor met homokineet

Berichtdoor aquanaut » 16 Aug 2018, 11:57

Amersfow schreef:Zou het enigszins meeschudden van de motor met betere dempers minder kunnen worden?


Deze steunen hebben een hardheid van 45°SH dus zal de motor lekker kunnen bewegen op zijn steunen.
In combinatie met een homokineet is dat ook toegestaan.
Als je daar verder geen last van hebt (dat de motor de fundatie raakt) zou ik hem lekker mee laten bewegen.
Het plaatsen van hardere steunen verminderd uiteraard de bewegingen van de motor maar geeft wel meer trillingen door aan de fundatie dus de boot.
Dus kost je comfort.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten