door aquanaut » 14 Aug 2018, 14:51
Beste Mark,
Waterlock is een misleidende naam, hij locked namelijk niets.
Waterlift is een betere naam, het apparaat is bedoeld voor een watergekoelde uitlaat en zorgt ervoor dat er nooit een rechtstreekse verbinding is, tussen het spruitstuk van de motor en de spiegeldoorvoer.
De pot wordt volgepompt door de buitenwaterpomp met behulp van de opbouwende uitlaatdruk wordt de pot vervolgens geleegd naar buiten, meestal hoger gelegen (vandaar lift).
Door dat de pot (ideaal niet geheel leeg wordt gedrukt komt de uitlaatpijp in de pot nooit "boven water" en dempt op deze manier het geluid.
Ook bij stilstand vangt de pot het teruglopend water op om te voorkomen dat dit de motor in loopt.
Tevens sluit de waterspiegel in de pot de uitlaatkant af om lucht (met condens) beweging richting het motorblok te voorkomen.
In een droge uitlaat zal je eerst een demper moeten toepassen en zo dicht mogelijk bij de spiegeldoorvoer een zwaanshals hals.
De toegepaste "blokflex" steunen zijn in de eerste plaats niet zo "flex" als je zou verwachten, omdat er niet tot nauwelijks fundatie onder de motor aanwezig is zal veel van de trillingen doorgegeven worden aan het schip.
Voor dit soort steunen moet er veel meer massa onder de motor zitten.
Daarbij ontbreekt het deze steunen aan afdekkappen voor het rubber, dit betekend dat alle lekkage die van boven komt op het rubber blijft staan en inwerkt.
Kijk eens voor Cushyfloats van Metalastik (Trelleborg)
Ik zou investeren in een buitenwaterpompje en lekker water injecteren in die RVS uitlaat.
Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!