Lichtbatterij

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Lichtbatterij

Berichtdoor Yep » 10 Aug 2018, 15:09

Momenteel heb ik een pakket Gel batterijen.
Het setje is inmiddels 12 jaar jong en kan wellicht nog wel even mee.
Zo nu en dan kijk ik eens op het www wat nu ontwikkelingen hierin zijn welke ons bootjemensen kunnen interesseren.

Ik vond http://simpliphipower.com/product/phi-3-5-battery.
Voorwaar een mooie batterij, plenty vermogen en zeer compact en licht.
Daarnaast ook nog eens een lifecycle van meer dan 10.000 ladingen en 100% te ontladen.
Het zijn batterijen die geproduceerd worden met het oog op storage in huizen met zonnepanelen.
Ik vermoed dat hier wel eens iets vandaan kan komen gezien de actualiteit op dit gebied evenals de mogelijk grote aantallen die ten behoeve van homestorage geproduceerd gaan worden.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Lichtbatterij

Berichtdoor aquanaut » 10 Aug 2018, 15:20

Toch niets nieuws,... een LFP batterij....?

Deze homestorage batterij is overigens niet geschikt voor gebruik bij jouw aan boord hoor, kijk maar eens naar de maximale ontlaad stroom, daar gaat jouw Quattro met gemak overheen!!

Deze kan dat wel:
https://www.victronenergy.nl/batteries/lithium-battery-24v-180ah

Nee kijk dan even hier, deze type batterijen maken op dit moment grote stappen voorwaarts:
http://aquionenergy.com/

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Lichtbatterij

Berichtdoor quichot » 10 Aug 2018, 15:40

Mark, mijn AGM-serviceset (2 x 220Ah parallel) is nu zeven jaar oud. Ik hoop de tien jaar vol te maken (en langer als die in 2021 nog goed zijn uiteraard). Ik heb daar meen ik €510 voor betaald.
Hoe liggen de prijzen van die lithiumaccu's nu, afgezet tegen de verwachte levensduur? Want als dat min of meer break even is zou ik wel willen overschakelen.
Zijn er bijkomende voordelen in gebruiksopzicht? (Dus niet het gewicht, daar heb ik mijn zoon van 1,94 mtr voor. :lol: )
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Lichtbatterij

Berichtdoor Yep » 11 Aug 2018, 11:24

aquanaut schreef:Toch niets nieuws,... een LFP batterij....?

Deze homestorage batterij is overigens niet geschikt voor gebruik bij jouw aan boord hoor, kijk maar eens naar de maximale ontlaad stroom, daar gaat jouw Quattro met gemak overheen!!

Deze kan dat wel:
https://www.victronenergy.nl/batteries/lithium-battery-24v-180ah

Nee kijk dan even hier, deze type batterijen maken op dit moment grote stappen voorwaarts:
http://aquionenergy.com/

Aquanaut


Thanks.
Mmm, er is meer op aarde ;-)
De idee is sowieso om er een aantal parallel te zetten.

Maar het gaat wel deze kant op.
M'n gevoel zegt dat het gezien al deze ontwikkelingen nog net te vroeg is.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Lichtbatterij

Berichtdoor henkvd » 11 Aug 2018, 11:34

Yep schreef:
Maar het gaat wel deze kant op.
M'n gevoel zegt dat het gezien al deze ontwikkelingen nog net te vroeg is.


Dat denk ik ook, Lithium wordt neergezet als de ultieme accu, maar min punten zijn er ook.
Laden gaat toch anders dan we gewend zijn, lagere spanning en beperkte laadstroom en druppel laden vinden ze niet fijn. Voor laden heb je een Lithium geschikte lader nodig.
Ontladen, beperkte ontlaad stroom.

De rest zal de praktijk wel uit gaan wijzen, verwacht nog wel meer accu soorten in de komende jaren, de evolutie van de accu begint net een tweede leven .
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Lichtbatterij

Berichtdoor aquanaut » 12 Aug 2018, 21:34

Lithium accu is een verzamelnaam voor vele soorten accu's.
Vergelijkbaar zou voor de traditionele accu de naam loodzuur accu zijn.

Lithium dekt dus niet de lading... en is zeker niet de ultieme accu.

Er zitten zeker nadelen aan dit soort accu's mar eigenlijk zijn dat niet de "nadelen" die jij aangeeft Henk.

De lithium accu's die wij op onze boten zouden moeten toepassen kunnen juist wel grote stromen opnemen en afgeven, veel meer als de traditionele batterij.
Het laden is veel eenvoudiger als de LZ accu, gewoon een spanning aanbieden en de accu loopt vanzelf vol.
Druppelladen is het compenseren voor de zelfontlading (en eventueel restverbruik van de installatie)
Omdat de lithium accu geen (zo goed als niet) zelfontlading kent is druppeladen niet nodig.
Het na-laden is alleen nodig voor de cel balancing en mag daarna stoppen zodat de accu een deel kan ontladen alvorens de lader weer inschakelt.
Dit proces creëert micro cycli op de accu waar hij perfect tegen kan, 5% d.o.d. kan bijvoorbeeld zo maar 40.000 x of meer bij de juist geselecteerde accu.
Dit maakt een theoretische levensduur van boven de 100 jaar bij continue standby bedrijf mogelijk.
Echter, THEORETISCH.
Want er zit ook een mechanisch levenseinde aan dit soort accu's dus ook al zou je richting de 100 jaar willen dan houdt het met een jaar of 20 (hier zijn nog geen exacte cijfers van) wel een beetje op.
Hiermee kan ik direct Guido zijn vraag oppakken, als je op dit moment 10 jaar met je AGM accu doet heeft het geen zin om deze te vervangen voor een lithium accu die 20 jaar meegaat maar wel 4x duurder is.

Dan de werkelijke nadelen,: de aanschafprijs, (let op dit is iets anders als de prijs voor gebruik)
En een lithium accu vindt het niet fijn om langere tijd in een volledig volle staat te verblijven, dit is te ondervangen met een goed BMS
Een verplicht BMS (battery management system)
En tot slot de temperatuur gevoeligheid, onder 0 graden moet er op een andere manier geladen worden.

Deze nadelen vallen echter weg bij de grote voordelen die dit soort accu's hebben, echter als bootaccu hebben we niet heel veel aan de voordelen dus als het om de kosten gaat is op dit moment de klassieke accu nog het voordeligst.

Uiteraard kan ik voor specifieke gevallen altijd uitrekenen wat de voordeligste accu is.
Zo worden de accu's een stuk interessanter qua prijs als ze gebruikt worden om op te varen of in een hybride toepassing.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Lichtbatterij

Berichtdoor henkvd » 13 Aug 2018, 00:10

Heb de laatste jaren de nodige ervaringen op gedaan met LFP cellen en zo vanzelf ging dat allemaal niet.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Lichtbatterij

Berichtdoor quichot » 13 Aug 2018, 20:42

Veel dank voor jullie reacties. Ik kan de ontwikkeling -hoop ik- nog een jaar of drie aanzien.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Lichtbatterij

Berichtdoor Yep » 13 Aug 2018, 23:14

Strak stuk Aquanaut!!!
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten