Motor alarm gaat af. Temperatuur.

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Motor alarm gaat af. Temperatuur.

Berichtdoor Popeye » 24 Jun 2018, 18:28

Contact gehad met Bonsink en verhaal verteld. Advies gekregen om de stekkers van de kabelboom in te spuiten met contactspray. Ben benieuwd!

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Motor alarm gaat af. Temperatuur.

Berichtdoor Klaver vier » 02 Jul 2018, 17:16

Ik ben ook heel benieuwd
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Motor alarm gaat af. Temperatuur.

Berichtdoor lammert » 10 Aug 2018, 08:32

Wat was nu de oorzaak?

,Ik vraag dit omdat mijn alarm gisteren ook plots afging,we voeren op het Tjeukemeer en hadden haast dus vol gas.Je schrikt behoorlijk als het alarm afgaat,dus ondanks het feit dat we naar een bruiloft moesten ,stoppen en
kijken wat er aan de hand is. De wierpot was schoon, , impeller? Of inlaat verstopt, klaar voor onderwater(zwembroek aan),het alarm was gehoord door een jachtje, dat een sleep aanbood. Dit in dank aanvaard hoefde ik niet het water in, al slepend gebeld met degene die voor het seizoen de impeller heeft vernieuwd en alle filters,olie etc.Dit om te kijken hoe het moet als ik in de toekomst dit zelf doe.
Inmiddels waren we 30 min.verder.Hij geloofde niet in een kapotte impeller of verstopte inlaat en zei luister en kijk even of er water uit de uitlaat komt. Gestart geen alarm,en water uit de uitlaat! Sleep bedankt en naar de jachthaven gevaren.
Motor liep als een zonnetje zoals altijd!. De volgende dag controle koelwater,olie etc, alles prima,koelwater in expansievat kan misschien iets hoger, maar stond met koude motor boven het onderste peil.Kortom een vals alarm?
Nu op forum gezocht, en dit topic moet me kunnen helpen ,maar er is een open einde.
Mijn vraag: iets meer koelvloeistof wellicht?, of nogal warm oppervlaktewater,? sensor ?, de motor is een yanmar 4jh dte.
Hoe test je de gevoeligheid van de sensor?

Meedenken/adviezen welkom.

Gr Lammert
lammert
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 03 Okt 2016, 22:16
Woonplaats: den helder
ligplaats: st nicolaasga
info: Skagerrak 900s

Re: Motor alarm gaat af. Temperatuur.

Berichtdoor bas » 10 Aug 2018, 09:09

Ha Lammert,

Wat gaf je temperatuurmeter aan toen je alarm kreeg?

En vaar je vaker langere tijd vol gas? Ik denk dat de oorzaak meer in deze hoek gezocht moet worden als ik het zo lees.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Motor alarm gaat af. Temperatuur.

Berichtdoor lammert » 10 Aug 2018, 09:25

Dag Bas,
Bedankt voor het meedenken
O,p mijn dashboard helaas geen temperatuurmeter,
De boot is een noorse spitsgatter met een yanmar van 88 pk. Yanmar adviseert ook om af en toe even vermogen te vragen
Meestal vaar ik met 1500 tot 2000 toeren, mijn broer stuurde en ik denk dat het toerental toen boven de 3000 stond, zoveel toeren had ik hem nog nooit laten maken.
We hebben het schip nu 1, 5 jaar en technisch is het goed in orde, (dacht ik),
Gr Lammert
lammert
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 03 Okt 2016, 22:16
Woonplaats: den helder
ligplaats: st nicolaasga
info: Skagerrak 900s

Re: Motor alarm gaat af. Temperatuur.

Berichtdoor bas » 10 Aug 2018, 10:30

Motortje even laten werken als alles lekker opgewarmd is kan idd geen kwaad. Maar blijf erbij dat je nu net ff te enthousiast geweest bent om op de bruiloft te geraken :lol: Oorzaak kan van alles zijn, dat is lastig te zeggen als je anders nooit op dit soort toeren vaart. Resumé denk ik dat er niks aan de hand is.

Op mijn dashboard helaas geen temperatuurmeter,

Geen persoonlijke aanval en jij kunt er niks aan doen maar dit vind ik nou weer zo jammer. Koop je een hartstikke goeie motor van een gerenomeerd merk uit het dure segment en dan zit er zo'n flut dashboard aangeknoopt. Kw temperatuur is een basisdingetje om te weten, behalve dat er iets is gaan piepen weet je nu nog niks.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Motor alarm gaat af. Temperatuur.

Berichtdoor quichot » 10 Aug 2018, 12:54

Temperatuurmeter is net zo onmisbaar als een oliedrukmeter. Eenmaal goed op temperatuur heeft die meter bij een bepaald toerental doorgaans één bepaalde stand. Zelfs een relatief geringe afwijking is vaak al het eerste signaal dat er iets aan de hand is. Dat hoeft niets dramatisch te zijn, maar wel iets om even in de gaten te houden. Als je wacht tot de boel gaat piepen is het in feite te laat.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Motor alarm gaat af. Temperatuur.

Berichtdoor bas » 10 Aug 2018, 14:23

Als je wacht tot de boel gaat piepen is het in feite te laat.


Nou ja....als het goed is gaat het piepen VOOR het te laat is, anders gaat de grap helemaal verloren :mrgreen:
Maar ik snap je punt en ben het roerend met je eens.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Motor alarm gaat af. Temperatuur.

Berichtdoor Amersfow » 10 Aug 2018, 14:55

Wat voor mij normaal is (gas terug / stoppen) als het alarm afgaat is dat niet voor alle mensen. Mijn zoon voer met een paar vrienden door kroosveld; heel de wierbak in 1x vol. Temperatuur meter schoot naar boven, alarm ging, stoom "witte rook" uit de uitlaat. En wat doen ze ?(nerds/programmeurs); onder instrumentenpaneel kijken waar dat gezoem vandaan komt. Mij appen of zo'n alarm normaal is. Filmpjes maken van de witte rook uit de uitlaat en publishen. Van alles zonder het enige juiste :evil: En dat vaart al vanaf 0 jaar mee.

(overigens, meters kijk ik nooit naar :? )
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Motor alarm gaat af. Temperatuur.

Berichtdoor quichot » 10 Aug 2018, 15:18

@Bas, als het gaat piepen is een bepaalde grenswaarde bereikt. Dan is het al te laat om te kunnen weten hoe lang de temperatuur al hoger stond dan normaal, of hoe sluipend die toenam. De fase waarin je er wat aan zou hebben kunnen doen is dan voorbij.
Niet verstandig om nooit op je meters te kijken, @amersfow! Als er niks anders opzit om gas terug te nemen of zelfs de motor uit te schakelen kon je net wel eens bezig zijn om -bijvoorbeeld- stromend groot vaarwater met op- en afvaart over te steken. Dus net als je wel wat extra power kunt gebruiken. Een halfuurtje eerder had je op kalm rustig water even naar de kant gekund om het euvel te verhelpen.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten