Jorisss schreef:Bij langer stilliggen draait alles soepel en licht, aan het begin van de dag stuurt ook alles soepel en licht. Maar na een uur of 5-6 varen begint het sturen steeds zwaarder te gaan tot bijna niet meer rond krijgen van het stuurwiel.
Jorisss schreef:Het lijkt er wel op dat er door warmte wat uitzet waardoor er iets zwaar gaat lopen, zoiets had ik ook al bedacht, alleen geen idee wat het kan zijn.
Roer lijkt me haast uitgesloten, dit is een aangehangen roer.
Jorisss schreef:Het zwaar sturen is ook echt heel anders nu. Toen was het dat je dus druk op het roer voelde en dat dit naarmate je meer stuurde steeds meer druk gaf en dan steeds zwaarder ging.
Nu krijg ik het stuurwiel nauwelijks rond, al gelijk bij het eerste beetje sturen.
Jorisss schreef:Heb ook nog even metde helmstok gestuurd. Dit gaat wel zwaar maar lijkt mij ook logisch, alles gewoon op handkracht.
Blijf me wel afvragen of de stuurcilinder niet te licht is daar het sturen best zwaar gaat.
Jorisss schreef:Is over de gehele slag, zeker niet minder zwaar bij grote roer-uitslagen.
Lijkt wel of ik hem elke keer ergens doorheen duw, dan een fractie lichter, weer zwaar, ergens doorheen enz.
@Peter68; stilliggend gaat alles wel soepel, dat zou dan toch niet zo zijn als het in de cillinder zit?
Jorisss schreef:3.Nee, als het eenmaal zwaar gaat gaat het ook zwaarder bij stilliggen.
Ik weet niet Jorisss,of je het zelf door hebt,maar je spreekt jezelf regelmatig tegen.
Dan weer wel zwaar,dan weer niet,vooral bij stil liggen.
Er wordt in de 8 pagina's inmiddels lange draad verschillende keren geopperd om de stuurcilinder los te nemen.
Vervolgens doe je dat niet,sterker nog, je zegt zelf dat je niet verwacht dat het daar niet aan ligt.
Dat zijn aannames zonder dat het te checken.
Als Vetus het al niet weet,en je stuurt het steeds op het potje aan, ontluchting,enkele pagina's lang,uitzetting van olie, bla bla bla, alles is al voorbij gekomen.
Aad Bloem geeft aan,dat wanneer je de cilinder niet losneemt bij gebruik van de helemstok,dat het dan altijd zwaar loopt.
Dat is een waarheid als een koe,want je moet de olie ook door de cilinder drukken.
Dat geeft tegendruk.
Toch neemt Jorisss de cilinder niet weg.Ra ra waarom niet.
Volgens mij moet Jorisss één ding eerst doen.
De raad opvolgen die hier gegeven wordt.
Dus eerst cilinder checken of deze recht is,en de aansluitpunten van de cilinder checken.Staan deze in één lijn met elkaar?
Is de cilinder gemakkelijk los te nemen?
Zijn de draaipunten smeerbaar?
Als alles koud op elkaar zit,en er is geen ruimte,gaat door wrijving alles op de duur zwaarder door uitzetting.
Wrijving geeft warmte, door warmte zet ijzer uit.
Eerst zaken gaan uitsluiten,en geen aannames doen op basis van "ik verwacht het niet"of op basis van dat je denkt dat de stuurcilinder te licht is.Er zijn hier al een heleboel opties voorbij gekomen,maar waar een beetje werk in zit, doet Jorisss niet.
Een hoop aannames op "giswerk",dat wel.
Maar dat is gokken,en dat kun je beter doen in Holland Casino.