Bas, zoals je je in bovenstaande verwoord lijkt het dat je liever een "Lloyd's open form" tekent (no cure / no pay) in geval van nood dan dat je geholpen wordt door de KNRM met de geste om een donatie te doen.
In geval van nood zal het me een worst wezen wie er komt en wat ik moet tekenen, als er maar iemand komt en dan is de KNRM meer dan welkom want daar zijn ze tenslotte voor.
Alleen is het in veel gevallen geen acute nood maar pech.
En dat je als pechgeval de KNRM belt voor niks (of een vrijwillige bijdrage) dat snap ik juist heel goed, je zou wel gek zijn om een veelvoud te betalen. Punt is alleen dat die kosten er wel degelijk zijn. En in plaats van de kosten te verhalen bij de betrokken partijen (of hun verzekering) worden deze betaald door derden die donaties doen voor heel ander werk.
Die constructie deugt m.i. van geen kant. Dat die er nu is en dat je daar als pechgeval gebruik van maakt is meer dan logisch, niemand heeft de geldpest tenslotte.
Hoe zou jij je voelen als op bv het IJsselmeer jouw motor uitvalt en een forumlid helpt je met een sleep, maar na afmeren in een veilige haven wordt door dit forumlid "salvage" geclaimd voor (jouw) schip en opvarenden?
Indien er tijdens deze sleep iets fout gaat (ook als het veroorzaakt wordt door toedoen van de sleepboot) en jouw boot zinkt kun je geen verhaal halen bij de persoon die (geprobeerd heeft) jouw te helpen voor eigen gewin.
Nou....de grap van LOF is nu juist dat je een contract hebt VOOR dat de klus begint, niet achteraf in de haven. En dit kun je ook omdraaien natuurlijk, die berger wil ook zijn kloten klaren en niet achteraf een dikke claim krijgen omdat er een stukje railing krom is of een kikkertje uit dek getrokken.
Maar nogmaals, ik ga hier niet de handel en wandel van bergers zitten verdedigen. Daar is idd genoeg op aan te merken en heeft een hoog cowboy gehalte, ik vind alleen in deze dat ze wel een punt hebben.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.