bootkap reinigen

bootkap reinigen

Berichtdoor adventure1 » 14 Apr 2012, 13:01

De bootkap op mijn boot is gemaakt door een goede zeilmaker maar, na ongeveer 8 jaar gebruik, merk ik dat het moeilijker wordt het ding goed schoon te krijgen. Tot nu toe deed ik het elk jaar met groene zeep en dat werkte altijd prima.
Aan de binnenzijde zijn er nu allemaal kleine zwarte stipjes merkbaar, ik denk dat het een soort schimmel is dat zich in het doek heeft genesteld.
Ik durf er niet zomaar met een hoge druk reiniger op te gaan.

Wie heeft er tips om dit probleem op te lossen?
Laatst gewijzigd door adventure1 op 14 Apr 2012, 13:45, in totaal 1 keer gewijzigd.
adventure1
 
Berichten: 59
Geregistreerd: 29 Dec 2011, 16:55
ligplaats:
info:

Re: bootkap reinigen

Berichtdoor henkvd » 14 Apr 2012, 13:38

Hogedruk reiniger is niet zo'n goed idee, eerst proberen met water en een borstel, heeft dit geen voldoende resultaat dan bv chloor toevoegen aan water, in een verhouding van 1:10, daarna goed spoelen met bv slang om al het chloor te verwijderen.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: bootkap reinigen

Berichtdoor vuuren1 » 14 Apr 2012, 21:19

Zwarte stipjes zijn een gevolg van schimmel en die zijn niet meer te verwijderen.
Schimmel is wit en dat gaat prima weg met water en chloor.

Een doeken kap kan je laten reinigen.
Goedkoop is in een industriele wasmachine maar dan kunnen er naden en bevestigingen stuk gaan en wordt het doek erg slap.
Duurder is de kap in een bad laten weken.

Methode 1 kost ca.120 euro, methode 2 kan oplopen tot 400-500 euro.
Nadien wordt de kap geimpregneerd tegen lekkage.

Zelf heb ik ervaring met de wasmachine en zou het nooit meer doen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: bootkap reinigen

Berichtdoor adventure1 » 15 Apr 2012, 00:38

Ik ben via Nauticlink het merk Ultramar tegengekomen, ze beweren dat hun power cleaner het probleem met de zwarte stippen op moet lossen, daarna moet er impregneer op volgens de informatie van Ultramar.
Bij Ultramar kan ik de bootkkap ook laten reinigen maar dat kost inderdaad een stuk meer, zo rond de 130 euro.
Ik ga het volgende week maar proberen met hun cleaner, ik laat wel even weten wat mijn ervaringen zijn.
adventure1
 
Berichten: 59
Geregistreerd: 29 Dec 2011, 16:55
ligplaats:
info:

Re: bootkap reinigen

Berichtdoor Mopolcamper » 15 Apr 2012, 15:39

HG heeft hiervoor ook een reinigingsmiddel. Een relatie heeft zijn buiskap daarmee behandeld en was zeer tevreden. Verkrijgbaar bij de bouwmarkt of bij Albert Heijn.
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: bootkap reinigen

Berichtdoor Tjeerd47 » 15 Apr 2012, 15:57

Het HG spul is niet meer te koop, helaas, het was erg goed.
Navraag bij HG: we mogen het niet meer leveren, wegens het milieu, het is echt uit de handel genomen, HG heeft het zelfs terug genomen bij de winkels :x
Groet,
Tjeerd
Tjeerd47
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 12:25
ligplaats:
info:

Re: bootkap reinigen

Berichtdoor gast » 15 Apr 2012, 21:17

En de gewone schimmelreiniger van HG dan? (spuitflacon)
Hoe het op een kap werkt weet ik niet maar op andere ondergronden zie je de schimmel gewoon verdwijnen.
gast
 

Re: bootkap reinigen

Berichtdoor vuuren1 » 15 Apr 2012, 21:57

Zwarte schimmel is het gevolg van witte schimmel die te lang is blijven zitten.
Bleekwater/chloor met water verwijdert de witte schimmel probleemloos.

Zwarte schimmel is vaak giftig en ook moeilijk of niet te verwijderen.
Soms schijnt het met chloor toch te lukken door het chloor/water mengsel langer te laten inwerken.
Mijn ervaring is dat zwarte schimmel niet meer weg gaat.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: bootkap reinigen

Berichtdoor adventure1 » 26 Apr 2012, 23:50

Nou wat mij betreft is dit problem opgelost.
Ben deze week langs een zeilmaker gereden en heb van het merk Ultramar een fles reinigings shampoo voor bootkappen en cabriokappen gekocht.
Had er niet zoveel vertrouwen in maar het resultaat is verbluffend.
Ik moet wel bekennen dat ik de instructie niet volledig heb gevolgd, je moet het middel opspuiten, inborstelen en na twintig minuten verwijderen, dat laatste heb ik niet gedaan maar heb het drie uur laten zitten.
De zwarte vlekken die in de kap zaten zijn vrijwel geheel verdwenen (alleen van dichtbij nog een beetje zichtbaar) maar de rest van de kap zelf ziet er nu waanzinnig goed uit, in het verleden reinigde ik de kap altijd met groene zeep maar dit is niet vergelijkbaar.
Had niet verwacht dat het probleem op te lossen was.
adventure1
 
Berichten: 59
Geregistreerd: 29 Dec 2011, 16:55
ligplaats:
info:

Re: bootkap reinigen

Berichtdoor ..... » 22 Dec 2013, 20:03

Bericht door Bootkapje » do 18 okt 2012, 09:34

Hallo allemaal,

Ik lees het verhaal over de schimmel in tenten. Als zeilmakers worden we daar ook meer en meer mee geconfronteerd.

Enige jaren geleden bespeurden we veranderingen in de schimmelwerendheid van het doek. We kregen bij navraag bij leveranciers en producenten steeds 0 op het request en vervolgens werden we een beetje moedeloos door de grote hoeveelheid schimmel die zich in de nieuwe kappen bleek voor te doen.
Na, ik denk wel 5 jaar, duwen en trekken kwam het verlossende woord. De doeken zijn niet meer zo aggressief geïmpregneerd als dat ze waren. Dus vatbaarder voor schimmel. De schimmelwerendheid werd veroorzaakt door chemische stoffen die als basis asbest en zware metalen hadden. En dit mocht/mag niet meer.

Schimmels zijn rare dingen. Ze zitten in de lucht en waaien overal heen waar ze maar door de wind naar toegebracht worden. En ieder gebied kent zijn eigen schimmels. Een éénduidig werkend produkt bestaat dus niet wat álle schimmels doodt. Die strijd is met de nieuwe wetgeving bijvoorbaat al verloren. Dus je moet nu preventief gaan werken.

We adviseren tegenwoordig het volgende: Gebruik GEEN groene zeep. Groene zeep is vettig en hecht zich aan het doek, hierdoor blijven sporen makkelijker plakken.
In de meeste gevallen kun je de schimmel als het er nét op zit met een droge borstel verwijderen. De schimmel zit niet zo zeer in het doek dan wel op het doek.
Zorg ervoor dat de kuip schoon is. Want als je je kap helemaal schoon hebt, en er is iemand die één klap op de kussens geeft, dan heb je een fontein van sporen in je boot en de kap meteen weer vol.
Als je al met water in de weer gaat gebruik dan zuiver citroensap als zuur om het te bestrijden. Echter een scheut bleekmiddel in water wil ook. De doeken zijn tegenwoordig zo sterk (als je goed doek hebt) dat dit een aanval met bleek wel overleeft.
Daarna met EXTREEM veel water na spoelen. Doe je dit niet, dan verzamelt zich de aanslag in de naden, biezen, stiksels etc. en is het in no-time weer party-time voor de schimmels.
En daarnaast zijn er diverse middelen in de markt speciaal gericht op het reinigen van boottenten.

Het wordt nu gauw winter. Als je last van vocht in je boot hebt in de stalling, zorg dan voor goede ventilatie (leg maar eens vochtige was te lang weg, dan heb je er binnen de kortste keren ook schimmel in) en als dat niet afdoende is, zet er een vochtvreter in.
Als je een rubberboot onder zeil weg bergt, zorg dat die boot kurkdroog is. Anders heb je de schimmel er in het voorjaar dik op staan.

Tot zover onze tips

Groet,

Sybren Vis,
Zeilmakerij Bootkapje.
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten