Probleem m.b.t. stroomverbruik

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Probleem m.b.t. stroomverbruik

Berichtdoor Davidos » 07 Aug 2018, 21:33

Het is inmiddels door de vele vergelijkingen en aanvlieg routes een beetje een bende aan het worden. Ik beschuldig hier niemand mee, ik heb zelf vast ook eea niet helemaal goed genoteerd :) Het is gewoon veel en verwarrend.

Maar moraal van het verhaal is en blijft dat je het hoogste rendement haalt met een 12V kompressor kb of kk.

Er zijn in kb en kk nog wel verschillen (de duurdere zijn weer beter dan de goedkopere) maar zelfs de goedkoopste kompressor kb is veel efficienter dan een peltier of verdamper kb/kk nog los van het feit dat de kompressor kast het WEL 5 graden kan houden en de peltier/verdamper kb niet. Daar is hoop ik inmiddels toch geen berekening meer bij nodig :)

Voor wat betreft het een week weg gaan en de koelkast dan toch vol laten; wij gaan wel eens van de boot af met het idee 'morgen' terug te komen. Dat is dan door omstandigheden ook wel eens een week later..... ik vind het wel fijn dat mijn 180Wp paneeltje de kompressor koelkast erg goed bij kan sloffen. Zelfs als het zo vreselijk warm is buiten liggen de spullen koud genoeg in de koelkast en hoef ik niet te vrezen dat mijn 220Ah GEL accu leeg gaat en de kk uit.
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: Probleem m.b.t. stroomverbruik

Berichtdoor Roelof » 07 Aug 2018, 21:47

Klaver vier schreef:--/--
Wat mij op is gevallen dat hij blikjes veel beter koelt als plastic flesjes echt een gigantisch verschil.
Gr René ( klaver vier)


Komt door het verschil in de isolatie waarde.
Blik isoleert slechter dan plastic, daardoor koelt drank in blik sneller af dan drank in plastic.

Vraagje:
Als je een koelkast en een koelbox hebt, waarom zou je deze willen laten draaien als je er langere tijd geen gebruik van maakt?

Wij gebruiken de koelkast zolang we aan boord zijn, motor laad de accu's regelmatig en zonnepanelen doen de rest. Als we thuis komen, na een vakantie gaat de KK leeg, ontdooien hem en maken hem schoon (deur blijf open voor ventilatie). Dit ook als we weten dat we het volgend weekend weer gaan varen. Dan ga ik vrijdagavond naar de boot om de accu's te controleren en de KK aan te zetten (is in ca 3 uur weer koud). Om de KK te helpen en accu's te ontzien leg ik een paar koel elementen in de koelkast.
Geen onnodig stroomverbruik en de zonnepanelen laden de accu's de hele week.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Probleem m.b.t. stroomverbruik

Berichtdoor Roelof » 07 Aug 2018, 22:05

@ Davidos
Onze berichten hebben elkaar een beetje gekruist. De uitleg is duidelijk waarom de KK soms langer dan geplant aan blijft staan is duidelijk.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Probleem m.b.t. stroomverbruik

Berichtdoor Hooveld960 » 07 Aug 2018, 22:14

Het is me nu na vele pagina's ook wel een stuk duidelijker. Bedankt voor ieder zijn bijdrage.

Men koopt een boot,doet een leuke investering,en dan moet er op een kb bezuinigd worden.


Jammer Noordvaarder dat je toch zo'n opmerking maakt want zo zit ik niet in elkaar. Ik hoef niet te bezuinigen door een goedkope koelbox te kopen. Dat heb ik volgens mij ook nergens verkondigd.

Ik denk dat we het hierbij maar moeten laten.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Probleem m.b.t. stroomverbruik

Berichtdoor Klaver vier » 07 Aug 2018, 22:16

Roelof ik laat het altijd draaien omdat ik geen zin heb om het elke keer leeg te halen en ik heb die zonnepanelen toch niet voor niets
Dan kan ik ook elke keer het water wat bij het ontdooien vrij komt gaan opvangen anders gaat mijn parket naar de knoppen
Bevalt ons prima zo
Ik lig helemaal achter in de haven en moet met een kruiwagen de boel naar de boot brengen en dan laten wij aan boord wat aan boord kan blijven
Gemak dient de mens
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Probleem m.b.t. stroomverbruik

Berichtdoor Noordvaarder » 07 Aug 2018, 22:29

Hooveld960 schreef:Ik hoef niet te bezuinigen door een goedkope koelbox te kopen.

Nee? Dan ben ik nu wel eens benieuwd naar de reden,waarom en tot in den treuren erop gehamerd wordt,waarom er eigenlijk een B40 moet komen,maar dat deze door anderen wordt afgeraden.
Je geeft het zelf aan in één van je eerste berichten.
Hooveld960 schreef:Een Mobicool B40 AC/DC .Slechts € 229,-. Dus gewoon ff 100 euro goedkoper.
Als die 100 euro duurder was geweest,had je er niet zo op gehamerd toch?
Noordvaarder
 

Re: Probleem m.b.t. stroomverbruik

Berichtdoor Roelof » 07 Aug 2018, 22:35

't Ja Rene,
Ieder zijn eigen manier van werken, mede door de omstandigheden.
Onze boot ligt normaal gesproken (liggen nu voorlopig droog) op minder dan 2 km van ons huis, dat is een leuke wandeling met de honden op vrijdag avond, alles even rustig voorbereiden aan boord en weer terug (tenminste; als de honden mee terug willen :D ).

Tijdens een vakantie van ca 3 weken vroor onze koelkast niet al te veel aan dus ontdooien gaat snel. Gezien onze vaste ligplaats is laatste dag toch meestal een saaie vaart op het Eemskanaal / Winschoterdiep dus dat was de dag van inpakken, KK leeghalen en ontdooien, enz.
Na aankomst waren we binnen een uur weer gesteld in huis.

Ik zeg niet dat het moet zoals wij het doen, het is een mogelijkheid. Wij bespaarden onze de accu's op deze manier en deze waren opgeladen voor de volgende trip.

Edit:
Roelof schreef:
Vraagje:
Als je een koelkast en een koelbox hebt, waarom zou je deze willen laten draaien als je er langere tijd geen gebruik van maakt?


Dit was bedoelt als algemene vraag, niet persoonlijk.
Sorry als het zo over kwam.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Probleem m.b.t. stroomverbruik

Berichtdoor Thiemen » 07 Aug 2018, 22:46

Interessante discussie om te lezen!
Mijn Electrolux absorptie koelkast trekt nu zo een 10ah, ik beschik niet over zonnepanelen.
Na een nachtje zonder walstroom wordt mijn accuset daarmee behoorlijk leeg getrokken.
Voor mij is het duidelijk dat een compressor koelkast de meest geschikte kandidaat is bij toekomste vervanging.
Gebruikers-avatar
Thiemen
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 28 Mei 2015, 19:22
ligplaats: Utrecht
info:

Re: Probleem m.b.t. stroomverbruik

Berichtdoor Roelof » 07 Aug 2018, 22:58

Thiemen,
Na vraag en antwoord op het forum heb ik dezelfde conclusie getrokken en heb voor ons renovatie project een 12 V compressor koelkast gekocht.
12 V Koelkast is een persoonlijke keuze maar ik heb wel geleerd dat een reguliere "huis tuin en keuken" 230 V koelkast met omvormer van 12 / 230 Volt goedkoper is in aanschaf en bruto minder energie verbruikt.
Dit aangevuld met zonnepanelen zou maken dat je een aantal dagen kunt liggen zonder te moeten opladen aan een paal (natuurlijk ook afhankelijk van de andere verbruikers).

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Probleem m.b.t. stroomverbruik

Berichtdoor Ivoisrood » 08 Aug 2018, 00:32

Zojuist afgelopen week zelf ook aan de koelkast bezig geweest. Had ook een adsorptie koelkast, verbruikte ongeveer 8Ah en koelde erg slecht. Voor mij was de keuze snel gemaakt, een 'normale' compressor koelkast erin icm met een omvormer. Ben er erg blij mee, verbruik is nu maar 2Ah en mn biertje is er een stuk kouder mee!
"Always sink in shallow water"
Ivoisrood
 
Berichten: 115
Geregistreerd: 15 Nov 2017, 05:10
ligplaats: Plasmolen
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten