vetkoord vernieuwen in sloep

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

vetkoord vernieuwen in sloep

Berichtdoor Juppie-tuf » 04 Aug 2018, 22:06

Hoe het vetkoord vernieuwt moet worden staat elders duidelijk beschreven.
Mijn vraag gaat over het vernieuwen van het vetkoord als de schroefas lengte tussen de schroefasafdichting en de flexibele koppeling te klein is.

Werkwijze Interboat sloep met Vetus schroefasdichting:
borgschroef en lipje verwijderen,
metalen ring/moer losdraaien en over de schroefas naar me toe geschoven, tegen flexibele koppeling aan,
drukstuk er uit trekken zodat vetkoord verwijdert kan worden.

Probleem: ik kan het drukstuk er niet volledig uithalen omdat de flexibele koppeling te dicht bij zit. Dus ook het vetkoord niet verwijderen.

Hoe los ik dit op.
m.v.gr. Henk
Afbeelding
Juppie-tuf
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 13 Feb 2016, 15:01
ligplaats: Woubrugge
info:

Re: vetkoord vernieuwen in sloep

Berichtdoor broekerhaven » 04 Aug 2018, 22:14

Misschien de flex koppeling er tussen uit halen.
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: vetkoord vernieuwen in sloep

Berichtdoor Noordvaarder » 06 Aug 2018, 20:55

Juppie-tuf schreef:drukstuk er uit trekken zodat vetkoord verwijdert kan worden.
Probleem: ik kan het drukstuk er niet volledig uithalen omdat de flexibele koppeling te dicht bij zit. Dus ook het vetkoord niet verwijderen.

Hoe los ik dit op.
m.v.gr. Henk

Het oude vetkoord hoeft niet verwijderd te worden,sterker nog,het is waarschijnlijk al opgebruikt..
Je maakt gewoon een nieuw stuk aan,en drukt dit met de pakking drukker weer naar binnen.
Kan er nog eentje voor?
Dan maak je er een 2de ringetje voor.
Het vetkoord slijt vanzelf weer weg.

Bij 2 ringetjes nooit de snijlijn tegenover elkaar,en het vetkoord niet haaks afsnijden,maar onder een hoek van 45 graden.
Noordvaarder
 

Re: vetkoord vernieuwen in sloep

Berichtdoor henkvd » 06 Aug 2018, 21:59

Voorste slangenklemmen oplossen dan kan je de bus waarschijnlijk voldoende naar achteren drukken om er bij te komen.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: vetkoord vernieuwen in sloep

Berichtdoor Juppie-tuf » 06 Aug 2018, 22:25

Bedankt voor jullie reacties.
Mijn keuze heb ik gemaakt. De flex koppeling er uit halen laat ik liever over aan een vakman. De slangenklemmen losmaken lijkt me makkelijker in eerste instantie. Als er dan nog niet genoeg ruimte is dan kan ik altijd de methode van de flex koppeling proberen.

De opmerking, dat het oude vetkoord er niet uit hoeft, is voor mij nieuw. Er bestaan toch niet voor niks pakkingtrekkers.

Is het inderdaad zo dat de pakkingen niet verwijdert hoeven te worden?


m.vr. groet, Henk
Juppie-tuf
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 13 Feb 2016, 15:01
ligplaats: Woubrugge
info:

Re: vetkoord vernieuwen in sloep

Berichtdoor henkvd » 06 Aug 2018, 22:31

Als je de mogelijkheid hebt maak je de kamer leeg en zet je er allemaal nieuwe ringen in, zeker als je er zo lastig bij kan, kan je weer een tijd vooruit.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: vetkoord vernieuwen in sloep

Berichtdoor Noordvaarder » 06 Aug 2018, 22:41

Juppie-tuf schreef:De slangenklemmen losmaken lijkt me makkelijker in eerste instantie.

Dat heeft geen zin,want de rubberen bus,zit ertussen,en er niet overheen.
Aan hetgeen je iet,zit namelijk nog een tule die in het rubber steekt.
Zo ziet het voorste gedeelte eruit: http://bootjes.eu/?thr=8491&cat=2
De opmerking, dat het oude vetkoord er niet uit hoeft, is voor mij nieuw. Er bestaan toch niet voor niks pakkingtrekkers.

Heb ik inmiddels ook gezien,maar die zijn beduidend langer dan 5 tot 10 cm.
Zo te zien wel een halve meter,en daarvoor zul je denk ik toch echt de schroefas eruit moet hebben.
Ik heb ze nog nooit gebruikt,en ik zou niet weten hoe dat dan moet.
Pakkingtrekkers: http://www.tools4rent.nl/c10-handgereed ... kkers.html

Is het inderdaad zo dat de pakkingen niet verwijdert hoeven te worden?

Ik heb het nog nooit gedaan,en heb alleen maar bijgestoken.
Maar goed,ik heb ook een andere gland,maar of dat verschil maakt?
Ik weet het niet.
Ik heb er i.i.g. nog nooit problemen door ondervonden.
Noordvaarder
 

Re: vetkoord vernieuwen in sloep

Berichtdoor eagle » 06 Aug 2018, 23:50

Lastig hoor..

Waarschijnlijk komt de schroefring na losdraaien tegen de klembus met zijn boutkoppen, waardoor het drukstuk ook niet ver genoeg naar voren kan, om toegang tot het koord te geven..

Naar achter in de rubber slang drukken na losdraaien van de slangklemmen gaat idd niet, omdat er een borst Voor het rubber is; Het deel dat in het rubber steekt is dunner dan het deel ervoor. Dat bedoelde Noordvaarder ook al..

Misschien kan het volgende:

1 Klemstuk van de flex-koppeling oplossen; Daartoe de bouten oplossen, en twee ervan in de uitdruk-schroefgaten draaien, waardoor de klembus lost.
Bouten weer wegnemen.
2 De nu ongeklemde schroefas naar achter werken, uit de klembus, en nog wat verder om ruimte te maken.
3 De schroefring wegnemen door de ontstane opening.
4 Drukring ook wegnemen, dat moet nu kunnen..
5 Koordringen vervangen.
6 Drukstuk terug plaatsen.
7 Schroefring terug plaatsen.
8 Schroefas weer terug naar voren schuiven, in de klembus (lastig; niet beschadigen..)
9 Klembus weer vastzetten.

Ok, klinkt simpel, maar wordt nog een heel gepruts. Je kunt overwegen om na punt 2 ook de hele koppeling weg te nemen, dan is
er meer ruimte voor punt 5..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: vetkoord vernieuwen in sloep

Berichtdoor Beemer » 07 Aug 2018, 17:32

Noordvaarder schreef:Het oude vetkoord hoeft niet verwijderd te worden,sterker nog,het is waarschijnlijk al opgebruikt.
Het vetkoord slijt vanzelf weer weg.


Vetkoord opgebruikt :?: :?: Mogelijk, maar vaker zie ik bij lekkages onderstaande.

De pakkingdrukker zit nog 'hoog' (ofwel de pakkingkamer nog geheel vol en vetkoorden nog alle aanwezig) en toch een lekkende pakkingbus. Ook na iets strakker aandraaien, blijft de pakkingbus lekken. Ra, ra, wat is hier aan de hand?

Na verwijderen van alle oude pakkingen (kan ook eenvoudig en goedkoop met een lange, dunne houtschroef) zien de oude vetkoorden er dan nog 100% uit. Aan de binnenzijde zien de pakkingen 'mooi' spekglad, wel iets verhard. Deze pakkingen zijn dan te heet geweest. In/om dit verbrande vetkoord zit geen vet of waterfilm meer.
Hier zou bijplaatsen van 1 pakking op de bestaande 'verbrande of half verrotte' pakkingen een zeer tijdelijk lapmiddel zijn geweest. :cry:

Mijn advies: altijd alle oude vetkoorden/rommel verwijderen, dus de pakkingkamer geheel leeg te maken. Dan zo'n drie nieuwe vetkoorden op 120 graden plaatsen en de pakkingbus dan NIET TE STRAK aandraaien. Een drupje water (opvangen in een etensbakje van de Chinees :lol: ) voorkomt wederom verbranden van de pakkingen.
Beemer
 
Berichten: 421
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: vetkoord vernieuwen in sloep

Berichtdoor Marie Christina » 07 Aug 2018, 17:36

Het is niet zo moeilijk.
Als je toch droog ligt vervang je het spul.
Klaar.
Voor jaren.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Beemer en 35 gasten