dubbelwandig polyester visbootje

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

dubbelwandig polyester visbootje

Berichtdoor stephen » 29 Jul 2018, 19:44

Hallo iedereen,

ik ben nieuw hier maar zou toch graag gebruik maken van al jullie gecombineerde wijsheid ;p

Ik heb enkele maanden geleden een klein open visbootje gekocht, dubbelwandig polyester, een 3.6 meter lang en anderhalf breed.
Ik heb bewust hiervoor gekozen omdat hij zo gemakkelijk te vervoeren is en niet te gek veel weegt. Was ook een koopje met de trailer erbij.
Hij heeft zijn dienst al vaak bewezen echter zou ik hem graag wat "verbeteren"
namelijk de bodem flext wat mee als je erop loopt, ook heeft hij 2 stevige zitbanken maar ook een voorgevormd zitje aan de "boeg" echter wanneer hier iets van gewicht op komt buigt dit helemaal mee.
Ook had ik graag een Bimini topje hierop gezet omdat een beetje schaduw tijdens het vissen altijd leuk is, maar dit durf ik eigenlijk niet omdat dat polyester mij zo flinterig lijkt als ik hier bouten of schroeven door zou draaien.

Ik was eraan aan het denken hem op te vullen met 2 componenten PU schuim of iets in die aard, dit zou zowel het probleem van de bodem als het zitje kunnen oplossen maar ik durf er niet goed aan beginnen. Ik weet niet goed of dat het schuim de bodem zo verstevigen of de bodem juist bol zou duwen. Ook weet ik niet goed hoe ik dat aan dat zitje juist zou moeten vormen. Ik zou eventueel wel met de bodem kunnen leven maar dat ene zitje is een enorm hekelpunt voor mij.

Weet er iemand of er gewoon geboord kan worden voor dat bimini topje en dan met een chemisch anker of iets de schroeven/bouten vast gezet kunnen worden of is dit allemaal niet nodig en ondeschat ik dat polyester gewoon ?

Heb er al veel achter gezocht op youtube etc maar tenzij ik iets over het hoofd zie kennen amerikanen het principe van polyester bootjes niet en kennen ze daar alleen hout, aluminium en glasvezel en daar heb je die problemen niet mee.

Ik zou graag jullie perspectief hierover willen weten, ook als nog iemand anders leuke en goede tips en upgrades weet hoor ik dat graag van jullie
stephen
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 29 Jul 2018, 19:25
ligplaats: Maasmechelen
info:

Re: dubbelwandig polyester visbootje

Berichtdoor henkvd » 29 Jul 2018, 20:04

glasvezel = polyester
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: dubbelwandig polyester visbootje

Berichtdoor stephen » 30 Jul 2018, 15:03

dat verklaard veel ja :p
stephen
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 29 Jul 2018, 19:25
ligplaats: Maasmechelen
info:

Re: dubbelwandig polyester visbootje

Berichtdoor Marie Christina » 30 Jul 2018, 16:50

TEn eerste raad ik dat opvullen met PUR ten zeerste af.
Het kan lang of kort duren, maar in de gedeeltes waar geen PUR komt te zitten (en die ga je gehied krijgen) gaat vroeg laat vocht zitten.
Dat gaat voor problemen zorgen.
In het beste geval verkruimelt de PUR en heb je alle werk voor niks gedaan, in slechtste geval gaat het het polyester aantasten.

Wat betreft iets plaatsen op het polyester:
Nooit zo direkt erop zetten.
Door de beweging van het buizenstelsel krijg je haarscheurtjes in de gelcoat en regenwater zal de rest doen.
Op zijn best hou je er lelijke craquelé aan over op zijn slechtst gaat het materiaal op den duur kapot.

Wat je wel kan doen is een (hard)houten latje aan de onderkant plaatsen, aan de bovenkant een stuk rubber (fietsband/pakking) daar de voet van de biminitop op plaatsen en de RVS schroeven in het plankje schroeven.
Dan kan er niets meer gebeuren.

Het bankje voor zou ik een soort bankje onder bouwen.
Zeg maar een kistje waar het bankje aan de bovenkant op rust, en waarvan de onderkant op de bodem van de boot rust.
Als je er een deur (met eventueel een (hang)slotje) voor maakt heb je nog een opbergruimte ook.

Dat de bodem zelf door buigt zou ik me maar niet al teveel zorgen over maken.
Het bootje is gebouwd zoals het gebouwd is en er zijn al vele jaren vele mensen NIET doorheen gezakt.
"Vaak ben je te bang", zoals de jeugd tegenwoordig graag mag zeggen.
Opvullen met PUR ga je geheid meer ellende mee krijgen dan met laten zoals het is.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: dubbelwandig polyester visbootje

Berichtdoor Marie Christina » 30 Jul 2018, 16:52

Zou je eens een foto kunnen plaatsen?
Dan hebben we een beetje een idee waarwe over praten.
(Zie linksonder op de openingspagina, of hier: viewtopic.php?f=35&t=1112) hoe dat moet.)
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:


Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten