Opeens lager toerental (+ monteur gezocht omg. Den Haag)

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Opeens lager toerental (+ monteur gezocht omg. Den Haag)

Berichtdoor marcelNL » 27 Jul 2018, 20:23

Nog even met een monteur contact gehad. Hij denkt dat het probleem qua toerental waarschijnlijk toch (weer) in een vervuild brandstoffilter zit.

Dan blijft natuurlijk het geluid + de warme geland niet opgelost, maar gezien ik denk dat het brandstoffilter nakijken voor mij eenvoudiger is, wil ik dat toch eerst gaan proberen.

Klinkt dit voor jullie iets als wat het toerental probleem kan veroorzaken? Ik vind het nog vooral raar dat bij een koude motor het nog goed lijkt te gaan en later niet. Of is dat naar jullie idee ook wel te verklaren?
marcelNL
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 10 Jul 2017, 12:57
ligplaats: nvt
info:

Re: Opeens lager toerental (+ monteur gezocht omg. Den Haag)

Berichtdoor eagle » 27 Jul 2018, 22:13

De toerental-kwestie komt vrijwel zeker door een verminderde brandstoftoevoer; Tank vuil, zuigleiding verstopt, filters dicht, opvoerpomp vervuild...
Kenneljk komt er nog genoeg voor 4000 toeren in neutral, maar daar is ook maar weinig voor nodig..Onder belasting stuurt de regelaar veel meer diesel naar de verstuivers, en helemaal in het hoge toeren bereik, want daar vraagt de propeller het hoogste koppel..Als er dan ondervoeding is, worden de toeren niet gehaald, en is er een stukje Dode slag aan het einde van de morse control...

We hebben de foto,s nog eens bekeken, en we denken dat de schroefas water gesmeerd is, met een zwevende binnengland van brons, met twee keerringen er in.
De uitvoering lijkt op Bukh DV20; Die is dan later vervangen door de Yanmar, vandaar ook de Phyton drive..

Zo,n koker moet "leeg" zijn; Het water dient tot voorin te kunnen komen om de gland te koelen. Het Staufferpotje dient slechts om de keerringen in de gland vet te houden.. Om de andere dag een halve slag draaien is ruim vpldoende.


PS: Is de boot een Marex Flexi 21, of een Fevik 21?

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Opeens lager toerental (+ monteur gezocht omg. Den Haag)

Berichtdoor marcelNL » 27 Jul 2018, 22:47

Ik ga in ieder geval eens het brandstoffilter proberen zelf te vervangen. Volgens mij is dat als ik de Youtube videos bekijk nog wel te doen voor een leek. Kwestie van brandstoftoevoer afsluiten, oude filter vervangen, ontluchtingsmoer open draaien, met handpompje pompen en na lang genoeg pompen de moer weer vastdraaien als ik het goed begrepen heb :) ? Als daarmee het probleem is opgelost, dan wordt het waarschijnlijk de tank reinigen of vervangen. Ik had namelijk al eerder na het varen op hoge golven hiermee een probleem.

we denken dat de schroefas water gesmeerd is, met een zwevende binnengland van brons, met twee keerringen er in.

Ik heb er weinig verstand van, maar het klinkt wel logisch. Volgens mij kan ik met dit vetpotje nooit de hele as smeren. Ook is de as aan de achterkant zo koel als het water. De kans is ook aanwezig dat de warmte toch word veroorzaakt door teveel vet in plaats van te weinig...

PS: Is de boot een Marex Flexi 21, of een Fevik 21?

Qua type boot, dat weet ik helaas nog steeds niet. Zie ook dit topic voor de foto: viewtopic.php?f=30&t=3471&p=49519#p49519
De twee types die je noemt lijken er wel op, maar ik heb nog geen gelijke foto gevonden.
marcelNL
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 10 Jul 2017, 12:57
ligplaats: nvt
info:

Re: Opeens lager toerental (+ monteur gezocht omg. Den Haag)

Berichtdoor bas » 28 Jul 2018, 07:54

We hebben de foto,s nog eens bekeken, en we denken dat de schroefas water gesmeerd is, met een zwevende binnengland van brons, met twee keerringen er in.


Toch wel. Waar haalt deze as dan zijn water vandaan? door het achterlager?
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Opeens lager toerental (+ monteur gezocht omg. Den Haag)

Berichtdoor eagle » 28 Jul 2018, 09:07

Inderdaad; Dat kan via de groeven in de lagerbus-boring, maar vaker zijn er in het eindlagerhuis aan BB en SB inlaat-openingen met een soort schepjes (varkens oortjes)

https://www.volvopentashop.com/epc/nl-N ... /3667/3860

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Opeens lager toerental (+ monteur gezocht omg. Den Haag)

Berichtdoor bas » 30 Jul 2018, 09:12

Ja okee. Maar ook het lager uit het voorbeeld wat je stuurde heeft een rubber voering. Ik ben altijd in de veronderstelling geweest dat je daaraan kunt zien of iets water of vet gesmeerd wordt.
Is het dan niet "tricky" om daar nu zo blind vanuit te gaan dat het zo zit zonder het ooit echt vastgesteld te hebben? Hoe aannemelijk het verhaal verder ook is hoor.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Opeens lager toerental (+ monteur gezocht omg. Den Haag)

Berichtdoor eagle » 30 Jul 2018, 11:25

bas schreef:Ja okee. Maar ook het lager uit het voorbeeld wat je stuurde heeft een rubber voering. Ik ben altijd in de veronderstelling geweest dat je daaraan kunt zien of iets water of vet gesmeerd wordt.
Is het dan niet "tricky" om daar nu zo blind vanuit te gaan dat het zo zit zonder het ooit echt vastgesteld te hebben? Hoe aannemelijk het verhaal verder ook is hoor.


Heb je wel gelijk in; Inderdaad geeft het bekijken van het buitenlager hier over pas uitsluitsel.

Maar we zijn toch wel tamelijk zeker van van de zaak, omdat we met dit soort boten (scandinavische spitsgatters) veel ervaring hebben.
Vetsmering komt daarin niet voor, behalve bij bouwjaren Voor ca 1970; Die hebben soms een messing schroef-as met vast binnenlager, touwgland en vetsmering. Maar dan is ook de Staufferpot veel groter..De motor staat dan ook vast op de fundatie; Geen rubber steunen..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Opeens lager toerental (+ monteur gezocht omg. Den Haag)

Berichtdoor marcelNL » 03 Sep 2018, 15:13

Door de vakantie een tijd niet gereageerd.

Ik heb voor nu in ieder geval het voorfilter en het fijnfilter vervangen en ontlucht. Helaas nog geen tijd gehad om lang te varen om het effect te testen.

Na contact met de oude monteur vermoed ik wel sterk dat de as inderdaad water gekoeld is en het vetpotje enkel is voor de keerringen. Weer wat geleerd :) .

Zal nog even updaten wanneer ik meer weet. Bedankt voor alle input.
marcelNL
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 10 Jul 2017, 12:57
ligplaats: nvt
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten