Accuschakelaar

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Accuschakelaar

Berichtdoor R.C.Grootveld » 27 Jul 2018, 15:31

Noordvaarder schreef:Laden ,op de lader of de dynamo,staat hij op both,en starten op 1,ga ik weg,gaat de knop op nul.

Kortom.... telkens nadenken ....

Schakelaars introduceren per definitie de zwakste schakel in een keten: De mens
Dus waarom zou je die er willens en wetens in willen laten zitten?

Waarom zou je het risico willen nemen op een lege startaccu (of 2 defecte accu's) als je dat risico voor 99% kunt elimineren?

Maar goed, ieder zijn keuze ... ik vind elke schakelaar er één te veel.
Voor je het weet, moet je een checklist afwerken als in de cockpit van een vliegtuig.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Accuschakelaar

Berichtdoor Klaver vier » 27 Jul 2018, 16:07

Wel een beetje overdreven Grootveld zo,n schakelaar gaat gewoon op de automatische piloot.
Nu heb ik het allemaal automatisch maar op vorige boten had ik ook wel zo,n schakelaar, ik had er in elk geval nooit problemen mee en het kan ook nog eens een keer niet kapot,want er zit niks in.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Accuschakelaar

Berichtdoor Noordvaarder » 27 Jul 2018, 16:18

R.C.Grootveld schreef:Kortom.... telkens nadenken ....

Daarom,als je daar een hekel aan heb,moet je dat ook vooral aan anderen overlaten,en niet van die oeverloze discussies gaan voeren ,wat niks uithaalt.
En voor jou, laat het denken maar aan paard over , "die heeft het hoofd iets groter". :mrgreen:

Ik mag graag en checklist afwerken,dan kom je nog eens ergens.

Ik kan een leuk voorbeeld noemen.
In het verleden had ik een truck van een frans merk.Leuke truck,maar één nadeel.
Om bij de peilstok te kunnen komen,moest de cabine voorover.
Maar ja,waarom zou je dat doen,als er ook een electronische meter in zit.
Nou daar kwam ik achter toen ik een keer in Erstein(Fr) langs de kant van de weg stond.
Had mijn trekker+tankoplegger geparkeerd langs de Reu de l 'Expansion,circa een 500 meter voor de fabriek waar ik moest zijn.
Lekker geslapen die nacht,maar toen ik de volgende ochtend verder wou,wou het k*tding niet starten,want het systeem vond geen olie,dus gaf de electronica de computer niet vrij om te kunnen starten.Leuke veiligheid zou je zeggen.
Daar sta je dan op vrijdagmorgen.Leuk is anders.
Dealer gebeld,die stuurde de servicedienst langs,die 5 km terug bij Fegersheim zat.
Maar inmiddels had ik de cab al voorover,en via de peilstok zat er genoeg in.
Toen de service wagen bij me was,kon deze figuur mij het al vertellen wat het probleem was.
Ík stond namelijk met mijn rechter voorwiel in een afvoergoot,dus de truck stond scheef,en het systeem detecteerde daarom niks,want de carter hing natuurlijk ook schuin.
Rekening van de service dienst was naderhand 327 euro.Heb het niet betaald,truck was pas 3 maanden oud toen het voorviel.
Remedie: Leuk al die electronische snufjes,maar het betekend wel,dat je nergens meer bij komt,en alleen vertrouwd,of moet vertrouwen op de electronica. Voor jou de redding,voor mij een crime.

O ja, het merk was iets van "Roest en Narigheid Achtervolgt U Lange Tijd".
Roest heb ik niet gehad,Narigheid des te meer. :mrgreen: :mrgreen:
Noordvaarder
 

Re: Accuschakelaar

Berichtdoor Marie Christina » 27 Jul 2018, 16:24

Nou, nou, Rob.
Overdrijven is ook een kunst. :D

Mijn checklist voor ik ga varen:
- Brandstof open.
- (regelmatig) olie even peilen en schroefasvet checken.
- Eventuele walstroomkabel weghalen.
- Boiler uitzetten.
- Starten.

Bij aankomst:
-Boiler van de omvormer af.
- Brandstof uit.
- motor uit
- Borrel inschenken.

Dan komt daar in dit geval een schakelaar bij die even één dan wel twee slagen rechtsom moet.

Dat valt toch wel mee?
Dat is geen checklist, dat is routine.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Accuschakelaar

Berichtdoor R.C.Grootveld » 28 Jul 2018, 11:24

Mijn checklist is nog korter :D
- Die brandstof zit gekoppeld aan m'n contactsleutel
- Die boiler loopt automatisch via de walstroom
- Schroefasvet is routine na het aanleggen
- Oliepijl af en toe en met 10L olie in je circuit loop je ook niet zo'n risico
Dus het kan nog korter ...
En hoe korter hoe beter, waarom dingen zelf zoen als je het door de techniek over kan laten nemen.
Zeker techniek die de human factor uit kan schakelen.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Accuschakelaar

Berichtdoor pascall » 28 Jul 2018, 12:21

Tja ieder zijn ding, ik kik op techniek en op snufjes, en zo is mijn drijvend apparaat volgestouwd met dat soort dingen.
Het opstarten is gelijk aan een 747, daar zit dan ook een pil van een handboek bij.
Ik vind het prachtig, en voel me precies de kapitein van een passagiers schip tussen al zijn instrumenten!
Kost bakken met geld, kan allemaal stuk, maar geeft ook een stukje veiligheid, ontlasting, en zekerheid.

Het is heel persoonlijk vind ik.

Mvg,

Pascal.
Laatst gewijzigd door pascall op 28 Jul 2018, 12:31, in totaal 1 keer gewijzigd.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Accuschakelaar

Berichtdoor Marie Christina » 28 Jul 2018, 12:28

R.C.Grootveld schreef:waarom dingen zelf zoen als je het door de techniek over kan laten nemen.
Zeker techniek die de human factor uit kan schakelen.

Omdat je dat ook maar allemaal moet kunnen aanleggen.
Ik weet wel dat dat allemaal met relais kan etc.
Maar dan zie ik al die draden en dan weet ik niet welk draadje aan welk contactpuntje moet.

Laat ik het aanleggen dan kost het een lieve duit (die ik niet heb) en vervolgens kan ik er niets mee als het niet werkt.
Zoals het nu zit snap ik het.
EN het werkt.
What's not to like?
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Accuschakelaar

Berichtdoor Arthur » 28 Jul 2018, 14:46

R.C.Grootveld schreef:Mijn checklist is nog korter :D
- Die brandstof zit gekoppeld aan m'n contactsleutel
- Die boiler loopt automatisch via de walstroom
- Schroefasvet is routine na het aanleggen
- Oliepijl af en toe en met 10L olie in je circuit loop je ook niet zo'n risico
Dus het kan nog korter ...
En hoe korter hoe beter, waarom dingen zelf zoen als je het door de techniek over kan laten nemen.
Zeker techniek die de human factor uit kan schakelen.

Hoe kort wil je het hebben, aankomen hoofdschakelaar om en klaar. :)
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Accuschakelaar

Berichtdoor R.C.Grootveld » 28 Jul 2018, 16:59

Marie Christina schreef:Maar dan zie ik al die draden en dan weet ik niet welk draadje aan welk contactpuntje moet.

Tja, het is maar hoe je het bekijken wilt.
Mijn ervaring/insteek is dat hoe meer je aan techniek over laat ('black box' principe), hoe overzichtelijker je bekabeling wordt.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Accuschakelaar

Berichtdoor Marie Christina » 28 Jul 2018, 18:20

Ik ben tevreden zo.
Een paar jaar geleden de complete bedrading voor een beste poep centen laten reviseren door een scheepselectricien.
Geen gevaar meer voor storingen en brand. (Dat gevaar was er.)
Ik blijf er af.
Dan maar mijn boilertje overzetten als ik ga varen of aanleg.
Het zit er al in gebakken.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten