Blacktoppie schreef:Als ik het zo lees is het een flinke voedings bodem voor diesel bacterien.
Ik zou zelf eerder voor GTL kiezen..
M.v.g.
Wat de bacteriën betreft, Neste schermd er juist mee,dat daar geen voedingsbodem voor is.
Maar wat de praktijk is,weet ik niet.
Daar komt ook nog bij,dat als het al gebruikt wordt,veelal het in bestaande tanks komt,die niet gereinigd zijn,en waar dus nog dieselbacteriën in kunnen zitten.
HVO=Hydrotreated Vegetable Oil
Dat betekend dat het puur van biomassa wordt gemaakt,en geen fossiele bron heeft,zoals GTL , dat van aardgas wordt gemaakt,en dus een fossiele brandstof is.Daar schermd men dus mee,en de kleurstof die erin zit (blauw dus),daarmee onderscheid men het produkt van anderen.
Maar HVO heeft een ontbrandingstemperatuur van 99 graden.
Dat betekend dus dat er een ontbrander in moet zitten.
Ik vemoed dan ook,dat ze daar Bio Methanol voor gebruiken,want als het gewone Methanol zou zijn,kun je namlijk niet spreken van HVO,want methanol wordt ook gemaakt van aardgas,dus ook fossiel.Waar de milieu freaken het dus nu op gooien,is dat het GEEN fossiele grondstoffen bevat,maar puur bio is. Bio is in,dat bekt goed.Of het ook zo goed is als men beweerd,moet nog blijken.
En of het ook een rage wordt,weet ik niet.
Jaren terug zou er een motoren fabriek gebouwd worden bij Wildervank,waar ze Elsbeth motoren zouden maken,die op patat olie(PPO) zouden gaan lopen.Fabriek is er nooit gekomen.Of dit produkt , HVO een blijvertje is?De tijd zal het leren.
Ik wil het best tanken,maar dan moet het overal verkrijgbaar zijn,en niet zoals nu,dat je moet "zeulen" met jerrycans om GTL te kunnen gebruiken,want dan gaat deze jongen gewoon die brandstof tanken,dat aan hetw ater verkrijgbaar is.
Zo zal mijn tank wel en mengsel gaan bevatten van diverse brandstoffen die voldoen aan de EN590 norm.