Ik zit er toch wat anders in dan M C:
Het vermogen wat nodig is om te starten, wordt vaak schromelijk overschat! Een rekenvoorbeeldje:
5 sec voorgloeien met 250A = 250 / 3600 * 5 = 0.34 Ah
2 sec starten met 100A = 100 / 3600 * 2 = 0.05 Ah
Totaal dus nog geen 0.4 (dus nog geen half) Ah ...
Waar heb je het over? Dat zit er met de motorgenerator in no-time weer in.
Daar ga je toch geen laadstroom van een (dure) walstroomlader aan verspillen?
Die walstroomlader kun je beter gebruiken om je service accu te laden ipv die op een volle start accu te zetten.
Er vanuit gaande dat:
- die 0-1-2-B schakelaar alleen gevoed wordt door de lader
- 2 je service set is
- Je startaccu direct door je motor geladen wordt
Zou ik dat
ding lekker op 2 laten staan, hem verzegelen, knop erafhalen of wat dan ook als je maar voorkomt dat hij in de B stand komt.
Wil je het echt goed doen:
Dat
eruit en vervangen door een scheidingsbrug/laadstroomverdeler of iets in die geest.
Ik lees veel over die
schakelaars, vooral op Amerikaanse schepen en die
veroorzaken alleen maar ellende.
9 van de 10 cases die ik ken van medewatersporters die hun accu's naar de vernieling hebben geholpen, wat uiteindelijk toe te schrijven op dit soort schakelaars over vergelijkbare schakelingen.
Als er iets is wat je te allen tijde moet zien te voorkomen, is dat je start en je service set met elkaar in verbinding kunnen komen op het moment dat er geen lading plaats vindt; zeker als dit verschillende accu's (type, cap) zijn.
Bij mij kan het zelfs niet eens, behalve met een doelbewuste handeling: De oude vertrouwde startkabels .....
(1x gebeurd)