Speedboot kopen

Speedboot kopen

Berichtdoor TipsyT » 25 Jul 2018, 19:09

Hallo allemaal,

Ik ben geinteresseerd in het kopen van een tweedehands speedboot. Zelf heb ik 0 verstand van boten dus probeer ik hier wat ideeen op te doen. Heb namelijk een aantal vragen. Ik ben van plan er zo’n max €7.000,- aan te besteden.

Waar let je op bij het kopen van een speedboot?
Iemand tips over wat type/merk speedboot aan en af te raden zijn?

Nu zit ik te zoeken en kom ik boten tegen van 1990 tot 2017. Maar wat is nou precies “oud” voor een speedboot? Een auto uit 1996 is vrij oud maar hoe ligt dat bij boten. En hoeveel vaar uren gaat een degelijke motor mee?

Groet
TipsyT
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 25 Jul 2018, 19:02
ligplaats:
info:

Re: Speedboot kopen

Berichtdoor henkvd » 25 Jul 2018, 19:25

https://link.marktplaats.nl/m1298985481

Om zomaar met een willekeurige boot te beginnen, wat zoek je ? Wat wil je er mee, kijk eerst eens op bv Marktplaats wat binnen je budget valt ( in deze categorie best veel ) en zet dat eens op een rijtje.
Vervolgens waar laat je de boot na aankoop, zeer belangrijk, boot kopen is een, een stallingsplaats of ligplaats is vaak veel moeilijker.

Leeftijd, zegt niet zoveel een 20 jaar oude motor is in de watersport vaak gewoon nog jong te noemen, 10 jaar oud zo goed als nieuw, onderhoud staat is veel belangrijker en hoe ziet het er allemaal uit.

Aandacht puntje binnen een maand gaan de prijzen weer flink om laag en heb je nog een maand of 8 om als te regelen met een flinke besparing of iets wat nu buiten je budget ligt, het seizoen duurt nog maar een week of 6 , al zal je daar nu niet aan denken.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Speedboot kopen

Berichtdoor marcelNL » 25 Jul 2018, 20:50

Ik heb weinig verstand van motoren, maar mocht je het nog niet weten, voor een speedboot moet je wel even een vaarbewijs halen ;).

Ook kan ik me voorstellen dat motoren van speedboten door de snelheid en dergelijke wat meer te verduren krijgen dan bij langzamere boten? Houd er dus wel rekening mee dat de aanschafprijs slechts de start is. Je blijft jaarlijks toch nog best wat uitgeven aan stalling/ligplek/onderhoud/benzine/etc.
marcelNL
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 10 Jul 2017, 12:57
ligplaats: nvt
info:

Re: Speedboot kopen

Berichtdoor hinster » 25 Jul 2018, 21:02

En weet je zeker dat je een speedboot wil? Als je het zeker weet, is denk ik belangrijk om te letten op de volgende dingen:

- staat van onderhoud (motor + boot) -
- inboard/outboard
- verbruik
- max snelheid (meestal boven de 20 km/h - betekent dus dat je je vaarbewijs moet gaan halen)
- wil je een cabin
- lengte
- hout/polyester

ik vind zelf Bayliners, Chris crafts en Quicksilvers wel leuke boten...
hinster
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 16 Jul 2017, 20:11
ligplaats: Amsterdam
info:

Re: Speedboot kopen

Berichtdoor Roelof » 25 Jul 2018, 21:30

Niet onbelangrijk, heb je een vaarbewijs?
Een speedboot zal sneller kunnen varen als 20 km/uur. Dan is een vaarbewijs verplicht.
Verder moeten alle boten welke sneller dan 20 km/uur KUNNEN varen geregistreerd zijn, de registratie kun je (dacht ik) overschrijven.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Speedboot kopen

Berichtdoor broekie » 25 Jul 2018, 21:39

Een oprecht advies. Ga naar een goed watersport bedrijf. Of liever meerdere en laat je voorlichten. Koop iets goeds met garantie. Als je nul kennis hebt is de kans dat je een veel te duur waardeloos ding koopt groot. Dan maar iets duurder maar tenminste goed en met garantie. Dan heb je in de toekomst meer plezier i.p.l van ellende en je geld kwijt.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Speedboot kopen

Berichtdoor bas » 25 Jul 2018, 23:52

Speedboot is nogal een rekbaar begrip.

inboard/outboard/RHIB/skiboot?

Wat zoek je precies en wat wil je er mee gaan doen? ( waterskieen/wakeboarden of gewoon snel van A naar B?)
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Speedboot kopen

Berichtdoor R.C.Grootveld » 26 Jul 2018, 17:44

Niet onbelangrijk: WAAR wil je gaan varen, in veel vaargebieden ben je nl nogal beperkt met zo'n ding.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:


Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten