Expansietankje op stuurpomp ontluchtingschroef Vetus

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Expansietankje op stuurpomp ontluchtingschroef Vetus

Berichtdoor Marie Christina » 25 Jul 2018, 16:03

Klopt helemaal.
Maar nu ga je (op één of andere manier, hoe dat doet er nu even niet toe) druk uitoefenen op het water in de teil.
Er zit géén gaatje in de fles.
Zal het vloeistofniveau in de fles toenemen?
Nee, nou ja ietsje misschien. Tot de lucht erboven niet verder samengedrukt kan worden.)
Maar dan heb je dus een drukvat en geen expansievat.

Welke wet was dat nog maar?
Wet van Pascal?

Maar ik raak het spoor een beetje beister.
Het ging toch om een expansievat?
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Expansietankje op stuurpomp ontluchtingschroef Vetus

Berichtdoor bas » 25 Jul 2018, 16:14

Nou ja.....de fles was in mijn voorbeeld het hydraulieksysteem, dat zit 100% vol met vloeistof (als het goed is) en is gesloten dus daar valt niks te comprimeren.

Het teiltje was het expansievat, dus MET ontluchtingsgaatje ( teiltje heeft geen deksel).
Sluit je het teiltje af en de vloeistof gaat uitzetten door verwarming dan gaat de druk idd toenemen in het teiltje en wordt het expansievat een drukvat. Daar is al ergens een topic over, dan draai je je op een gegeven moment het zuur aan je stuurwiel idd. ( of er gaat wat lekken langs een seal, meestal langs je pompas).
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Expansietankje op stuurpomp ontluchtingschroef Vetus

Berichtdoor bas » 25 Jul 2018, 16:18

Maar ik raak het spoor een beetje beister.
Het ging toch om een expansievat?


Ja klopt. Of een expansievaatje ook lager geplaatst kan worden dan de stuurpomp geloof ik :lol:

Antwoord is dus ja, mits je een goed geconfigureerd expansievaatje hebt.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Expansietankje op stuurpomp ontluchtingschroef Vetus

Berichtdoor Marie Christina » 25 Jul 2018, 16:22

Ah, dán zitten we eindelijk op 1 lijn. :D
We dachten beiden even anders.
Klein verschil, grote verandering in denkwijze m ;)

Ja, zo bezien kan het expansievat lager dan het systeem.
Maar dan moet het systeem niet gaan lekken.

En zeg eens eerlijk, Bas, heb je het vaak gezien aan boord?
Zeg: bij de stuurmachine?
De bovenkant van de tank zat toch altijd hoger dan de rammen?
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Expansietankje op stuurpomp ontluchtingschroef Vetus

Berichtdoor bas » 25 Jul 2018, 16:42

Nee dat niet en als je de ruimte hebt zou ik er ook zeker niet voor kiezen maar natuurkundig is het mogelijk.
Op zich is het in een koelsysteem van auto's niet zo'n bijzonderheid.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Expansietankje op stuurpomp ontluchtingschroef Vetus

Berichtdoor Roelof » 25 Jul 2018, 17:02

Het systeem vaart nog steeds rond op diverse coasters welke in de jaren 80 / 90 zijn gebouwd. In die tijd werden er als nood stuur voorziening nog hydraulische stuurwielen op de brug geplaats, werkte hetzelfde als op onze bootjes dmv een plunjerpomp.
Ik werkte in die tijd als monteur voor de NL vertegenwoordiging van oa de Noorse stuurmachine fabrikant Frydenbø.

De stuurkolom was het hoogste punt en in de (messing) vuldop zat een gaatje voor atmosferische ontluchting.
Afhankelijk van de inhoud van van het systeem kon het bij opwarming gebeuren dat de olie uit het gaatje liep als gevolg van thermische expansie. Als het systeem daarna weer afkoelde zat het niveau onder de plunjers en werkte de handbediening niet meer.
Er zijn machinisten geweest die het gaatje dicht soldeerden waardoor er overdruk in het systeem ontstong met schade als gevolg. Vaak gingen dan de seals kapot.

Foto's uit een scheepvaart museum, Stuurkolom Frydenbø
(Deze stuurkolomen werden ongewijzigd geleverd t/m de jaren 90)
Afbeelding
Hier geen tankje

De oplossing van de fabrikant:
gaatje in de dop opboren, slangtule monteren nieuw expansietankje plaatsen en eea verbinden met een slangetje. tankje moest ook weer atmosferisch ontluchten.
Omdat er meestal geen plaats was voor zo'n tankje werd deze vaak onder de console op de vloer vastgezet. Probleem opgelost, nooit meer klachten ontvangen mbt olie lekkage of lucht in het systeem.

@ Rene
Ga niet zeggen dat het niet werkt, heb het niet zelf uitgevonden maar wel een aantal keren gemonteerd op advies van een fabrikant.

@Bas
Idd het is niet mijn eerste keuze, heb zelf ook liever een tank die boven de stuurkolom bevestigt is maar ik begreep dat Yep heeft hier geen plaats voor heeft, vandaar deze suggestie welke in zijn geval het systeem drukloos kan maken zonder de werking te beïnvloeden.

Edit:
De vierkante kop op de stuurkolom was bedoeld als de ruimte om thermische expansie van de olie op te vangen. Omdat de schepen groter werden en de systemen daardoor meer inhoud kregen bleek deze expansieruimte te klein, vandaar de alternatieve oplossing.

Groet,
Roelof
Laatst gewijzigd door Roelof op 25 Jul 2018, 17:39, in totaal 1 keer gewijzigd.
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Expansietankje op stuurpomp ontluchtingschroef Vetus

Berichtdoor Noordvaarder » 25 Jul 2018, 17:11

bas schreef:pak een volle fles water zonder dop ( hydraulieksysteem) en een teiltje water (expansievat met open verbinding met de buitenlucht).
Wat gebeurd er als je de fles water ondersteboven in het teiltje houd? Helemaal niks, fles blijft vol.
Pas als je een gaatje in de bodem van de fles prikt ( lekke koppeling) heb je aan 2 kanten lucht en dan pas heb je communicerende vaten en gaat het niveau in het teiltje en de fles gelijk staan.

Ik snap je redenering wel,maar toch kun je dit voorbeeld niet vergelijken met een hydraulisch systeem.
Want de fles is een statisch iets,en dat is het stuursysteem niet.

Jouw "fles" moet je denkbeeldig gaan opwarmen,dan zet het water uit,en vervolgens loopt dat in het teiltje.
Ga je dat water weer afkoelen,dan trekt dit water het weer uit het teiltje,omdat er boven het waterpeil een vacuum ontstaat.
In die zin is het dus niet van invloed,waar het expansie tankje zit.

Als je een gesloten hydraulisch systeem hebt,mag dat tankje ook naast de stuurpomp zitten,want d.m.v. het vacuum trekken van afgekoelde olie,trekt deze zijn olie weer uit het expansie vatje,waar dat ook zit.
M.i. kan het ook beter er naast zitten,want als je lekkage krijgt,en het potje zit erboven,zou het potje totaal leeglopen via het lekje in de stuurpomp,cq stuursysteem.Niet wenselijk dus.
IK ga met Bas en Roelof mee in hun beredenering hoe e.e.a. zit.


Toch heb ik over die hydraulische vloeistof een vraag.
Moet je dat niet om de 5 jaar vernieuwen?
Ik moet namelijk iedere 5 jaar mijn remvloeistof vervangen van mijn motorfiets,want anders wordt het te "sponzig".
Hoeft dat bij een boot niet met een hydraulisch stuursysteem niet?
Noordvaarder
 

Re: Expansietankje op stuurpomp ontluchtingschroef Vetus

Berichtdoor Roelof » 25 Jul 2018, 17:26

Expansietank (atmosferisch) moet altijd aan de retour / zuig zijde van een hydraulisch systeem verbonden zijn. Er zijn systemen welke een bepaalde flow over de expansietank moeten hebben maar dat is hier niet van toepassing.

Remvloeistof is hygroscopisch, trek vocht aan. vandaar dat geadviseerd wordt om dit met een bepaalde regelmaat te vervangen.
Hydraulische olie kan verouderen maar dat gaat normaal gesproken dusdanig langzaam dat een systeem reparatie / overhaal sneller komt waardoor olie vervangen moet worden dan dat de dopingen in de olie niet meer werken.

Edit:
Leuke anekdote.
Toen ik na de zeevaartschool begon als leerling / assistent machinist op de kustvaart moest ik wachtlopen, 1 van de vaste wzh voor de zaterdag wacht van 02.00 tot 06.00 uur was om de werkbank te schuren en te oliën. Normaal gebeurde het oliën met IMAL / WD40.
Toen ik dit een keer niet kon vinden heb ik het eerste het beste potje met olieachtige vloeistof gepakt en daar de werkbank mee ingesmeerd.

Tegen de tijd dat de meester om 08.00 uur op wacht kwam was de werkbank rood uitgeslagen van de roest. Bleek dat ik remvloeistof had gebruikt en de zilte ventilatie lucht had direct z'n werk gedaan :roll: .
Ik kreeg nog net niet de zak :o :mrgreen:
Waarom er remvloeistof aan boord was heb ik nooit geweten maar sinds die tijd weet ik dat het rotspul is :lol:

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Expansietankje op stuurpomp ontluchtingschroef Vetus

Berichtdoor Klaver vier » 25 Jul 2018, 18:16

Zoek maar eens op htank vetus,dan kunnen de eigenwijzen zien waar de expansietank komt
Voor de eigenwijze zet hem er lekker naast of nog liever onder wordt het lekker vet.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Expansietankje op stuurpomp ontluchtingschroef Vetus

Berichtdoor Roelof » 25 Jul 2018, 18:22

Klaver vier schreef:Zoek maar eens op htank vetus,dan kunnen de eigenwijzen zien waar de expansietank komt
Voor de eigenwijze zet hem er lekker naast of nog liever onder wordt het lekker vet.
Gr René ( klaver vier)


Ik neem aan dat je dus uit ervaring spreekt...???
Ik reageer niet meer in dit topic, mocht Yep vragen hebben dan wil ik hem graag helpen maar alleen dmv een PB.

Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten