bas schreef:pak een volle fles water zonder dop ( hydraulieksysteem) en een teiltje water (expansievat met open verbinding met de buitenlucht).
Wat gebeurd er als je de fles water ondersteboven in het teiltje houd? Helemaal niks, fles blijft vol.
Pas als je een gaatje in de bodem van de fles prikt ( lekke koppeling) heb je aan 2 kanten lucht en dan pas heb je communicerende vaten en gaat het niveau in het teiltje en de fles gelijk staan.
Ik snap je redenering wel,maar toch kun je dit voorbeeld niet vergelijken met een hydraulisch systeem.
Want de fles is een statisch iets,en dat is het stuursysteem niet.
Jouw "fles" moet je denkbeeldig gaan opwarmen,dan zet het water uit,en vervolgens loopt dat in het teiltje.
Ga je dat water weer afkoelen,dan trekt dit water het weer uit het teiltje,omdat er boven het waterpeil een vacuum ontstaat.
In die zin is het dus niet van invloed,waar het expansie tankje zit.
Als je een gesloten hydraulisch systeem hebt,mag dat tankje ook naast de stuurpomp zitten,want d.m.v. het vacuum trekken van afgekoelde olie,trekt deze zijn olie weer uit het expansie vatje,waar dat ook zit.
M.i. kan het ook beter er naast zitten,want als je lekkage krijgt,en het potje zit erboven,zou het potje totaal leeglopen via het lekje in de stuurpomp,cq stuursysteem.Niet wenselijk dus.
IK ga met Bas en Roelof mee in hun beredenering hoe e.e.a. zit.
Toch heb ik over die hydraulische vloeistof een vraag.
Moet je dat niet om de 5 jaar vernieuwen?
Ik moet namelijk iedere 5 jaar mijn remvloeistof vervangen van mijn motorfiets,want anders wordt het te "sponzig".
Hoeft dat bij een boot niet met een hydraulisch stuursysteem niet?