Expansietankje op stuurpomp ontluchtingschroef Vetus

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Expansietankje op stuurpomp ontluchtingschroef Vetus

Berichtdoor Yep » 24 Jul 2018, 22:15

Ik kreeg de tip dat het mogelijk zou zijn om een expansiepotje te plaatsen in het schroefdraad van de ontluchtingsdop boven op de pomp.
Even gegoogeld maar kan het zo snel niet vinden.
Kennen jullie iets dergelijks?
Dank!
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Expansietankje op stuurpomp ontluchtingschroef Vetus

Berichtdoor luukie25 » 24 Jul 2018, 22:20

Toevallig dit draadje. Vorige week een nieuw stuursysteem geinstalleerd en de eerste vaaruren zitten erop. Merk ook dat ik er eigenlijk een expansie tankje op wil. Wat is jouw reden daarvoor? Volgens mij noemt Vetus dit HTANK: https://bootplus.nl/olietankjes/4332-ol ... 66027.html.

Luuk
luukie25
 
Berichten: 136
Geregistreerd: 27 Sep 2015, 12:44
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Expansietankje op stuurpomp ontluchtingschroef Vetus

Berichtdoor Yep » 24 Jul 2018, 22:24

Deze heb ik wel gezien maar moet op een hoger niveau geplaatst worden en dat is bij mij lastig.
Mijn cilinder is ooit gescheurd op de IJssel (ging net goed) en een doorzichtig reservoirtje zou me wel passen i.p.v. de dop steeds te moeten losschroeven.
Er zou een tankje bestaan met buitendraad die in de plaats van de schroefdop geplaatst kan worden......
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Expansietankje op stuurpomp ontluchtingschroef Vetus

Berichtdoor Roelof » 25 Jul 2018, 00:05

Hoogte boven de stuurpomp speelt geen rol, de expansietank kan lager als de stuurpomp gemonteerd worden.

Maak vanaf de ontluchting van de stuurpomp een leiding die doorloopt tot vlak boven de bodem van de expansietank. Vul het tankje met olie tot een paar cm boven de onderkant van deze leiding bij een koud systeem. Zorg dat deze leiding ook goed ontlucht wordt.
Als de olie in het stuursysteem uitzet door opwarming gaat de olie via de ontluchting van de stuurpomp drukloos naar de expansietank, als het systeem weer afkoelt "zuigt" het systeem vanaf de bodem van dit tankje.
(Vuistregel voor de hoogte van de leiding boven de bodem: 1/4 van de binnendiameter van de leiding (in mm) boven de bodem geeft volledige doorlaat:
bv binnendiameter 10 mm = 2,5 mm boven de bodem)

Zorg dat het expansietankje vrij kan ontluchten naar de buitenlucht, bv door een klein gaatje in de dop.
Mooier is als je een inkeping maakt in de afsluitrand waar je de dop op draait en een (forse) kerf in het schroefdraad naar beneden maakt. Hierdoor belucht de tank naar beneden, dan voorkom je eventuele vervuiling via het gaatje bovenin de dop.

(hoop dat bovenstaande begrijpbaar is weergegeven :roll: , schriftelijke uitleg is niet mijn sterkste kant :? )

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Expansietankje op stuurpomp ontluchtingschroef Vetus

Berichtdoor Klaver vier » 25 Jul 2018, 08:38

Gaat niet helemaal op wat Roelof zegt ,het origenelepotje heeft een slang aansluiting aan de onderkant,en hij moet ontluchten via het potje,het potje moet dus hoger als de bestaande vulplug.
Als je dit niet doet werkt het niet waarvoor het gemaakt is,en komt de olie tot de deksel van het potje te staan dat hoort niet potje heeft ook een niveau waarop je hem moet vullen ivm uitzetten.
Ik heb het potje bij Klaas Mulder gekocht in Zaandam.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Expansietankje op stuurpomp ontluchtingschroef Vetus

Berichtdoor Marie Christina » 25 Jul 2018, 09:17

Roelof schreef:Hoogte boven de stuurpomp speelt geen rol, de expansietank kan lager als de stuurpomp gemonteerd worden.
Groet,
Roelof

Klopt dat wel?
Volgens mij heeft Rene een punt.
Want heb je dan niet de kans dat t.g.v. de Wet van communicerende vaten gewoon het hele systeem leeg hevelt?
(Geef mijn gedachten ook maar een douw, hoor.)

Volgens mij heb ik expansietankjes, of het nu aan boord of in auto's was, altijd hoger zien zitten dan het onderdeel waar ze op gemonteerd waren.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Expansietankje op stuurpomp ontluchtingschroef Vetus

Berichtdoor Roelof » 25 Jul 2018, 09:25

Het is toch een gesloten systeem? Dan kan het niet spontaan gaan hevelen.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Expansietankje op stuurpomp ontluchtingschroef Vetus

Berichtdoor Marie Christina » 25 Jul 2018, 10:04

Maar dan kan het toch ook niet expansien?
De druk in het tankje moet ergens heen kunnen.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Expansietankje op stuurpomp ontluchtingschroef Vetus

Berichtdoor bas » 25 Jul 2018, 10:14

In principe moet de oplossing van Roelof gewoon werken.

Alleen als de reden is om een tankje te plaatsen "voor het geval dat" en dat je dan makkelijk bij kunt vullen dan gaat het niet op volgens mij, dan zul je eerst bovenop de pomp moeten ontluchten voor je weer verder kunt.

Overigens bij toeval ontdekt in een ander topic: Er zijn verschillende varianten van de Vetus HTANK in omloop die allemaal hetzelfde plaatje gebruiken op internet.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Expansietankje op stuurpomp ontluchtingschroef Vetus

Berichtdoor Klaver vier » 25 Jul 2018, 12:18

Op het moment dat het potje lucht krijgt is het een communicerende vat en komt de olie omhoog.
Advies kijk eerst de beschrijving,voor te gaan discuseren.
Gr René
Klaver vier
 

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten