Motorbediening/afstandbediening

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Motorbediening/afstandbediening

Berichtdoor Ed de R » 21 Jul 2018, 00:40

Goedendag,

In onze boot zit een motorbediening (top montage) aangesloten op de dieselmotor.
Het is lastig te “voelen” wanneer deze in de neutraalstand staat (geen klik hoorbaar)
Het geheel is allemaal wat ouder......

Vraag,
Is dit af te stellen of te smeren?


Ik hoor graag julile reactie.

Groet Ed
Ed de R
 
Berichten: 73
Geregistreerd: 17 Jun 2018, 22:24
ligplaats: Kaag
info: Crescent Allure 21
Yamaha 20 pk F20BEL

Re: Motorbediening/afstandbediening

Berichtdoor Roelof » 21 Jul 2018, 09:52

Ik zou, indien van onderen toegankelijk, eerst eens proberen om het binnenwerk van de handel met WD 40 in te spuiten en de handel heen en weer bewegen.
Als er een "klik mechanisme" aanwezig is kan het door te jaren stroef zijn gaan werken. Grote kans dat een kruipolie dit weer gangbaar maakt.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Motorbediening/afstandbediening

Berichtdoor eagle » 21 Jul 2018, 10:50

Foto?

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Motorbediening/afstandbediening

Berichtdoor Ed de R » 24 Jul 2018, 22:51

Roelof schreef:Ik zou, indien van onderen toegankelijk, eerst eens proberen om het binnenwerk van de handel met WD 40 in te spuiten en de handel heen en weer bewegen.
Als er een "klik mechanisme" aanwezig is kan het door te jaren stroef zijn gaan werken. Grote kans dat een kruipolie dit weer gangbaar maakt.

Groet,
Roelof


Het geheel ingespoten met wd 40, gaat iets beter maar nog niet optimaal.
Voel wat weestand met inschakelen.....ga de kabels maar eens controleren en loshalen.

Dank voor je reactie.

Mvg,
Ed
Ed de R
 
Berichten: 73
Geregistreerd: 17 Jun 2018, 22:24
ligplaats: Kaag
info: Crescent Allure 21
Yamaha 20 pk F20BEL

Re: Motorbediening/afstandbediening

Berichtdoor Roelof » 24 Jul 2018, 23:15

Heb met stroef lopende morse kabels geen ervaring, wel met stroef lopende kabels van 4x4 koppelingen. Ik denk dat dergelijke kabels vergelijkbaar zijn.
Hierbij demonteerde ik de kabel en liet deze, verticaal hangend, langzaam vol lopen met WD 40. Nadat dit er aan de onderkant goed uitliep de binnenkabel flink heen en weer getrokken en zodra dit soepel ging de binnenkabel rondgedraaid in de buitenkabel, steeds weer WD 40 toegevoegd. Dit gedurende een aantal dagen steeds weer opnieuw. Op deze manier werd het vuil in de kabel losgemaakt en uitgespoeld, Uiteindelijk viel de binnenkabel door z'n eigen gewicht naar beneden. Daarna gevuld met motorolie. Heb er 5 jaar (tot verkoop) geen problemen mee gehad.

Misschien kun je de morse kabel op deze manier weer gangbaar maken maar als de kabel echt versleten is zal alleen vervanging een oplossing bieden.
Als je de kabel los haalt kun je misschien ook het hendel mechanisme eens goed schoon blazen met een luchtdruk pistool, weer herhaaldelijk inspuiten en flink heen en weer bewegen, als het kan een paar dagen, diverse keren per dag zodat de kruipolie goed kan intrekken.

Ik hoop dat je succes hebt.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten