Stevenvlet projectje

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Stevenvlet projectje

Berichtdoor Daxiepaks » 22 Jul 2018, 11:44

Hoi hoi, wij zijn al wel even actief op dit forum, en dan hoofdzakelijk als "vraagsteller" ;-)
We openen dit draadje om een beetje te delen waar we mee bezig zijn :

2 jaar geleden hebben we een stevenvlet gekocht , bouwjaar 1968, maar volledige refit in 2016 gekregen door een firma die (nog steeds) refits, stofferingen, flexteak etc etc aanbiedt...Van die "firma" hebben we deze boot dus gekocht..
Zo stond hij als we hem kochten :
Afbeelding
Afbeelding

Als leken, en beginnende watersporters hebben we naast vele dingen gekeken, en zelfs de raad van sommigen ( waaronder forumleden) in de wind geslagen omtrent de staat en waarde van deze boot..
Maar leren kost geld, en gedane zaken nemen geen keer ;-(

Zo zag hij er een winter later uit :
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
AfbeeldingIn het kort : de lak viel eraf en onder de raamstijlen bleek (mooi) hout te zitten, ook van romp en stalen opbouw viel de verf eraf, het dak was lek, de flexteak laat los, etc etc..
Onder alles wat loskwam bleek ofwel vocht te zitten, ofwel slecht plamuur, ofwel delen die niet geschilderd konden worden (of toch niet zoals het gebeurd was)


Op zoek gegaan naar de oudste foto die ik van dit bootje kon vinden :
Afbeelding
Afbeelding

Dit jaar zijn we dan overgevaren van Maastricht naar onze nieuwe thuishaven Dintelmond, alwaar we nu al sinds april uit het water liggen en zijn we beginnen te klussen ;-)
Idee was om romp en onderwaterschip een nieuw verfsysteem te (laten) geven en de opbouw terug in ere te herstellen : zichtbaar houtwerk en kaal tot op het staal halen en ook hier , zelf, een nieuwe verfsysteem op te zetten. Ondertussen een nieuwe kap laten maken (die mag er pas op als we 'klaar' zijn) en een boegschroef erbij....
Een impressie :
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Dakje staat ondertussen in de primer...morgen plamuren...
Stalen delen staan in de owatrol.. klaar voor verder te primeren en plamuren
Hout wordt deze week geïnjecteerd met epoxy..
Nu bezig met het dakluik , houten delen te vernieuwen, opnieuw vast te zetten en afritten..
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: Stevenvlet projectje

Berichtdoor Klaver vier » 22 Jul 2018, 13:28

Heel goed bezig ik zou alleen de ramen er ff uitpakken daar onder zit altijd ellende,en dan wordt het schilderwerk ook mooier.
Veel mensen zijn bang om de ramen er uit tehalen terwijl het echt niet veel voostelt.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Stevenvlet projectje

Berichtdoor RuudM » 22 Jul 2018, 14:27

Goed advies René,

En misschien even eentje voor laten doen door een behulpzame buurman.

En beoordeel ook even het rubber misschien is dit ook aan vervanging toe. Als het schipvan 1968 is misschien ook wel noodzakelijk.


Suc6
Ruud
Ancora Imparo
Gebruikers-avatar
RuudM
 
Berichten: 310
Geregistreerd: 27 Mei 2016, 19:24
ligplaats: wisselend
info:

Re: Stevenvlet projectje

Berichtdoor Daxiepaks » 22 Jul 2018, 21:54

RuudM schreef:Goed advies René,

En misschien even eentje voor laten doen door een behulpzame buurman.

En beoordeel ook even het rubber misschien is dit ook aan vervanging toe. Als het schipvan 1968 is misschien ook wel noodzakelijk.


Suc6
Ruud


Klopt ! Maar : we hebben gekozen om (budgetbewijs) de ramen nog over te slagen, daar de rubbers nog in redelijk goede conditie zijn. We hebben wel tussen al de rubbers en huid met owatrol gewerkt. Bij slechts 1 raam zat roest, dit hebben we weggevijld/schuurd en dik in de owatrol gezet. Nieuwe ramen staat wel op ons lijstje, maar eerst bij sparen. We zitten nu al aan een zeer mooie budget.... ;-(
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: Stevenvlet projectje

Berichtdoor Klaver vier » 22 Jul 2018, 22:10

Jammer budget wordt niks minder als de rubbers goed zijn,kunnen ze er gewoon weer,ik zou dan alleen de sluitnaad aan elkaar plakken ,omdat anders de naad waarschijnlijk gaat wijken.
Ik zie vaak de mensen de rubbers mee schilderen,vreselijk geknoei vindt ik dat,natuurlijk kan je afplakken,als je dat goed doet kan dat,maar zou mijn voorkeur niet hebben.
Succes Gr René
Klaver vier
 

Re: Stevenvlet projectje

Berichtdoor Roelof » 23 Jul 2018, 06:46

Hoi Daxiepaks,

Een mooi foto verslag van al het werk wat jullie uitvoeren. Leuke boot en jullie maken er geen half werk van.
Als alles klaar is kan de boot er weer jaren tegenaan.

Het advies van Rene zou ik toch in overweging nemen, dat scheelt ook veel werk als je tzt andere ramen wilt zetten.
Voor nieuwe rubbers zou ik (vooraf) advies & prijzen opvragen bij "Polson", Alblasserdam. Deze levert ook aan particulieren en is waarschijnlijk goedkoper dan de gemiddelde watersport zaak.

Ik ben nieuwsgierig naar het eindresultaat.

Suc6,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Stevenvlet projectje

Berichtdoor Daxiepaks » 23 Jul 2018, 10:07

Hoi hoi, Ik snap jullie volledig ivm de ramen / raamrubbers en we zouden het ook ongetwijfeld doen als we niet al serieus in tijdsnood zitten, en we oorspronkelijk niet dachten zover te gaan met de schilderwerken en "renovatie".. En , eigenlijk nog belangrijker : op onze wenslijst staan nieuwe, houten ramen ... (als dat haalbaar is) ..dan moet alles er sowieso af , en meten we de "schade" op. Misschien zal ik dan vloeken... Tot dan : schilderen we tot 1 mm achter de rubbers, de rubbers worden dan flexi opgekit (Transparante Tec7) zeer fijn lijntje zodat ze waterdicht blijven (Enkel bovenzijde) . De rubber zelf heb ik al een paar keer behandelt met siliconen spray en ze zijn nog mooi soepel, en ik kan geen barsten ontdekken.

De prijs van houten ramen is een grote onbekende... Anders worden het aluminiumen, maar dat past minder bij de ziel van het bootje...
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: Stevenvlet projectje

Berichtdoor elrenegado » 03 Aug 2018, 12:25

Daxiepaks schreef: Anders worden het aluminiumen, maar dat past minder bij de ziel van het bootje...


je hebt ook koper/messing kleurige profielen,
dat past dan wel weer beter bij het scheepje.

Houten raamlijsten word maatwerk van een goede timmerman, die is rustig 8 uur per raam bezig, reken maar uit.

Verder respect voor je werk !!
Alleen jammer dat je inderdaad de ramen niet meegedaan hebt direct, nu zal je die delen tzt weer volledig moeten schilderen vrees ik.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Stevenvlet projectje

Berichtdoor Leverg » 04 Aug 2018, 20:13

Mooi project, goede vorderingen ook. Mooi model schip is het!
Gaaf om te zien dat ondanks dat dat hout er verrot uitziet er toch weer een mooie laag onderzit.
Leverg
 
Berichten: 211
Geregistreerd: 10 Sep 2017, 19:53
ligplaats:
info:

update Stevenvlet projectje

Berichtdoor Daxiepaks » 20 Feb 2019, 12:19

Hier een update over ons boot-projectje
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Volgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten