Vraagje batterijmonitor

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Vraagje batterijmonitor

Berichtdoor Klaver vier » 09 Jun 2018, 08:16

Ik ben er inmiddels achter dat het vrij normaal is
Ik had verwacht dat de batterijmonitor alleen het gedeelte aan zou geven waar de shunt over gaat.
Inmiddels begrijp ik dat het via de argofet een beetje anders gaat als ik dacht.
De boegschroef startaccu,s zijn nu ook nieuw en dat is goed te merken met starten,de startmotor gaat nu echt heel vlot rond.
Nu ook iets groter accu,s voor het starten en de boegschroef ,was 2 keer 120ah nu 2keer 145 ah
Kortom ik ben blij dat alles goed is.
Ben er door de buurman in de haven achter gekomen dat er ook een grote scheidingstrafo in zit ( mooi meegenomen)
Eigenlijk zit alles nog mooier als dat ik verwachte
Bedankt voor het meedenken
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Vraagje batterijmonitor

Berichtdoor Klaver vier » 13 Jun 2018, 10:53

Jammer dat nu ik de monitor gegevens heb doorgegeven ik helemaal niets meer hoor.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Vraagje batterijmonitor

Berichtdoor luukie25 » 13 Jun 2018, 11:17

Rene, ervan uitgaande dat je probleem was opgelost heb ik niet meer gereageerd. Uiteraard ben ik blij dat alles goed lijkt te zijn.

Echter keek ik wel nog even bedenkelijk naar de waarden die je doorgaf. Met draaiende motor is 26 volt wel erg laag. (Ik wist niet dat je een 24V set had maar dat maakt niet uit). Dat komt neer op 13V per accu. Echt laden doen ze dan niet. Die 26 volt is waarschijnlijk met ofwel acculader ofwel zonnepaneel aan? Anders zou ik 1) iets als 25.5V verwachten en 2) zou de stroom niet positief kunnen zijn. Die -50 watt met boegschroef komt niet door de boegschroef maar door een andere verbruiker die op de gebruikersset zit aangesloten. Die wordt dan niet door de dynamo geladen omdat het voltage op de accu hoger is dan dat vanuit de dynamo. Dan is de weerstand vanuit de accu lager. De stroom gaat immers naar de BS. Die 23.3 tijdens BS gebruik vind ik dan ook weer laag, immers zou dat de rustspanning van de accu moeten zijn.

Houd het nog even in de gaten dus :-) (En ik kan het uiteraard ook fout hebben, misschien zit er wel iets in je systeem dat dit op logische wijze verklaart).

Luuk
luukie25
 
Berichten: 136
Geregistreerd: 27 Sep 2015, 12:44
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Vraagje batterijmonitor

Berichtdoor Klaver vier » 13 Jun 2018, 11:49

Luukie bedankt voor het reageren,die 26 volt is ook wel eens veel hoger 28,4 volt of zo,de vebruiker die altijd aanstaat is de koelkast.
Ik denk dat de dynamo zelden aan gaat want die komt pas in onder de 24 volt,en dat kom ik zeg maar nooit,omdat die zonnepanelen al veel eerder stroom leveren.
Ook heb ik ontdekt dat de ijskast gewoon werkt zonder de omvormer in te schakelen,wel moet ik de omvormer aanzetten als ik bijv. Tv wil kijken..
Ik heb het idee dat het allemaal wel heel mooi is aangesloten,maar ik weet er te weinig van,hoewel het mij wel steeds duidelijker wordt.
Bijv. zette ik de omveormer altijd op stand by als ik ging varen maar dat hoeft dus helemaal niet,hij neemt hem automatisch over.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Vraagje batterijmonitor

Berichtdoor aquanaut » 14 Jun 2018, 10:42

Rene,

Je batterijmonitor registreert alleen wat er gebeurt met de accu waaraan hij met de shunt verbonden zit.
Echter,
Als je motor, dus je dynamo draait stijgt de accuspanning op alle accu's naar de laadspanning welke de dynamo afgeeft.
Als je nu de boegschroef gebruikt zakt de spanning van de boegschroef accu, wat de dynamo onmiddellijk tracht te compenseren.
Omdat de boegschroef meer ampère trekt als dat de dynamo kan leveren zal de laadspanning gaan zakken.
Hoe slechter de boegschroefaccu hoe groter het aandeel is wat de dynamo moet leveren en hoe verder deze spanning dus zakt.
Omdat je serviceaccu, gemonitord via de batterijmonitor, aan dezelfde dynamo vastzit zal hier ook de spanning zakken.
Dat zie je dus op je batterijmonitor.
Het is echter niet zo dat er energie vanuit de serviceaccu naar de boegschroef gaat, dat kan niet.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Vraagje batterijmonitor

Berichtdoor Klaver vier » 14 Jun 2018, 11:30

Bedankt aquanaut, ik heb het nu aardig door en boegschroef accu,s zijn inmiddels vervangen alles werkt goed.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Vraagje batterijmonitor

Berichtdoor Klaver vier » 21 Jul 2018, 19:56

Helaas werkte het toch niet helemaal goed,achteraf bleek dat de dynamo niet laden,het was te simpel voor woorden maar het was het dynamo lampje,nu werkt het echt perfect
Ik had het nooit ontdekt omdat ik altijd buiten stuur,nog nooit binnen gestuurd en dus ook nooit op dat lampje gelet,binnen zit ook gewoon een ampere meter vaarvan ik dacht dat hij kapot was,nee dus ,alles werkt nu perfect en ik heb er weer wat van geleerd.
Buiten kan ik dus op de batterij monitor kijken of bij de service accu,s alles goed verloopt.
Binnen kan ik kijken of de ampere meter aangeeft voor start en boegschroef accu,s
Wij hebben nu een vakantie lekker gevaren en alles doet het perfect,daar ben ik super blij mee.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Vraagje batterijmonitor

Berichtdoor luukie25 » 22 Jul 2018, 09:13

Fijn dat het opgelost is. Dat is precies waar ik op doelde in mijn privé bericht plus geloof ik in een post hier. Dat de voltages niet correspondeerde met het juist laden van de dynamo. Geniet van het mooie vaarseizoen! Gr Luuk
luukie25
 
Berichten: 136
Geregistreerd: 27 Sep 2015, 12:44
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Vraagje batterijmonitor

Berichtdoor Klaver vier » 22 Jul 2018, 09:52

Dank je wel luukie 25,het werkt nu echt honderd procent
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Vorige

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten